Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Lancia Ypsilon 1.3 JTD Platinum


Prezentowany pojazd jest nastêpc¹ produkowanego od 1996 roku modelu Y10 w³oskiej marki Lancia. Sprzedawany obecnie pojazd nosz¹cy nazwê Ypsilon jest trzeci¹ generacj¹ modelu. Mia³ on swoj¹ premierê na salonie samochodowym w Genewie w 2011 roku, natomiast obecny model jest zmodernizowan¹ odmian¹ zaprezentowan¹ po raz pierwszy na targach we Frankfurcie w roku ubieg³ym. Konstrukcja oparta zosta³a na p³ycie pod³ogowej „Fiat Mini platform” koncernu FCA, któr¹ dzieli z Fiatem 500 i Fordem Ka. Auto reprezentuj¹ce segment B, czyli klasê miejskich samochodów osobowych, od 2011 roku produkowane jest w fabryce Fiat Auto Poland w Tychach, jedynie jako 5-cio drzwiowy hatchback. Cechami wyró¿niaj¹cymi model jest po³¹czenie eleganckiej formy i funkcjonalnoœci. Auto stworzone zosta³o g³ównie do poruszania siê w ruchu miejskim, charakteryzujê siê nietuzinkowym, nowoczesnym designem oraz bardzo bogatym wyposa¿aniem jak na klasê pojazdów, z jakiej siê wywodzi. Gama silników spe³niaj¹cych normê emisji spalin Euro 6 obejmuje dwie jednostki benzynowe: 0.9 TAIR 85KM oraz 1.2 69KM i jedn¹ wysokoprê¿n¹: 1.3 JTD 95 KM. Cechuj¹ je bardzo dobre osi¹gi jak i niskie zapotrzebowanie na paliwo. Ofertê rynkow¹ ró¿nicuj¹ wersje wyposa¿eniowe: Silver, Gold oraz Platinum. Klient ma mo¿liwoœæ dodatkowo spersonalizowaæ auto do swoich potrzeb, dokupuj¹c elementy z doœæ du¿ej listy wyposa¿enia dodatkowego, jakie przygotowa³ i oferuje w cenniku producent.

Przed now¹ Lanci¹ stoi bardzo trudne zadanie: na rynku musi konkurowaæ z bardzo du¿¹ grup¹ pojazdów wystêpuj¹cych w jej segmencie. Do tych aut mo¿emy zaliczyæ miedzy innymi takie samochody jak: Citroen C3, Ford Fiesta, Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio, Toyota Yaris czy te¿ Volkswagen Polo.


Wygl¹d zewnêtrzny

Design Lancii Ypsilon jest nowoczesny i nieszablonowy. Nadwozie, które mierzy 384 cm d³ugoœci, 168 cm szerokoœci i 152 cm wysokoœci, poprzez uwypuklone poziome linie, które tworz¹ harmonijny wygl¹d, jest doœæ atrakcyjne. Kompaktowe wymiary, rozstaw osi, który wynosi 239 cm i praktyczne w³aœciwoœci powoduj¹ ¿e model jest idealnym œrodkiem transportu w mieœcie. Wyrazista sylwetka oraz wiernoœæ trendom stylistycznym w³oskiej marki powoduj¹, ¿e auto trudno pomyliæ z jakimkolwiek innym u¿ytkownikiem drogi. Przeprowadzona rok temu modernizacja mia³a za zadanie podkreœliæ charakter auta. W przedniej czêœci bry³y zauwa¿yæ mo¿emy nowy zderzak oraz now¹ kratê wlotu powietrza w kszta³cie plastra miodu, wykoñczon¹ u góry listw¹ w kolorze nadwozia, natomiast w dolnej czêœci chromowanym profilem. Zmiana ta, wraz z szeroko rozstawionymi reflektorami i subtelnie umieszczonymi œwiat³ami przeciwmgielnymi w dolnej czêœci zderzaka, wywo³a³a optyczne wra¿enie, ¿e auto jest szersze od swojego poprzednika. £agodne linie, lampy tylne o ciekawym kszta³cie zachodz¹ce na poszycia boczne, spoiler dachowy ze zintegrowanym œwiat³em Stop oraz zderzak w ca³oœci wykoñczony w kolorze nadwozia to elementy, które cechuj¹ elegancki ty³ pojazdu. Chromowane detale, du¿e aluminiowe tarcze kó³ i mocno przyciemniane szyby tylne dodaj¹ odrobinê sportowego charakteru oraz podkreœlaj¹ ekskluzywny design modelu. Producent wraz z modernizacj¹ poszerzy³ gamê pow³ok lakierowych. Znajdziemy w niej lakiery pastelowe, metalizowane jak i po³¹czenie dwóch kolorów gdzie dach ma inn¹ barwê ni¿ ca³e nadwozie. Ogólne wra¿enie optyczne jest bardzo dobre. Ypsilon to niewielkich rozmiarów auto, praktyczne, eleganckie, którego stylistyka wskazuje ¿e jest ono dedykowane g³ównie kobietom.


Wnêtrze samochodu

Dba³oœæ o szczegó³y, dobra jakoœæ materia³ów wykoñczeniowych oraz dobór kolorystyki to cechy starannie odœwie¿onej Lancii Ypsilon. Zmiany s¹ niewielkie ale zauwa¿alne. Jedn¹ z nich jest zastosowanie nowych rodzajów tapicerek. W prezentowanym pojeŸdzie siedzenia pokryte by³y tkanin¹, która przypomina swoj¹ struktur¹ alcantarê w po³¹czeniu ze skór¹ o kontrastuj¹cej barwie. Zabieg ten spowodowa³ ¿e kabina nabra³a ekskluzywnego wygl¹du. Profil przednich foteli zapewnia dobre trzymanie na zakrêtach oraz komfort na przyzwoitym poziomie. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem. Kanapa tylna jednak nie dysponuje tak¹ przestrzeni¹, a osoby tam zasiadaj¹ce mog¹ z tego wzglêdu odczuwaæ pewien dyskomfort. Kierowca ma do dyspozycji wielofunkcyjn¹ kierownicê pokryt¹ skór¹ i wykoñczon¹ tworzywem imituj¹cym aluminium. Za ni¹ nie znajdziemy zestawu wskaŸników. Producent umiejscowi³ go w centralnej czêœci deski rozdzielczej. Panel obejmuje dwa du¿e zegary obrotomierza i prêdkoœciomierza pomiêdzy którymi umiejscowiony zosta³ wyœwietlacz komputera pok³adowego. Poni¿ej znajduje siê 5-calowy dotykowy ekran nowego systemu UconnectTM, który obs³uguje system audio, bluetooth oraz nawigacjê. Wyposa¿ony zosta³ w funkcjê audio streaming oraz z³¹cza USB i Aux-in. Wykoñczony jest tak jak ca³a konsola œrodkowa - czarnym, b³yszcz¹cym plastikiem. Na konsoli umiejscowiony jest te¿ panel klimatyzacji automatycznej oraz wysoko osadzona dŸwignia zmiany biegów. Chromowane wstawki jak i te wykonane z tworzywa sztucznego w kolorze aluminium lub czarnym w po³¹czeniu z dobrze dobran¹ stylistycznie tapicerk¹ nadaj¹ wnêtrzu elegancji spotykanej w samochodach klasy premium. Model nale¿y do grona ma³ych aut miejskich o czym œwiadcz¹ jego wymiary zewnêtrzne, a co za tym idzie kabina te¿ nie jest bardzo obszerna. Testowana Lancia wyposa¿ona zosta³a w otwierane szklane okno dachowe przez co wnêtrze jest bardzo dobrze doœwietlone a osoba w nim przebywaj¹ca ma wra¿enie ¿e jest ono znacznie obszerniejsze ni¿ jest to w rzeczywistoœci. Cech¹ auta miejskiego jest praktycznoœæ a o niej bardzo czêsto decyduje mo¿liwoœæ przewiezienia pewnej iloœci baga¿u. 245 litrów to pojemnoœæ baga¿nika jak¹ dysponuje nowy Ypsilon. Objêtoœæ ta mo¿e nie jest imponuj¹ca ale typowa dla aut tej wielkoœci i w zupe³noœci wystarczaj¹ca. Mo¿na j¹ dodatkowo powiêkszyæ sk³adaj¹c asymetrycznie dzielone oparcie kanapy tylnej. Wnêtrze Lancii Ypsilon charakteryzuj¹ elegancja, estetyka oraz funkcjonalnoœæ.


Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Prezentowany model napêdzany jest ekologicznym silnikiem wysokoprê¿nym Multijet o pojemnoœci skokowej 1248 ccm, który generuje maksymaln¹ moc 95 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym wynosz¹cym 200 Nm. Na uwagê zas³uguje niska emisja CO2 na poziomie 99 g/km. Ta ekologiczna jednostka poszczyciæ siê mo¿e niskim zapotrzebowaniem na paliwo. Jak podaje producent œrednie zu¿ycie oleju napêdowego w cyklu mieszanym wynosi zaledwie 3,8 litra na 100 kilometrów. Zastosowanie w tak ma³ym miejskim pojeŸdzie wysokoprê¿nej jednostki napêdowej budzi mieszane uczucia. Przemawiaj¹ jednak za ni¹ jej elastycznoœæ oraz osi¹gi. Auto jest dynamiczne, sprawnie przyœpiesza praktycznie w ka¿dych warunkach. Napêd na przedni¹ oœ przekazywany jest za poœrednictwem 5-cio biegowej przek³adni. W aucie zaskakuje zawieszenie, które zosta³o bardzo dobrze zestrojone. Nawet przy tak niewielkich rozmiarach pojazdu zapewnia podró¿uj¹cym komfort na dobrym poziomie a przy szybkim pokonywaniu zakrêtów nadwozie nie wykazuje tendencji do przechy³ów. Charakterystyka t³umienia zosta³a tak dobrana, ¿e we wnêtrzu nie odczuwa siê praktycznie ¿adnych nierównoœci drogi. Wymiary Lancii Ypsilon wraz z jej wspomaganym elektrycznie uk³adem kierowniczym powoduj¹, ¿e ³atwo siê ni¹ parkuje. Auto jest zwrotne i zwinne, co jest du¿¹ zalet¹ w ruchu miejskim.


Podsumowanie

Wyœmienite po³¹czenie elegancji i mo¿liwoœci samochodu pozwoli³o stworzyæ in¿ynierom Lancii auto o niepowtarzalnym charakterze. Cechy, którymi wyró¿nia siê Ypsilon pozwalaj¹ s¹dziæ ¿e mo¿e staæ siê on ulubionym autem kobiet. Wyró¿nia go dba³oœæ o szczegó³y, jakoœæ zastosowanych materia³ów wykoñczeniowych, gustowny design, funkcjonalnoœæ oraz bogate wyposa¿enie. Jedyny obecnie oferowany na rynku europejskim model Ypsilon jest ciekaw¹ ofert¹, zapewne znajdzie swoich nabywców wœród indywidualistów, którzy ceni¹ nieszablonowoœæ i mo¿liwoœæ wyró¿nienia wœród najliczniej reprezentowanej gamy aut czyli segmentu B. 46 990 z³otych to kwota jak¹ nale¿y przeznaczyæ na zakup najtañszej wersji Silver, która napêdzana jest silnikiem benzynowym 1.2 o mocy 69 KM. Prezentowane auto to ju¿ jednak znacznie wiêkszy wydatek uwzglêdniaj¹c szklany panoramiczny dach oraz system audio HiFi - BOSE przekracza on 83 tyœ. z³otych. Przemawia za nim jednak bardzo bogata kompletacja wyposa¿enia oraz bardzo oszczêdna i jednoczeœnie dynamiczna jednostka napêdowa 1.3 JTD.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprê¿ny (diesel)
• Pojemnoœæ skokowa (ccm) – 1248
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 70 (95) przy 4000
• Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 200 przy 1500


Osi¹gi
• Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 183
• Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 11,4

Zu¿ycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 4,7
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 3,2
• Cykl mieszany (l/100 km) – 3,8
• Emisja CO2 (g/Km) – 99

PojemnoϾ zbiornika paliwa
• Litrów – 40

Wymiary
• D³ugoœæ (mm) – 3841
• Szerokoœæ (mm) – 1675
• Wysokoœæ (mm) – 1517
• Rozstaw osi (mm) – 2388

Napêd
• Przedni

Uk³ad kierowniczy
• ze wspomaganiem
• œrednica zawracania (m) – 9,3

Ko³a i opony
• Wymiary opon standardowych - 185/55 R15
• Standardowe obrêcze kó³ (") - 15

Masy
• Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy (kg) – 1050
• Dopuszczalna ³adownoœæ pojazdu (kg) – 535 (wersja 5-osobowa), 480 (wersja 4-osobowa)

Pojemnoœæ baga¿nika
• Standardowa (litry) – 245

Kompletacja wyposa¿enia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Platinum. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• Blokada otwarcia drzwi z zewn¹trz
• Czujnik ciœnienia w oponach
• Fotel kierowcy z regulacja wysokoœci
• Kanapa tylna dzielona 60/40
• Kierownica i dŸwignia zmiany biegów pokryte skór¹
• Klimatyzacja automatyczna
• Kurtyny powietrzne boczne
• Lusterka zewnêtrzne ogrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnêtrzne w kolorze nadwozia
• Mocowanie Isofix
• Poduszki powietrzne przednie
• Radioodtwarzacz
• Regulacja kierownicy na g³êbokoœæ i wysokoœæ
• Spoiler tylny
• Sterowanie radiem i systemu Blue&Me w kierownicy
• System ABS
• System Bluetooth
• System Stop&Start
• Szyba tylna ogrzewana
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• Szyby tylne regulowane elektrycznie
• Œwiat³a przeciwmgielne
• Tapicerka skórzano-tekstylna
• Tarcze kó³ aluminiowe 15”
• Vehicle Dynamic Control (ESC + Hill Holder)
• Wyœwietlacz dotykowy 5”
• Zamek centralny sterowany zdalnie
• Zderzaki w kolorze nadwozia
• Zestaw naprawy opon FIX&GO


Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Platinum posiada³ wyposa¿enie dodatkowe w postaci:

• Czujnik deszczu
• Czujniki parkowania
• Dach szklany otwierany elektrycznie
• Koñcówka uk³adu wydechowego chromowana
• Lakier metalizowany
• System audio HiFi – BOSE
• System nawigacji
• Szyby tylne przyciemniane
• Tarcze kó³ aluminiowe 16”
• Tempomat


Test przeprowadzony w dniach 3 – 10 paŸdziernik 2016r.
Tekst i zdjêcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie Fiat Auto Poland S.A. za udostêpnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

Info-Ekspert 30-11-2016

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>