Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Renault Megane Grandtour GT 1.6 dCi EDC

Decyduj¹c siê na zakup kombi najczêœciej zwracamy uwagê na przestronn¹ i funkcjonaln¹ kabinê, pojemny baga¿nik oraz relatywnie niskie koszty eksploatacji. Design zewnêtrzny, osi¹gi i w³aœciwoœci jezdne bardzo czêsto schodz¹ na dalszy plan. S¹ jednak klienci, którzy po odwiezieniu dzieci do szko³y, czy wypakowaniu wakacyjnych baga¿y chcieliby cieszyæ siê dynamiczn¹, ekscytuj¹c¹ jazd¹. Dla nich Renault przygotowa³o ciekaw¹ propozycjê – Megane Grandtour GT.

Wygl¹d zewnêtrzny

Design czwartej generacji Megane jest kontynuacj¹ stylistyki zapocz¹tkowanej przez Talismana. Jej najbardziej charakterystycznymi elementami s¹ przednie LED’y w kszta³cie litery C oraz tylne, bardzo d³ugie, poziome œwiat³a niemal¿e stykaj¹ce siê na œrodku pokrywy baga¿nika. Nowe Renault w porównaniu do poprzedniej generacji jest o 45 mm d³u¿sze, 58 mm ni¿sze, posiada wiêkszy rozstaw kó³ przednich +45mm i tylnych +39 oraz o 9 mm wiêkszy rozstaw osi. Sylwetka nowej Meganki na tle konkurencji w segmencie wygl¹da bardzo atrakcyjnie. Nawet wersja kombi prezentuje siê nowoczeœnie, lekko i proporcjonalnie nie sprawiaj¹c wra¿enia, ¿e baga¿nik zosta³ doklejony na si³ê do hatchbacka.

Testowy wariant GT wyró¿nia siê od wersji dysponuj¹cych mniejsz¹ moc¹ specjalnym niebieskim lakierem Iron (+2800 z³), innym zderzakiem przednim z dodatkowymi wlotami powietrza, grillem o strukturze plastra miodu, szarymi obudowami lusterek bocznych, chromowan¹ koñcówk¹ uk³adu wydechowego, dyfuzorem tylnym i opcjonalnymi 18-calowymi felgami (+1500 z³). Aby nie by³o w¹tpliwoœci, ¿e mamy do czynienia z usportowion¹ wersj¹ francuskiego kombi zarówno z przodu jak i z ty³u umieszczono sygnatury GT i Renault Sport.

Wnêtrze pojazdu

Kolor lakieru idealnie komponuje siê z wykoñczeniem wnêtrza. Niebieskie detale znajdziemy na fotelach, kierownicy i dŸwigni zmiany biegów, niebieskie s¹ ozdobne listwy na drzwiach przednich i nad schowkiem pasa¿era, niebieskie mo¿e byæ równie¿ oœwietlenie ambientowe przestrzeni pasa¿erskiej. Wersja GT charakteryzuje siê równie¿ œwietnymi kube³kowymi fotelami pokrytymi skór¹ i alcantar¹ oraz trójramienn¹ kierownic¹ z grubym, dobrze le¿¹cym w d³oniach wieñcem i ³opatkami do zmiany biegów. Zabrak³o czarnej podsufitki niedostêpnej nawet za dop³at¹. Pozosta³e elementy wykoñczenia wnêtrza s¹ spójne z tymi, które wystêpuj¹ w tañszych odmianach Megane. Na desce rozdzielczej pomiêdzy analogowymi wskaŸnikami poziomu paliwa oraz temperatury p³ynu ch³odz¹cego umieszczono 7-calowy ekran TFT na którym w zale¿noœci od konfiguracji mo¿e byæ wyœwietlany m.in. prêdkoœciomierz, obrotomierz, informacje z komputera pok³adowego lub nawigacji. G³ówne miejsce na konsoli centralnej zajmuje ekran (8,7-cala) systemu R-Link 2. Za pomoc¹ dotykowego monitora mo¿emy sterowaæ nawigacj¹, sparowanym telefonem, systemami wspomagania jazdy, klimatyzacj¹ lub systemem audio. Obs³uga systemu jest prosta, a mnogoœæ konfiguracji pozwala na dostosowanie wyœwietlanych informacji do indywidualnych preferencji. Minusem jest ramka okalaj¹ca du¿y wyœwietlacz, wykonana jest z taniego plastiku na którym pozostaj¹ wszystkie œlady po palcach. Codzienn¹ eksploatacjê uprzyjemnia dostêpny za dodatkow¹ op³at¹ system BOSE z centralnym g³oœnikiem umieszczonym z przodu oraz subwooferem w baga¿niku.

Kabina francuskiego kombi jest przestronna i zapewnia komfortow¹ podró¿ czterem doros³ym osobom, do dyspozycji których oddano baga¿nik o pojemnoœci 521 litrów. Jeœli podró¿ujemy we dwójkê, po z³o¿eniu asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy otrzymamy przestrzeñ baga¿ow¹ o d³ugoœci nawet 2.7 metra i pojemnoœci 1504 litrów.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Pod mask¹ najmocniejszego kombi w ofercie Renault znalaz³ siê benzynowy silnik o pojemnoœci 1.6 litra. Jednostka generuje moc 205 KM i moment obrotowy 280 Nm. Silnik wspó³pracuje z dwusprzêg³ow¹, siedmiostopniow¹ automatyczn¹ skrzyni¹ EDC. To dobrze zgrany duet, który zapewnia optymalne osi¹gi w ka¿dych warunkach i daje du¿o radoœci z jazdy. Sprint do 100km/h trwa 7.4 sekundy. Perfekcyjny start spod œwiate³ u³atwia system Launch Control. Dziêki systemowi czterech skrêtnych kó³ – 4Control podczas parkowania lub manewrowania w ciasnych miejskich uliczkach Megane charakteryzuje siê œwietn¹ zwrotnoœci¹, a podczas dynamicznej jazdy przy wy¿szych prêdkoœciach system ten poprawia stabilnoœæ i precyzjê jazdy. Standardowym wyposa¿eniem Megane GT jest system Multi-Sense definiuj¹cy dzia³anie m.in. wspomagania uk³adu kierowniczego, czu³oœci peda³u gazu czy pracê skrzyni biegów. Kierowca mo¿e wybraæ jeden z czterech trybów jazdy: Sport, Komfort, Neutralny lub Spersonalizowany. Zmodyfikowane, twardsze zawieszenie w po³¹czeniu z 18-calowymi felgami okazuje siê dobrym kompromisem pomiêdzy komfortem jazdy podczas codziennego u¿ytkowania i precyzj¹ prowadzenia podczas wykorzystywania pe³nych mo¿liwoœci pojazdu. W usportowionym kombi zabrak³o rasowego brzemienia silnika – dŸwiêki, które s³yszymy w kabinie (neutralny, komfortowy lub sport) s¹ generowane przez system audio.

W mieœcie po ka¿dych pokonanych 100 kilometrach z 50-litrowego baku ubywa ok. 10 litrów paliwa, w trasie zu¿ycie spada do ok. 7 l/ 100 km.

Podsumowanie

Wersja GT to najdro¿sza propozycja w gamie Megane Grandtour wi¹¿¹ca siê z wydatkiem minimum 108 400 z³. Jednak atrakcyjny design zewnêtrzny, œwietne w³aœciwoœci jezdne i bogate wyposa¿enie sprawiaj¹, ¿e model ten jest ciekaw¹ alternatyw¹ dla tych, którzy chc¹ po³¹czyæ walory u¿ytkowe kombi z radoœci¹ jazdy hot hatchem.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
- PojemnoϾ skokowa Р1618 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 151 (205) przy 6000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 280 przy 2400

Pojemnoœæ zbiornika paliwa: 50 litrów

Wymiary
- D³ugoœæ (mm) – 4626
- WysokoϾ (mm) Р1457
- Szerokoœæ (mm) –1814
- SzerokoϾ lusterkami (mm) - 2058
- Rozstaw osi (mm) – 2717

Napêd
- na ko³a przednie

Uk³ad kierowniczy
- ze wspomaganiem

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych – 225/45
- Standardowe obrêcze kó³ – 17” (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1430
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 1980

Pojemnoœæ baga¿nika: 521 l

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia GT. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:
• ABS z systemem wspomagania nag³ego hamowania (AFU)
• Aluminiowe nak³adki na peda³y
• Automatyczny hamulec postojowy, elektromechaniczny
• Boczne poduszki powietrzne chroni¹ce klatkê piersiow¹ i miednicê osób siedz¹cych na przednich miejscach
• Centralny zamek drzwi
• Czo³owe poduszki powietrzne kierowcy i pasa¿era (mo¿liwoœæ dezaktywacji poduszki powietrznej pasa¿era)
• Elektrycznie podnoszone szyby przednie / i tylne
• Elementy design wewnêtrznego w kolorze niebieskim
• Elementy designu zewnêtrznego w kolorze ciemnoszarym
• Fotel kierowcy z regulacj¹ wysokoœci / i podparcia lêdŸwiowego
• Fotel pasa¿era z przodu z regulacj¹ wysokoœci
• Fotele przednie sportowe, z wbudowanymi zag³ówkami
• Funkcjonalna przegroda w baga¿niku
• Karta Renault Hands Free, z funkcj¹ powitaln¹
• Kierownica z regulacj¹ wysokoœci i g³êbokoœci / pokryta skór¹
• Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa
• Komputer pok³adowy
• Konsola centralna z pod³okietnikiem regulowanym wzd³u¿nie, schowkiem w pod³okietniku i dwoma miejscami na kubek / oraz nawiewem na tylne miejsca
• Lusterka boczne elektrycznie sterowane i sk³adane oraz podgrzewane
• Lusterko wewnêtrzne elektrochromatyczne
• £opatki zmiany biegów przy kierownicy
• Nak³adki na progi drzwi przednich
• Ozdobna, chromowana listwa w dolnej czêœci szyb bocznych
• Oznakowanie GT / RENAULT SPORT
• Podœwietlane lusterka w os³onach przeciws³onecznych
• Poduszki kurtynowe
• Regulator-ogranicznik prêdkoœci
• Relingi dachowe
• R-EPS uk³ad kierowniczy mechaniczny z elektrycznie napêdzan¹ listw¹ zêbat¹
• Specjalny przedni zderzak z grillem o strukturze plastra miodu
• Sygnalizacja niezapiêcia pasów bezpieczeñstwa kierowcy i pasa¿era z przodu oraz pasa¿erów siedz¹cych na tylnych miejscach
• System "Easy Break"
• System dynamicznej kontroli toru jazdy (ESC)
• System kontroli ciœnienia w oponach
• System kontroli pasa ruchu (LDW) i funkcja automatycznej zmiany œwiate³ drogowych na mijania (AHL
• System mocowania fotelika dla dziecka Isofix na bocznych, tylnych miejscach
• System MULTI-SENSE
• System wspomagania parkowania ty³em
• System wspomagania przy ruszaniu pod górê (HSA)
• Szyby tylne przyciemniane
• Œwiat³a do jazdy dziennej LED "Edge Light"
• Œwiat³a przednie Full LED „Pure Vision”
• Tylna kanapa w uk³adzie 1/3-2/3 / z pod³okietnikiem
• Tylne œwiat³a LED 3D "Edge Light"
• Tylny dyfuzor typu F1 z pojedyncz¹ koñcówk¹ wydechu
• Uk³ad 4 kó³ skrêtnych 4CONTROL
• Wycieraczki przedniej szyby o zmiennej czêstotliwoœci pracy, czujnik deszczu i œwiat³a
• Zag³ówki na przednich miejscach wbudowane w fotele, zag³ówki na tylnych miejscach z regulacj¹ wysokoœci
• Zespó³ zegarów i wskaŸników z kolorowym, 7-calowym ekranem TFT
• Zewnêtrzne klamki drzwi w kolorze nadwozia / z ozdobn¹, chromowan¹ wstawk¹

Wyposa¿enie dodatkowe:

• Automatyczny hamulec postojowy, elektromechaniczny
• Fotele przednie podgrzewane
• Lakier metalizowany specjalny
• Obrêcze kó³ ze stopu metali lekkich 18"
• Pakiet Multimedia Premium 8,7'' : system multimedialny R-LINK 2 z ekranem dotykowym 8,7'', nawigacj¹, map¹ Europy w wersji rozszerzonej, dostêpem do us³ug interaktywnych + Bose Sound System
• System wspomagania parkowania przodem i ty³em, z kamer¹ cofania
• Tapicerka alcantara


Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

16.05.2017

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>