Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Ford Edge 2.0 TDCi Vignale

Ford Edge to du¿ych rozmiarów SUV pocz¹tkowo oferowany na rynek amerykañski. Jednak rosn¹cy popyt na pojazdy tego typu w Europie spowodowa³ rozpoczêcie w 2016 roku jego sprzeda¿y na tym rynku. Pierwsza generacja modelu produkowana by³a w latach 2006-2014. Model drugiej generacji zadebiutowa³ podczas salonu samochodowego w Los Angeles w 2013 roku, a w Europie rok póŸniej na miêdzynarodowych targach motoryzacyjnych w Pary¿u. Auto produkowane w Kanadzie, w mieœcie Oakville (Ontario), konstrukcyjnie oparte zosta³o na p³ycie pod³ogowej Forda Mondeo IV generacji. W Polsce dostêpny jest pojazd napêdzany jedynie dwulitrow¹ jednostk¹ wysokoprê¿n¹ o maksymalnej mocy 180KM lub 210KM. Moment obrotowy mo¿e byæ przenoszony na wszystkie ko³a jezdne za pomoc¹ 6 biegowej, manualnej przek³adni lub automatycznej, dwusprzêg³owej PowerShift równie¿ o 6 prze³o¿eniach. Oferta obejmuje trzy podstawowe wersje kompletacji wyposa¿enia: Trend, Titanium, ST-line oraz jedn¹ specjaln¹, luksusow¹ Vignale wprowadzon¹ do sprzeda¿y pod koniec ubieg³ego roku. Wyj¹tkowe wzornictwo, najwy¿sza jakoœæ wykonania, dba³oœæ o szczegó³y oraz wspó³czesne wzornictwo to cechy, które wyró¿niaj¹ prezentowanego Edge’a Vignale. G³ówni konkurenci modelu na rynku to Nissan X-Trail, Volvo XC60, Hyundai Santa Fe, Jeep Grand Cherokee czy te¿ Kia Sorento.


Wygl¹d zewnêtrzny

Zwarta konstrukcja nadwozia skutecznie maskuje rzeczywist¹ wielkoœæ auta, które jest znacznie wiêksze od d³u¿ej oferowanego na rynku europejskim modelu Kuga. Wymiary: d³ugoœæ – 4848 mm, szerokoœæ – 1981 oraz wysokoœæ 1692 mm wskazuj¹, ¿e jest to auto naprawdê du¿e. Edge oferuje przeœwit mniejszy ni¿ Kuga wynosz¹cy 193 mm, który wraz z ostrymi liniami bry³y, wyraŸnymi przet³oczeniami oraz du¿¹ powierzchni¹ szyb bocznych dodaj¹ autu sportowego sznytu. Masywna sylwetka budzi poczucie bezpieczeñstwa. Du¿e 20 calowe aluminiowe tarcze kó³, chromowe listwy boczne oraz okalaj¹ce szyby boczne nadaj¹ profilowi auta eleganckiego wygl¹du. Unikalny kolor Ametista Scura dostêpny jedynie w prezentowanej odmianie Vignale podkreœla jej ekskluzywny wygl¹d. Przód to wielka krata wlotu powietrza o stylistyce plastra miodu, któr¹ okala szeroka chromowana obwódka, w¹skie reflektory przednie wykonane w technologii Ford Dynamic LED oraz subtelnie wkomponowane w dolnej czêœci masywnego zderzaka œwiat³a przeciwmgielne LED. Trapezowe wykoñczenie koñcówek uk³adu wydechowego, masywny zderzak tylny oraz du¿y spoiler dachowy z wkomponowanym œwiat³em stop nadaj¹ autu dynamicznego charakteru. Ciekawie zosta³y zaprojektowane lampy tylne z diodow¹, œwiec¹c¹ na czerwono listw¹, która biegnie przez ca³¹ szerokoœæ pokrywy baga¿nika. Takie elementy jak masywne zderzaki, os³ona podwozia w kolorze aluminium, czarne, szerokie os³ony progów oraz du¿e obrêcze kó³ sugeruj¹, ¿e Edge znakomicie poradzi sobie, kiedy zboczymy na drogê o nieutwardzonej nawierzchni. Odbiegaj¹ca nieco od innych modeli marki, a jednoczeœnie nowatorska stylistyka Edge’a sprawia, ¿e wyró¿nia siê on spoœród innych aut tego typu.


Wnêtrze samochodu

Sporych rozmiarów nadwozie Forda Edge kryje w sobie bardzo obszerne wnêtrze. Miejsca i przestrzeni nie zabraknie zarówno w pierwszym jak i drugim rzêdzie siedzeñ. Inaczej ni¿ to jest w innych pojazdach z napêdem na cztery ko³a nie bêdzie przeszkadza³ tunel os³aniaj¹cy wa³ napêdowy, wystaj¹cy w œrodkowej czêœci pod³ogi, który jest wrêcz symboliczny. Wra¿enie przestronnoœci w prezentowanym modelu potêguje otwierany elektrycznie szklany dach panoramiczny. Dziêki niemu wnêtrze jest dodatkowo bardzo dobrze doœwietlone. Stylistyka przedzia³u pasa¿erskiego jest bardzo zbli¿ona do pozosta³ych modeli Forda, jednak odmiana Vignale to ju¿ nieco inny design, bardziej wyrafinowany i ekskluzywny. Charakteryzuje siê wyj¹tkowym wzornictwem, precyzyjnym dopracowaniem detali oraz najwy¿sz¹ jakoœci¹ wykonania. W testowanym pojeŸdzie poszycie siedzeñ wykonane zosta³o z pikowanej, perforowanej skóry w tonacji jasnego be¿u. Skórzane wykoñczenie obejmuje równie¿ deskê rozdzielcz¹, pod³okietnik i konsolê centraln¹ w kolorze czarnym. Boczki drzwi pokryte zosta³y skór¹ w dwóch kolorach odpowiadaj¹cym barwie siedzeñ i deski rozdzielczej, co spowodowa³o subtelne po³¹czenie tapicerki siedzeñ z reszt¹ pojazdu. Detale takie jak: szeroka pozioma karbonowa listwa na kokpicie, wstawki w kolorze aluminium, wykoñczenie konsoli centralnej czarnym b³yszcz¹cym plastikiem oraz aluminiowe nak³adki peda³ów nada³y wnêtrzu nie tylko elegancji, ale te¿ nieco sportowego charakteru. Materia³y wykorzystane do wykoñczenia kabiny s¹ nie tylko mi³e w dotyku, miêkkie, ale równie¿ z najwy¿szej pó³ki, a poszczególne elementy zosta³y idealnie spasowane. Fotele przednie s¹ bardzo wygodne i komfortowe, zosta³y nie tylko wyposa¿one w system podgrzewania, ale s¹ równie¿ wentylowane. Elektryczna regulacja kolumny kierowniczej i fotela kierowcy w 10 kierunkach pozwala na optymalne jego ustawienie do jazdy. Profil oparæ zapewnia doskona³e trzymanie na boki podczas jazdy w ciasnych zakrêtach. Komfortowo jest równie¿ na kanapie tylnej. Z miejsca kierowcy widzimy wielofunkcyjn¹, obszyt¹ skor¹ kierownicê wyposa¿on¹ w ³opatki zmiany biegów. Tu¿ za ni¹ znajduje siê otoczony aluminiow¹ obwódk¹ panel zegarów obrotomierza i prêdkoœciomierza. Ich œrodkowa czêœæ oraz przestrzeñ pomiêdzy nimi zosta³a wykorzystana na rozbudowany, kolorowy wyœwietlacz komputera pok³adowego. W centralnej czêœci deski rozdzielczej dominuje kolorowy, dotykowy ekran o przek¹tnej 8 cali. Obs³uguje on nawigacjê satelitarn¹, system multimedialny SYNC 2, Bluetooth oraz kamery zewnêtrzne. Poni¿ej umiejscowiony zosta³ panel klimatyzacji automatycznej oraz ogrzewania i przewietrzania wnêtrza. Dziêki zastosowaniu wyœwietlacza dotykowego, znacznie zosta³a zminimalizowana iloœæ prze³¹czników na konsoli, co spowodowa³o, ¿e sterowanie poszczególnymi urz¹dzeniami sta³o siê ³atwe i intuicyjne a deska rozdzielcza bardziej przejrzysta i czytelna. Ogromny schowek ukryty w pod³okietniku centralnym, kolejny w górnej czêœci deski rozdzielczej i nastêpny za konsol¹ centraln¹ to niuanse podnosz¹ce w znaczny sposób funkcjonalnoœæ Edge’a. O praktycznoœci œwiadczy równie¿ du¿y baga¿nik o standardowej objêtoœci 602 litrów, który w razie potrzeby mo¿emy powiêkszyæ do a¿ 1847 litrów. Dziêki asymetrycznie sk³adanym oparciom siedzeñ tylnych jego przestrzeñ mo¿emy dowolnie konfigurowaæ w zale¿noœci od potrzeb. Atutami baga¿nika jest niski próg, du¿y otwór za³adunkowy oraz mo¿liwoœæ uzyskania prawie p³askiej pod³ogi po z³o¿eniu siedzeñ drugiego rzêdu, zaspokoi on praktycznie ka¿dego u¿ytkownika. Mimo tak du¿ych gabarytów w baga¿niku nie zabrak³o miejsca na ko³o zapasowe. Przedzia³ pasa¿erski Edge’a charakteryzuje siê elegancj¹, nowoczesnym designem oraz funkcjonalnoœci¹.


Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Do napêdu prezentowanego pojazdu pos³u¿y³ drugi wariant silnika 2.0 TDCI Twin-Turbo o maksymalnej mocy 210 KM i momencie obrotowym 450 Nm, który przekazywany jest na wszystkie ko³a jezdne za poœrednictwem 6 stopniowej automatycznej skrzyni biegów PowerShift. Pracuje ona poprawnie, sporadycznie jednak po gwa³townym przyciœniêciu peda³u przyœpieszenia mo¿na odczuæ niewielkie opóŸnienie. Parametry uk³adu napêdowego pozwalaj¹ rozpêdziæ auto wa¿¹ce blisko 2 tony od 0 do prêdkoœci 100 km/h w czasie 9,4 sekundy i osi¹gn¹æ prêdkoœæ maksymaln¹ 211 km/h. Warto zwróciæ uwagê na zastosowany system przeniesienia napêdu - Intelligent AllWheel Drive. Reaguje on bardzo szybko na zmieniaj¹ce siê warunki drogowe rozdzielaj¹c w odpowiedni sposób moment na ko³a osi przedniej i tylnej tak, aby uzyskaæ jak najlepsz¹ przyczepnoœæ. Komfort ponad wszystko, prawdopodobnie ta idea przyœwieca³a konstruktorom przy opracowywaniu uk³adu zawieszenia. Zosta³o ono zestrojone stosunkowo miêkko, co jest charakterystyczne dla pojazdów z rynku pó³nocno-amerykañskiego. Nie przeszkodzi³o to jednak na skonstruowanie auta, które bardzo dobrze trzyma siê drogi, jest stabilne i daje poczucie pewnoœci prowadzenia. Na pochwa³ê zas³uguje sposób wyciszenia: do przedzia³u pasa¿erskiego nie dostaj¹ siê prawie ¿adne odg³osy z otoczenia, co zapewnia wysoki komfort akustyczny. Uk³ad hamulcowy jak i kierowniczy dzia³aj¹ bardzo skutecznie i precyzyjnie. Podczas testu Edge wykaza³ siê stosunkowo niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Podczas poruszania siê w teœcie, w cyklu mieszanym potrzebowa³ niewiele ponad 8 litrów oleju napêdowego na 100 km. Wynik ten jest naprawdê niez³y bior¹c pod uwagê zarówno gabaryty jak i masê pojazdu.


Podsumowanie

Ford Edge to samochód, który nieŸle siê prezentuje i porusza po drodze. Jego potencjalnymi nabywcami ze wzglêdu, na jakoœæ wykoñczenia, wymiary oraz funkcjonalnoœæ mog¹ byæ zarówno biznesmeni jak i rodziny. Jest to auto przeznaczone raczej do poruszania siê po drogach utwardzonych jednak poradzi sobie równie¿ w chwili, gdy z niej zboczymy. Trudno w nim znaleŸæ jakieœ wady. Testowany model mo¿na œmia³o okreœliæ mianem auta bezpiecznego, które oferuje du¿o przestrzeni, jeŸdzi dynamicznie, jest komfortowe i bardzo bogato wyposa¿one. Obecnie za najtañsz¹ odmianê modelu trzeba wydaæ 168 450 z³otych i jest to wersja Trend z silnikiem o mocy 180KM. Prezentowany Ford Edge Vignale to ju¿ jednak zdecydowanie wiêkszy wydatek przekraczaj¹cy kwotê 240 000 z³otych.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprê¿ny (diesel)
• Pojemnoœæ skokowa (ccm) – 1997
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 154 (210) przy 3750
• Maksymalny moment obrotowy (Nm) – 450
• Rodzaj zasilania – Common Rail


Osi¹gi
• Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 210
• Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 9,4

Zu¿ycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 6,4
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,4
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,8

PojemnoϾ zbiornika paliwa
• Litrów – 68

Wymiary
• D³ugoœæ (mm) – 4808
• Szerokoœæ (mm) – 1981
• Wysokoœæ (mm) – 1692
• Rozstaw osi (mm) – 2848
• Rozstaw kó³ osi przedniej (mm) – 1655
• Rozstaw kó³ osi tylnej (mm) – 1664
• Przeœwit (mm) – 193

Napêd
• AED (4x4)

Uk³ad kierowniczy
• ze wspomaganiem
• œrednica zawracania (m) – 12

Ko³a i opony
• Wymiary opon standardowych - 255/45 R20
• Standardowe obrêcze kó³ (") - 20

Masa
• Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1874
• Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu (kg) – 2555

Pojemnoœæ baga¿nika
• Minimalna (litry) – 602
• Maksymalna (litry) – 1847

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Vignale. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• ABS + EBD - system dystrybucji si³y hamowania
• Czujniki parkowania - przód
• Czujniki parkowania - ty³
• Deska rozdzielcza pokryta skóra
• Drzwi ty³u nadwozia sterowane elektrycznie, bezdotykowo
• Dysze spryskiwaczy podgrzewane
• Dywaniki welurowe przód/ty³ podwy¿szona jakoœæ
• DŸwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Filtr cz¹steczek sta³ych
• Fotele przednie podgrzewane
• Fotele przednie regulowane elektrycznie w 10 kierunkach
• Fotele przednie sportowe Sport Plus
• Gniazdo 230V w œrodkowej konsoli
• Hamulec postojowy elektryczny
• Kamera cofania
• Kierownica podgrzewana
• Kierownica pokryta skóra Premium
• Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
• Klucz elektroniczny Ford Key Free
• Kolumna kierownicy regulowana w 2 p³aszczyznach
• Ko³o zapasowe dojazdowe
• Koñcówki uk³adu wydechowego z polerowanej stali nierdzewnej
• Krata wlotu powietrza dolna w kolorze tworzywa, nielakierowana z chromowanym obramowaniem
• Krata wlotu powietrza górna w stylizacji Vignale, lakierowana, z chromowanym obramowaniem
• Kurtyny powietrzne boczne
• Listwy progowe w kolorze nadwozia z chromowanymi akcentami
• Lusterka zewnêtrzne sk³adane elektrycznie
• Lusterka zewnêtrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnêtrzne w kolorze nadwozia
• Lusterka zewnêtrzne z kierunkowskazami
• Lusterka zewnêtrzne z oœwietleniem pod³o¿a
• Lusterka zewnêtrzne z pamiêci¹ po³o¿enia
• Lusterko wewnêtrzne œciemniane automatycznie
• Lusterko zewnêtrzne kierowcy œciemniane automatycznie
• Nagrzewnica elektryczna PTC
• Nak³adki na progi drzwi przednich z tworzywa, ze wstawka w kolorze aluminium, z napisem VIGNALE podœwietlanym
• Obramowania bocznych szyb w kolorze chromu
• Obudowy przednich lamp przeciwmgielnych w kolorze tworzywa, nielakierowane z chromowanym pierœcieniem
• Oœwietlenie do czytania LED (2 rz¹d foteli)
• Oœwietlenie wnêtrza LED z mo¿liwoœci¹ zmiany koloru
• Pakiet dla pal¹cych
• Pakiet Lane Keeping Alert
• Pod³okietnik centralny przedni pokryty skór¹
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszka powietrzna pasa¿era z mo¿liwoœci¹ od³¹czenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Przycisk rozrusznika Ford Power
• Reflektory w technologii "Ford Dynamic LED"
• Relingi dachowe aluminiowe
• Roleta do baga¿nika
• Schowek na okulary
• Siedzenia tylne dzielone i sk³adane 60/40
• Spoiler tylny w kolorze nadwozia
• Sterowanie skrzynia biegów przy kierownicy
• System aktywnej redukcji ha³asu
• System Auto Start/Stop
• System automatycznego sterowania œwiat³ami drogowymi i funkcja zapobiegaj¹ca oœlepianiu
• System bezpieczeñstwa inteligentny IPS
• System Collision Assist
• System kontroli trakcji TA
• System nawigacji satelitarnej Sony CD/SD z DAB+ i z Ford SYNC 3 (ICFCA)
• System rozpoznawania znaków drogowych
• System stabilizacji toru jazdy ESC
• System u³atwiaj¹cy ruszanie na wzniesieniu HSA
• System wspomagania nag³ego hamowania EBA
• System zapobiegaj¹cy przewracaniu siê samochodu RSC
• Szyba przednia ogrzewana
• Szyby boczne przednie z izolacj¹ akustyczn¹
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Szyby tylne przyciemniane
• Œwiat³a do jazdy dziennej LED
• Œwiat³a p/mgielne LED
• Œwiat³a tylne LED
• Tapicerka ze skóry Lux
• Tarcze kó³ aluminiowe 20" 10-ramienne polerowane
• Tempomat z ogranicznikiem prêdkoœci
• Wspomaganie uk³adu kierowniczego elektryczne EPAS
• Wycieraczki z czujnikiem deszczu
• Wyœwietlacz 10,1" tablicy zegarów kolorowy
• Zabezpieczenie drzwi tylnych przed otwarciem od wewn¹trz elektryczne
• Zag³ówki foteli przednich regulowane
• Zderzak przedni w kolorze nadwozia z chromowanymi akcentami(dolny pas)
• Zderzak tylny w kolorze nadwozia z chromowanymi akcentami (dolny pas)

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Vignale posiada³ wyposa¿enie dodatkowe w postaci:

• Dach panoramiczny regulowany elektrycznie z rolet¹ przeciws³oneczn¹
• Fotele przednie wentylowane, siedzenia tylne podgrzewane
• Kamera przednia
• Kolumna kierownicy regulowana elektrycznie z pamiêci¹ po³o¿enia
• Lakier metalizowany specjalny "Ametista Scura"
• Mata pod³ogowa z logo Vignale
• Nak³adki na peda³y aluminiowe
• System Active Park Assist
• System BLIS z Cross Traffic Alert


Test przeprowadzony w dniach 2-8 sierpnia 2017r.
Tekst i zdjêcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie Ford Polska Sp. z o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

Info-Ekspert 09-10-2017


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>