Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Suzuki SX4 S-Cross 1.4 BoosterJet Elegance

Suzuki zakoñczy³o 2016 rok z 15% wzrostem sprzeda¿y. U ubieg³ym roku na produkty japoñskiego producenta zdecydowa³o siê 7695 polskich klientów. Najpopularniejszym modelem by³a Vitara z 38% udzia³em w sprzeda¿y, na drugim miejscu uplasowa³ siê kompaktowy Baleno (20,9%), który tylko nieznacznie wyprzedzi³ bohatera dzisiejszego testu i najwiêkszego obecnie SUV’a w ofercie Suzuki – SX4 S-Cross’a (20,6%).

Wygl¹d zewnêtrzny

Nowe Suzuki to jeden z tych samochodów obok których trudno przejœæ obojêtnie. Poœród niezliczonych uterenowionych modeli dostêpnych na rynku w SX4 S-Cross podobnie jak w przypadku Nissana Juke czy Citroena C4 Cactus projektantom prawdopodobnie przyœwieca³a zasada – „Wyró¿nij siê albo zgiñ”. O ile ty³ czy profil japoñskiego modelu jest tradycyjny i zachowawczy, o tyle front nowego SUV’a jest zdecydowanie oryginalnym i niekonwencjonalnym projektem. Po³¹czenie reflektorów przednich o nietypowym kszta³cie, du¿ego, oœmiok¹tnego, chromowanego grilla i masywnego zderzaka jest kompozycj¹, która bêdzie mia³a prawdopodobnie tyle samo zwolenników co i przeciwników.

Aby dostosowaæ design zewnêtrzny do naszych indywidualnych preferencji Suzuki oferuje obszerny katalog opcjonalnych akcesoriów. Znajdziemy tam m.in. pakiet off-road (srebrne nak³adki na przedni i tylny zderzak), pakiet areo (spoiler tylny, aluminiowe nak³adki na progi, chromowana listwa pokrywy baga¿nika), listwy boczne, nak³adki na klamki, kilka wzorów aluminiowych felg, a nawet owiewki na szyby lub nakrêtki na wentyle z logo Suzuki.

Wnêtrze pojazdu

W kabinie zdecydowano siê na sprawdzone pomys³y i pozostawiono rozwi¹zania z poprzedniej generacji modelu wzbogacaj¹c jednoczeœnie wyposa¿enie standardowe poszczególnych wersji. W wariancie bazowym Comfort oprócz 7 poduszek powietrznych i pakietu systemów bezpieczeñstwa znajdziemy równie¿ uk³ad Hill Hold Control, system Start/Stop, czterog³oœnikowy system audio z bluetooth, manualn¹ klimatyzacjê, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, tempomat z ogranicznikiem prêdkoœci oraz regulowan¹ w dwóch p³aszczyznach kolumnê kierownicy. W wersji Premium otrzymamy m.in. dodatkowo œwiat³a do jazdy dziennej LED, dwustrefow¹ automatyczn¹ klimatyzacjê, system multimedialny z kamer¹ cofania, czujnik œwiate³ i deszczu, wielofunkcyjn¹ kierownicê pokryt¹ skór¹, pod³okietnik siedzeñ tylnych, podgrzewane fotele przednie, aluminiowe 17-calowe felgi, œwiat³a przeciwmgielne, relingi dachowe oraz przyciemniane szyby tylne. Wariant Elegance oferuje ponadto system wspomagania awaryjnego hamowania, czujniki parkowania (przód i ty³) i nawigacjê 3d. Topowa wersja Elegance Sun charakteryzuje siê skórzan¹ tapicerk¹ oraz szklanym panoramicznych dachem.

W praktyce przestronna kabina japoñskiego SUV’a zapewnia komfortowe warunki podró¿y dla czterech osób. Jakoœæ materia³ów wykoñczeniowych i ich spasowanie nie budzi zastrze¿eñ. Trójramienna kierownica dobrze le¿y w d³oniach, przyciski na jej wieñcu pozwalaj¹ w ³atwy sposób sterowaæ systemem audio, sparowanym telefonem lub tempomatem, obs³uga klimatyzacji jest intuicyjna, a zegary na desce rozdzielczej, ekran komputera pok³adowego oraz wyœwietlacz na konsoli centralnej s¹ czytelne. Jedynie regulacja g³oœnoœci za pomoc¹ dotykowych przycisków (brak tradycyjnego pokrêt³a) jest niewygodna, a sposób zmiany wyœwietlanych informacji na komputerze pok³adowym realizowany za pomoc¹ guzika/ pokrêt³a umieszczonego obok deski rozdzielczej to rozwi¹zanie archaiczne nie pasuj¹ce do nowoczesnego SUV’a.

Pasa¿erowie Suzuki SX4 S-Cross maj¹ do dyspozycji baga¿nik o pojemnoœci 430 litów. Po z³o¿eniu oparæ tylnej kanapy kubatura powierzchni ³adunkowej wzrasta do 875 litrów.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Po raz pierwszy w historii modelu pod mask¹ SX4 pracuj¹ turbodo³adowane jednostki benzynowe. Do wyboru mamy litrowy silnik o mocy 110 KM i momencie 170 Nm lub motor o pojemnoœci 1.4 litra generuj¹cy moc 140 KM i moment 220 Nm. Trzycylindrowy silnik dostêpny jest w po³¹czeniu z napêdem 2WD lub 4WD oraz 5-stopniow¹ manualn¹ skrzyni¹ lub 6-stopniowym automatem. Mocniejsza czterocylindrowa jednostka oferowana jest obligatoryjnie z napêdem 4WD AllGrip oraz 6-stopniow¹ skrzyni¹ manualn¹ lub automatem o takiej samej liczbie prze³o¿eñ. Testowy egzemplarz wyposa¿ony by³ w 140-konny silnik, napêd na wszystkie ko³a i manualn¹ skrzyniê biegów. W codziennej eksploatacji taki zespó³ napêdowy zapewnia optymalne osi¹gi w ka¿dych warunkach w po³¹czeniu z relatywnie niewielkim zu¿yciem paliwa. Sprint do 100km/h zajmuje 10.2 sekundy, elastycznoœæ na ka¿dym z prze³o¿eñ jest optymalna, a œrednie zu¿ycie paliwa oscyluje w granicach 7 - 7.5 litra na ka¿de pokonane 100 km. Dodatkowym atutem Suzuki jest system AllGrip z czterema trybami jazdy: Auto, Sport, Snow i Lock. Auto i Sport idealnie sprawdzaj¹ siê podczas standardowej eksploatacji na asfaltowych nawierzchniach natomiast Snow i Lock w po³¹czeniu z 18 cm przeœwitem, i plastikowymi, dolnymi, os³onami biegn¹cymi wokó³ ca³ego nadwozia sprawdzi siê po zjechaniu z utwardzonych nawierzchni. Uzupe³nieniem dynamicznego silnika jest precyzyjny uk³ad kierowniczy oraz zawieszenie, które z jednej strony dobrze wybiera wszelkie niedoskona³oœci nawierzchni z drugiej zaœ zapewnia przewidywalne i stabilne prowadzenie w ka¿dych warunkach.

Podsumowanie

Na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesiêcy Suzuki diametralnie przebudowa³o swoj¹ ofertê. Do gamy powróci³ model Baleno i Ignis, Vitara gabarytowo spad³a segment ni¿ej, a SX4 jest obecnie najwiêkszym modelem w palecie producenta z Kraju Kwitn¹cej Wiœni. Pojawi³y siê nowoczesne turbodo³adowane silniki benzynowe i wersje hybrydowe, zrezygnowano z jednostek wysokoprê¿nych, poprawi³a siê jakoœæ wykoñczenia, a design zewnêtrzny sta³ siê bardziej odwa¿ny. Wyniki sprzeda¿y pokazuj¹, ¿e jest to strategia któr¹ doceniaj¹ mi³oœnicy marki, a trzecia pozycja SX4 S-Cross’a w rankingach sprzeda¿y marki udowadnia, ¿e modernizacja modelu spotka³a siê z przychylnoœci¹ klientów.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
- PojemnoϾ skokowa Р1373 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 103 (140) przy 5500
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 220 przy 1500 - 4000

Pojemnoœæ zbiornika paliwa: 47 litrów

Wymiary
- D³ugoœæ (mm) – 4300
- WysokoϾ (mm) Р1580 (1585 z relingami dachowymi)
- Szerokoœæ (mm) –1785
- Rozstaw osi (mm) – 2600

Napêd
- 4WD

Uk³ad kierowniczy
- ze wspomaganiem

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych – 215/55
- Standardowe obrêcze kó³ – 17” (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1215
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 1730

Pojemnoœæ baga¿nika: 430 l

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Elegance. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• 7 poduszek powietrznych (³¹cznie z poduszk¹ kolanow¹ kierowcy)
• ABS + EBD + BAS
• Audio CD/MP3/USB + 6 g³oœników
• Automatyczne œwiat³a
• Baga¿nik z system podwójnej sk³adanej pod³ogi
• Centralny zamek ze zdalnym sterowaniem
• Chromowane listy okienne
• Czujnik deszczu
• Dzielone i sk³adane oparcie tylnej kanapy (60:40)
• Elektryczna regulacja szyb (przód/ty³)
• Elektrycznie podgrzewane lusterka zewnêtrzne
• Elektrycznie regulowane lusterka zewnêtrzne
• Elektrycznie sk³adane lusterka zewnêtrzne z kierunkowskazami
• ESP® + TC
• ESS (funkcja ostrzegania o hamowaniu awaryjnym)
• Felgi aluminiowe 17"
• G³oœnik centralny
• Hill Hold Control
• Immobiliser
• Interaktywny system multimedialny ze zintegrowan¹ tyln¹ kamer¹ cofania
• Klamki i lusterka zewnêtrzne w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja automatyczna 2-strefowa
• Komunikacja bezprzewodowa Bluetooth® z zestawem g³oœnomówi¹cym
• Nawigacja satelitarna 3D
• Pakiet Oœwietlenie
• Pakiet Outdoor (os³ony nadkoli, drzwi, progów i zderzaków)
• Podgrzewane fotele przednie
• Pod³okietnik w oparciu tylnej kanapy (z uchwytem na 2 kubki)
• Przednie œwiat³a przeciwmg³owe
• Przyciemniane szyby w tylnej czêœci nadwozia
• Radar Brake Support (system wspomagania hamowania awaryjnego z detektorem radarowym)
• Reflektory halogenowe typu projekcyjnego
• Reflektory LED Hi/Low (œwiat³a mijania i drogowe)
• Regulacja kolumny kierownicy: pion + poziom
• Regulacja wysokoœci fotela kierowcy i pasa¿era z przodu
• Relingi dachowe srebrne
• Samoœciemnaj¹ce siê lusterko wsteczne
• Schowek na okulary
• Skórzana kierownica wielofunkcyjna
• Srebrne nak³adki progów i zderzaka tylnego
• System Engine Auto Stop Start
• System kluczyka elektronicznego
• Œwiat³a do jazdy dziennej LED
• Tempomat adaptacyjny z ogranicznikiem prêdkoœci
• TPMS - czujniki ciœnienia w oponach
• Zestaw naprawczy ko³a
• Zintegrowane czujniki cofania (przód/ty³) z sygnalizacj¹ dŸwiêkow¹ i wizualn¹

Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie Suzuki Motor Poland Sp. z o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

29.01.2017

> >

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>