Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY







Test Volvo XC90 II 2.0 D5 AWD Inscription


Flagowy model szwedzkiej marki Volvo XC90 był jej pierwszym samochodem typu SUV. Pierwsza generacja produkowana była przez 12 lat od 2002 roku. Auto najnowszej drugiej generacji oficjalnie zaprezentowano pod koniec sierpnia 2014 roku w Sztokholmie. Zaprojektowane zostało przez Thomasa Ingenlatha. Odpowiedzialny on był za projekty aut koncepcyjnych XC Coupe, Concept Coupe oraz Concept Esteta, którymi zapoczątkował nowy trend w stylistyce marki. Kontynuacją tej myśli jest model XC90 II. Podstawą jego konstrukcji jest najnowsza modułowa platforma podłogowa SPA (Scalable Product Architecture), która będzie bazą dla wszystkich nowych modeli Volvo. Stworzone zostało nowoczesne auto przy zachowaniu klasycznych linii bryły. Charakteryzuje się komfortem zarówno podczas jazdy po drogach utwardzonych jak i w terenie, łatwością obsługi i prowadzenia oraz luksusem godnym aut klasy premium. Jak przyzwyczaiła nas szwedzka marka, standardy bezpieczeństwa w jej pojazdach są na najwyższym możliwym poziomie. Nowy XC90 wyposażony jest w nowatorskie rozwiązania tj.: system zapobiegania kolizjom czołowym oraz układ bezpieczeństwa zapobiegający przed niezamierzonym zjechaniem z drogi. Rozwiązań poprawiających poziom bezpieczeństwa jest znacznie więcej, a wiele z nich występuje w standardowej kompletacji wyposażenia. Również nowy jest układ jezdny, zawieszenie jak i turbodoładowane jednostki napędowe. Gama silników obejmuje dwa benzynowe 2.0 T5 254KM i 2.0 T6 320KM oraz dwa wysokoprężne (diesel) 2.0 D4 190KM i 2.0 D5 235KM. Ponadto producent oferuje odmianę modelu z hybrydowym układem napędowym gdzie napęd elektryczny wspomagany jest przez dwulitrowy silnik benzynowy o mocy 320KM. Auto dostępne jest z 5 lub 7 miejscami siedzącymi. Zakres kompletacji wyposażenia standardowego został również mocno zróżnicowany i dostosowany do potrzeb klientów. Na rynku polskim dostępnych jest w sumie jego pięć wersji: Kinetic, Momentum, Inscription oraz R-Design. Dla bardziej wymagających klientów istnieje możliwość zamówienia wersji Excellence, w kabinie, której drugi rząd siedzeń wyposażony został między innymi w indywidualne fotele z funkcją masażu i wentylacji, stoliki, lodówkę oraz komplet szkła kryształowego ze szwedzkiej firmy Orrefors. Nowe Volvo XC90 to auto, które sprawdzi się w każdej sytuacji zarówno podczas codziennych dojazdów do pracy jak i jako luksusowe auto reprezentacyjne.


Wygląd zewnętrzny

Nadwozie zachowało ogólny kształt poprzednika, jednak przetłoczenia i ostro zaznaczone linie bryły nadały autu zupełnie nowego wyglądu. Model wizualnie stał się bardziej dynamiczny i jednocześnie elegancki. XC90 to jeden z największych pojazdów w swojej klasie mierzy 4,95 m długości przy 2,14 m szerokości oraz 1,775 m wysokości przy rozstawie osi 2,984 m. Wymiary te plasują go na drugim miejscu pod względem wielkości, tuż za Audi Q7. Charakterystyczna dla modelu jest jego przednia część. Jest to masywny zderzak z dużych rozmiarów chromowaną kratą wlotu powietrza z tradycyjnie umieszczonym w jej centralnej części logiem producenta. To, co na pewno przyciąga wzrok to w pełni ledowe reflektory przednie z dwufunkcyjnymi światłami jazdy dziennej w kształcie położonej na płasko litery T. Pełnią one również funkcje kierunkowskazów zmieniając barwę światła białą na pomarańczową. Cechy, które nawiązują w nadwoziu do właściwości off-roadowych auta to głównie duży prześwit, krótki zwis przedni i tylny oraz elementy wizualne w postaci aluminiowych osłon podwozia czy też podświetlanych bocznych stopni z metalowym wykończeniem. Dostojny i elegancki wygląd profilu nowy XC90 zawdzięcza dobrze dobranym proporcjom nadwozia oraz różnego rodzaju elementom wykończeniowym. Należą do nich: duże aluminiowe tarcze kół, aluminiowe relingi, srebrne listwy wykończeniowe szyb bocznych, które w tylnej części zostały mocno przyciemnione oraz różnego rodzaju chromowane wstawki wykończeniowe. Stylistycznie auto nie jest tylko typowym SUVem, ale poprzez swoje wykończenie nawiązuje również do designu eleganckiej limuzyny. Potężna sterowana elektrycznie pokrywa bagażnika, duży spoiler dachowy, klosze lamp nawiązujące kształtem do innych modeli marki oraz dwie trapezowe końcówki układu wydechowego to cechy charakterystyczne dla tylnej części nadwozia. XC90 drugiej generacji wyróżnia się muskularnym i jednocześnie nowoczesnym oraz eleganckim designem.


Wnętrze samochodu

Duże nadwozie nowego XC90 zawiera równie obszerne wnętrze. Prezentowany pojazd to wersja siedmioosobowa z trzema rzędami siedzeń. Wizytówką szwedzkiej marki od dłuższego czasu jest konstrukcja foteli i siedzeń, w jakie wyposaża swoje auta. Podgrzewane i wentylowane fotele przednie dysponują regulacją ustawień prawie we wszystkich możliwych kierunkach, co pozwala idealnie dopasować ich kształt i pozycję do potrzeb osób na nich zasiadających. Zarówno z przodu jak i na siedzeniach drugiego rzędu siedzi się bardzo wygodnie, a miejsca jest tam pod dostatkiem. Należy jednak zaznaczyć, że dwa dodatkowe fotele nie zapewniają osobom dorosłym tyle przestrzeni, co fotele pierwszego i drugiego rzędu, a dostęp do nich jest nieco utrudniony. Wielkość kabiny, jej przestrzeń należy zapisać na plus. Dodatkowo wrażenie obszerności potęguje elektrycznie sterowane, panoramiczne okno dachowe. Bardzo ciekawie wygląda dwukolorowe, wielofunkcyjne pokryte skórą koło kierownicy, za którym znajduje się 12,3 calowy wyświetlacz imitujący zestaw tradycyjnych zegarów obrotomierza i prędkościomierza w subtelny sposób połączony z ekranem komputera pokładowego. Całą przestrzeń pomiędzy zegarami wypełnia ekran, który poza informacjami komputera pokładowego może przemienić się i stać się dość czytelnym dodatkowym monitorem nawigacji satelitarnej. Dodatkowo testowany pojazd wyposażony był w wyświetlacz head-up, który na przedniej szybie pokazuje kierowcy np.: aktualną prędkość, proste informacje nawigacji satelitarnej czy też znaki drogowe przypominające o przepisach obowiązujących na danym odcinku drogi (dopuszczalna prędkość). Dwukolorowa deska rozdzielcza w górnej części ciemna, na dole jasna nadaje wrażenie lekkości wykonania. Znakomitą ergonomię użytkowania model zawdzięcza nie tylko ukształtowaniu deski rozdzielczej oraz konsoli centralnej, ale również zastosowaniu 9 calowego ekranu dotykowego zastępującego wiele przycisków, który dominuje w centralnej części kokpitu. Za pomocą tego wyświetlacza sterować możemy prawie każdym urządzeniem, w jakie wyposażono pojazd począwszy od systemów komfortu, przez system audio a kończąc na nawigacji satelitarnej. Ilość pokręteł i przycisków została w pojeździe ograniczona do minimum, co spowodowało, że ergonomia jest na najwyższym poziomie. Posługiwanie się dotykowym panelem centralnym przypominającym swoją funkcjonalnością tablet jest łatwe i intuicyjne. Dodatkowo pasażerowie kanapy tylnej mają możliwość indywidualnego sterowania klimatyzacją i nawiewami przestrzeni siedzeń tylnych za pośrednictwem niewielkiego panelu umieszczonego na końcu konsoli centralnej, pomiędzy oparciami foteli przednich. Obszerne wnętrze, tapicerka wykonana z jasnej perforowanej skóry oraz chromowane elementy wykończeniowe czy też wykonane z aluminium oraz tworzywa w kolorze czerni fortepianowej, podkreślają prestiżowy charakter testowanego modelu. W kabinie kierowca jak i pasażerowie odnoszą wrażenie jakby siedzieli w luksusowej limuzynie. Jak przystało na pojazd z klasy premium producent dołożył wszelkich starań, co do jakości wykonania. Zastosowanie szlachetnych materiałów oraz jakość spasowania poszczególnych elementów powinna być wzorem podczas konstruowania wysokiej klasy eleganckiego pojazdu. Wnętrze charakteryzuje się niebywałą harmonią, ergonomią oraz komfortem. Prezentowany pojazd wyposażony został w system audio, opracowany specjalnie dla tego modelu przez brytyjską firmę Bowers & Wilkins. Dopasowany idealnie do przestrzeni kabiny system charakteryzuje się dźwiękiem, który potrafi zadowolić najbardziej wymagających odbiorców. XC90 II to nie tylko auto eleganckie i luksusowe to też pojazd bardzo funkcjonalny. We wnętrzu znajdziemy dużą ilość różnego rodzaju schowków. Miłym zaskoczeniem jest pojemność oraz możliwość konfiguracji przestrzeni bagażnika. Przy wykorzystaniu siedmiu siedzeń standardowa jego objętość wynosi 314 litrów, co pozwala na przewiezienie dwóch średniej wielkości walizek. Po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń wzrasta ona do 692 litrów a po położeniu oparć kanapy drugiego rzędu uzyskujemy jego maksymalną objętość 1868 litrów. Wnętrze jest bardzo uniwersalne, może służyć użytkownikowi, jako luksusowa limuzyna, ale również sprawdzi się, jako auto rodzinne czy też samochód przeznaczony na dłuższe podróże.


Silnik i właściwości jezdne

Prezentowane Volvo XC90 napędzane jest czterocylindrową wysokoprężną jednostką napędową D5 o pojemności skokowej 1996 cm3, która charakteryzuje się maksymalną mocą 225KM przy 4250 obr./min. oraz maksymalnym momentem 470 Nm osiąganym w zakresie 1750-2500 obr./mi.. Parametry jednostki pozwalają ważące blisko 2 tony auto rozpędzić do prędkości 100 km/h w czasie niespełna 7,8 sekundy. Auto sprawnie i szybko przyśpiesza w prawie całym zakresie prędkości obrotowej silnika. W przeniesieniu napędu na wszystkie koła jezdne pośredniczy ośmiobiegowa przekładnia automatyczna. Zmiany poszczególnych przełożeń następują bardzo płynnie i są praktycznie nieodczuwalne dla kierowcy. Testowany pojazd wyposażony jest w zawieszenie pneumatyczne, którego charakterystykę możemy regulować za pośrednictwem pokrętła umieszczonego na konsoli centralnej i wybrać jeden z dostępnych trybów jazdy: eco, comfort, off-road lub dynamic. Adaptacyjne zawieszenie nowego Volvo XC90 bez względu na jego ustawienie daje pasażerom możliwie najwyższy komfort podróżowania. Do kabiny podczas pokonywania różnego rodzaju nierówności drogi nie dostają się żadne odgłosy jego pracy. Ciekawostką jest to, że standardowy prześwit auta wynoszący 24 cm w chwili wybrania trybu off-road wzrasta o 4 cm. Zawieszenie możemy również obniżyć za pomocą przycisków umieszczonych na prawej ścianie bagażnika o 5 cm w celu ułatwienia sobie załadunku bagaży. W modelu zastosowano progresywne wspomaganie układu kierowniczego, które dostosowuje siłę do aktualnej prędkości pojazdu. Bardzo skuteczny jest układ hamowania, który współpracuje z wieloma systemami zapobiegającymi przed powstaniem kolizji. Naszpikowane wręcz systemami bezpieczeństwa i wspomagania kierowania auto prowadzi się bardzo stabilnie praktycznie w każdych warunkach drogowych. Pojazd daje kierowcy poczucie pełnej kontroli nad nim przy zachowaniu komfortu przy niskich, jak i przy wysokich prędkościach.


Podsumowanie

XC90 drugiej generacji oferuje niespotykany poziom bezpieczeństwa i jest jednocześnie pojazdem, który rozpoczyna nowy trend stylistyczny szwedzkiej marki. W ciągu najbliższych czterech lat Volvo ma zamiar wymienić wszystkie swoje modele projektując je zgodnie z nowym designem. W prezentowanym aucie wykorzystano wiele nowych technologii i rozwiązań technicznych tak, aby stworzyć auto oszczędne, ekologiczne o wysokim poziomie komfortu dając użytkownikom wiele przyjemności z jazdy. XC90 to pojazd uniwersalny, który może pełnić kilka funkcji, może być autem rodzinnym jak i luksusową limuzyną oraz pojazdem, któremu nie straszne jest zjechanie z utwardzonej drogi. Nie należy on do najtańszych, cena podstawowej wersji to 229 900 złotych i dotyczy 5-cio osobowego pojazdu napędzanego silnikiem wysokoprężnym D4 2.0 190KM, z napędem na oś przednią oraz kompletacji wyposażenia Kinetic. Nowe Volvo XC90 z powodzeniem może konkurować z niemiecką konkurencją w postaci Audi Q7 czy też BMW X5.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprężny
• Pojemność skokowa (ccm) – 1969
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 165 (225) przy 4250
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 470 w zakresie 1750 - 2500
• Rodzaj zasilania – Common Rail


Osiągi
• Prędkość maksymalna (km/h) – 220
• Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 7,8

Zużycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 7,8
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4,7
• Cykl mieszany (l/100 km) – 5,8

Pojemność zbiornika paliwa
• 71 litrów

Wymiary
• Długość (mm) – 4950
• Szerokość (mm) – 2140
• Wysokość (mm) – 1775
• Rozstaw osi (mm) – 2984
• Rozstaw kół osi przedniej (mm) – 1931
• Rozstaw kół osi tylnej (mm) – 1931
• Prześwit (mm) – 237
• Zwis przedni (mm) – 887
• Zwis tylny (mm) – 1079

Napęd
• AWD

Układ kierowniczy
• ze wspomaganiem
• średnica zawracania (m) – 11,9

Koła i opony
• Wymiary opon standardowych - 275/45 R20
• Standardowe obręcze kół (") - 20

Masa
• Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (kg) - 1940
• Dopuszczalna masa całkowita pojazdu (kg) - 2630

Pojemność bagażnika
• Standardowa z rozłożonym II rzędem siedzeń (litry) – 314
• Standardowa [5-miejsc/7miejsc] (litry) – 721/692
• Maksymalna [5-miejsc/7miejsc] (litry) – 1886/1868

Kompletacja wyposażenia
Testowany samochód Pojazd w wersji Inscription standardowo wyposażony jest między innymi w:

• ABS + EBD - system dystrybucji siły hamowania
• Audio System High Performance
• Autoalarm System Volvo Guard
• Czujnik deszczu
• Czujniki parkowania – tył
• Drzwi tyłu nadwozia otwierane elektrycznie
• Dywaniki tekstylne
• Dźwignia zmiany biegów pokryta skóra
• Fotel kierowcy regulowany elektrycznie
• Fotel pasażera regulowany elektrycznie
• Fotele absorbujące energie zderzenia
• Fotele komfortowe
• Fotele przednie z pamięcią położenia
• Fotele przednie z regulacją elektryczną odcinka lędźwiowego
• Hamulec postojowy elektryczny z funkcja Auto Hold
• Immobilizer
• Kierownica pokryta skóra i aluminium
• Kierownica wielofunkcyjna
• Klamki zewnętrzne w kolorze nadwozia z wykończeniem aluminiowym
• Klimatyzacja automatyczna 2 strefowa
• Kolumna kierownicy regulowana
• Komputer pokładowy
• Kurtyny powietrzne boczne
• Listwy progowe podświetlane
• Lusterka zewnętrzne podgrzewane i regulowane elektrycznie
• Lusterka zewnętrzne składane elektrycznie
• Lusterko wewnętrzne ściemniane automatycznie
• Napinacze pasów bezpieczeństwa
• Pakiet czystego wnętrza Clean Zone
• Pakiet Oświetlenia Wnętrza
• Podłokietnik centralny przedni
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszka powietrzna pasażera z możliwością odłączenia
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Reflektory aktywne LED
• Regulacja trybów jazdy Drive Mode
• Relingi dachowe
• Roleta do bagażnika półautomatyczna
• Schowek pod podłoga bagażnika
• Siedzenia tylne dzielone 40/20/40
• Spryskiwacze reflektorów
• System CTC - system kontroli trakcji w zakręcie
• System Driver Alert Control
• System informowania o znakach drogowych RSI
• System ochrony kierowcy i pasażera przed uderzeniami z tyłu WHIPS
• System ostrzegający przed niezamierzona zmiana pasa r. LDW
• System poprawy jakości powietrza w kabinie AQS
• System Sensus Connect Infotainment
• System stabilizacji toru jazdy ESC
• System stabilizacji toru jazdy przyczepy TSA
• System sygnalizacji hamowania awaryjnego
• System sygnalizacji spadku ciśnienia w oponach
• System unikania i łagodzenia zderzeń na skrzyżowaniach
• System unikania i łagodzenia zderzeń z pieszymi i rowerzystami
• System wspomagania hamowania - City Safety
• System wspomagania nagłego hamowania EBA
• System zabezpieczeń bocznych SIPS
• System zapobiegający przewracaniu się samochodu RSC
• Szyby barwione
• Szyby przednie i tylne regulowane elektrycznie
• Światła do jazdy dziennej LED
• Światła p/mgielne przednie
• Tapicerka ze skóry "Nappa"
• Tarcze kół aluminiowe 20"
• Tempomat
• Wskaźnik temperatury zewnętrznej
• Wspomaganie układu kierowniczego
• Wykończenie wnętrza Metal Mesh
• Wykończenie zewnętrzne elementami chromowanymi
• Wyświetlacz zegarów 12,3" cyfrowy
• Zamek centralny zdalnie sterowany
• Zestaw głośnomówiący "Bluetooth"


Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego posiadał wyposażenie dodatkowe między innymi w postaci:

• Asystent parkowania równoległego i prostopadłego
• Audio System Premium Sound Browers & Wilkins
• Bezkluczykowy system dostępu do pojazdu Keyless Entry
• Dysze spryskiwaczy podgrzewane
• Fotel kierowcy podgrzewany
• Fotel kierowcy z regulacją podparcia pod uda elektryczną
• Fotel pasażera podgrzewany
• Fotel pasażera z regulacją podparcia pod uda elektryczną
• Fotele przednie z regulacją elektryczną podparć bocznych
• Głośnik subwoofer Fresh Air
• Głośniki 19 szt.
• Gniazdo 230V
• Kamera 360°
• Kierownica podgrzewana
• Klimatyzacja automatyczna 4 strefowa
• Koło zapasowe dojazdowe
• Lakier metalizowany
• Lusterko wewnętrzne z kompasem
• Odtwarzacz CD zintegrowany w konsoli centralnej
• Okno dachowe panoramiczne
• Relingi dachowe w kolorze srebrnym
• Rolety p/słoneczne szyb tylnych bocznych
• System BLIS - układ monitorowania "martwych pól" luster
• System CTA - Cross Traffic Alert
• System nawigacji satelitarnej Sensus
• System ostrzegania o najeżdżaniu na poprzedzający pojazd
• System ostrzegania przed kolizja z tyłu
• System wspomagający utrzymanie pojazdu na pasie ruchu
• Szyby tylne przyciemniane
• Tapicerka ze skóry "Nappa" perforowanej
• Tarcze kół aluminiowe 21"
• Tempomat aktywny
• Uchwyt składany na zakupy w bagażniku
• Wyświetlacz 9" dotykowy
• Wyświetlacz Head-Up
• Wzmacniacz audio 1400W
• Zawieszenie pneumatyczne Four-C
• Złącze "AUX"
• Złącze "USB"



Test przeprowadzony w dniach 30 wrzesień – 7 październik 2015r.
Tekst i zdjęcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziękujemy firmie Volvo Auto Polska Sp. z o. o. za udostępnienie samochodu do testu.


(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

Info-Ekspert 27-11-2015


Copyrights 2017: www.millenium.pl

>