Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Seat Ibiza ST 1.4 Style

Odwa¿na stylistyka oferowanych modeli oraz udzia³ w sportach samochodowych pozwoli³y Seatowi zbudowaæ wizerunek marki skierowanej do m³odych i aktywnych klientów, którzy poza funkcjonalnoœci¹ oczekuj¹ od samochodu równie¿ przyjemnoœci z jazdy. Hiszpañski producent w koncernie VW od zawsze pe³ni³ rolê najbardziej sportowej marki. Pomiêdzy ekskluzywnym Audi i praktyczn¹ Skod¹, Seat by³ propozycj¹ dla kierowców poszukuj¹cych efektownego nadwozia po³¹czonego ze sportow¹ nut¹. Seat oferuj¹cy obecnie piêæ ró¿nych modeli od dziewiêciu lat nie mia³ w swojej ofercie nadwozia kombi. Poœród hatchbacków i vanów po skoñczeniu w 2002 roku produkcji Cordoby Vario w ofercie zabrak³o tego najbardziej praktycznego nadwozia.

W 2008 roku Seat zaprezentowa³ w Genewie koncept Bocanegra, który mia³ byæ zwiastunem najnowszej, czwartej generacji Ibizy. Oferta ograniczaj¹ca siê na pocz¹tku do piêciodrzwiowego oraz trzydrzwiowego hatchbacka w 2010 roku zosta³a poszerzona o wersjê kombi – Ibizê ST – Sport Tourer. Nowy model spod znaku Hiszpañskiego Towarzystwa Samochodów Osobowych ( Sociedad Española de Automóviles de Turismo) jest od dawna oczekiwanym po³¹czeniem niemieckiej technologii z hiszpañskim „auto emocion”.

Wygl¹d zewnêtrzny

Za projekt Ibizy odpowiedzialny jest belgijski projektant Luc Donckerwolke. Warto wspomnieæ, ¿e przed projektowaniem dla Seata pracowa³ dla Audi, a nastêpnie wspó³tworzy³ takie projekty jak Lamborghini Diablo, Murciélago oraz Gallardo. Po tych osi¹gniêciach by³o pewne, ¿e Ibiza ST nie bêdzie kolejnym nudnym nie wyró¿niaj¹cym siê na ulicy kombi. Entuzjaœci marki nie bêd¹ zawiedzeni. Ibiza wygl¹da agresywnie, dynamicznie i nowoczeœnie. Minê³y ju¿ czasy kiedy do produkowanego hatchbacka „doklejano” wiêkszy baga¿nik. Obecnie kombi mimo, ¿e budowane na bazie krótszego nadwozia musi mieæ swoj¹ indywidualn¹ liniê i charakter. Projektantom Ibizy ta sztuka uda³a siê bardzo dobrze. Kombi na które przysz³o nam czekaæ dziewiêæ lat pod wzglêdem wygl¹du mo¿e konkurowaæ z w³oskimi i francuskimi projektami. Tak jak w poprzednich modelach Seata i tutaj nie ma miejsca na ³agodne ob³oœci. Ca³e nadwozie Sport Tourera to ostre linie i wyraziste krawêdzie, które maj¹ podkreœliæ sportowe aspiracje marki. Charakterystyczna dla Seata „koncepcja strza³y” to znak rozpoznawczy hiszpañskiej marki. Wyd³u¿one reflektory z ostrymi krawêdziami oraz wloty powietrza o strukturze plastra miodu zosta³y zapo¿yczone z mniejszych wersji nadwoziowych Ibizy. Linia boczna nadwozia kombi zachowa³a p³ynn¹ i harmonijn¹ sylwetkê. Opadaj¹ca linia dachu i przet³oczenie id¹ce od reflektorów przednich, a¿ po tylne nadkola uatrakcyjniaj¹ nadwozie. Piêtnastocalowe aluminiowe tarcze kó³ „Ibia” ³adnie komponuj¹ siê z wyraŸnie zarysowanymi nadkolami. Ibiza jest przyk³adem tego, ¿e kombi mo¿e wygl¹daæ równie efektownie jak hatchback. Ty³ Ibizy ST to ta czêœæ nadwozia, która najbardziej zmieni³a siê w stosunku do pierwowzoru. Dziêki dzielonym œwiat³om tylnym oraz spoilerowi dachowemu z wbudowanym œwiat³em stop, ty³ Ibizy ST wygl¹da równie dynamicznie i oryginalnie jak reszta nadwozia.

Wnêtrze pojazdu

Tym razem zacznê od tego co najwa¿niejsze w tego typu nadwoziu, czyli od baga¿nika. Wyd³u¿enie nadwozia dotychczas produkowanego hatchbacka o 18 cm pozwoli³o powiêkszyæ przestrzeñ ³adunkow¹ a¿ o 138 litrów. Dostêp do baga¿nika o pojemnoœci 430 litrów u³atwia niski próg za³adunku oraz wysoko otwierana du¿a pokrywa baga¿nika. Po z³o¿eniu asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy bêdziemy mieli do dyspozycji 1164 litry, co przy ³adownoœci 515 kg czyni Ibizê bardzo pojemnym samochodem. Pokrywa baga¿nika otwierana jest za pomoc¹ uchylanego logo producenta – pomys³ ciekawy i praktyczny.

Przestrzeñ pasa¿erska to wnêtrze znane doskonale z wersji hatchback. Charakterystyczny srebrny daszek nad zegarami ukrytymi w g³êbokich tubach w wersji wyposa¿enia Style to kolejny uk³on w stronê m³odszych klientów. Podœwietlone na bia³o zegary oraz czerwony wyœwietlacz komputera pok³adowego wygl¹daj¹ nowoczeœnie i atrakcyjnie. Ibiza jest ju¿ kolejnym autem w naszych redakcyjnych testach w którym brak wskaŸnika temperatury p³ynu ch³odniczego. Mo¿e nie jest to najwa¿niejszy wskaŸnik na desce rozdzielczej, ale niew¹tpliwie dla wielu kierowców istotny.

Trójramienna regulowana w dwóch p³aszczyznach kierownica ze srebrnymi akcentami ma odpowiedni¹ gruboœæ wieñca i dobrze le¿y w d³oniach. Przyzwyczajenia wymaga sterowanie radioodtwarzaczem, które na panelu radia jest dosyæ skomplikowane, a za pomoc¹ pilota przy kierownicy niewygodne.

Konsola centralna Ibizy to dwa b³yszcz¹ce czarne panele. Jeden od radioodtwarzacza, natomiast drugi odpowiedzialny za sterowanie klimatyzacj¹. Wnêtrze wykonane jest z plastików dobrej jakoœci i o przyjemnej w dotyku fakturze.

Fotele przednie z du¿ym zakresem regulacji pozwalaj¹ na zajêcie wygodnej pozycji. Ich twardoœæ oraz dobre trzymanie boczne zapewniaj¹ wysoki komfort jazdy. Z ty³u jak przysta³o na tê klasê pojazdu wygodnie bêd¹ podró¿owa³y dwie osoby.

W wersji wyposa¿enia Style, któr¹ mia³em okazjê testowaæ, oprócz elektrycznego sterowania lusterkami i wszystkimi szybami znajdziemy m.in. komputer pok³adowy, klimatyzacjê oraz cztery poduszki powietrzne. Dla bardziej wymagaj¹cych w ofercie wyposa¿enia opcjonalnego dostêpne s¹ m.in. okno dachowe, podgrzewane fotele lub reflektory biksenonowe.

W³aœciwoœci jezdne i silnik

Pomimo skromnej pojemnoœci oraz mocy silnika Ibiza daje du¿o radoœci z jazdy. Jednostka benzynowa dobrze znana ze Skody i Volkswagena to silnik o pojemnoœci 1390 cm³ i mocy 85KM. Wartoœci nie osza³amiaj¹, ale w po³¹czeniu z dobrze zestrojon¹ piêciostopniow¹ skrzyni¹ biegów i œwietnym zawieszeniem zadowol¹ wiêkszoœæ kierowców. Wszystkie prze³o¿enia w piêciostopniowej skrzyni wchodz¹ g³adko i precyzyjnie.

Wspomaganie elektrohydrauliczne uk³adu kierowniczego daje poczucie wiêkszej kontroli nad autem ni¿ mniej bezpoœrednie wspomaganie elektryczne i w Ibizie spisuje siê znakomicie. Zawieszenie jest dosyæ twardo zestrojone, ale mi³oœnicy producenta z Katalonii nie powinni tym faktem byæ rozczarowani. Przednie zawieszenie to kolumny McPhersona z trójk¹tnymi wahaczami, stabilizatorem oraz sprê¿ynami œrubowymi, natomiast z ty³u znajdziemy belkê skrêtn¹, wahacze wzd³u¿ne, stabilizator i sprê¿yny œrubowe. Wszystko zestrojone tak, aby po³¹czyæ przyjemnoœæ prowadzenia z komfortem i bezpieczeñstwem. Silnik dysponuj¹cy momentem obrotowym 132 Nm pozwoli nam przyœpieszyæ do 100km/h w 12,4 sekundy i osi¹gn¹æ prêdkoœæ maksymaln¹ wynosz¹c¹ 177km/h. Wa¿¹cy 1130 kg Seat wed³ug danych producenta powinien spaliæ w mieœcie 8 litrów, w trasie 4,7 litra, a w cyklu mieszanym 5,9 litra paliwa na 100 kilometrów. Je¿eli dodamy do tych wartoœci 1 litr na ka¿de przejechane 100 kilometrów otrzymamy rzeczywiste spalanie.

W testach Euro NCAP Ibiza uzyska³a maksymaln¹ notê 5 gwiazdek w kategorii ochrony pasa¿erów. W standardzie w wersji Style otrzymamy ABS + EBV + MSR oraz cztery poduszki powietrzne. Z listy wyposa¿enia dodatkowego za 1990 z³ mo¿emy dokupiæ pakiet: ESP + EBA + Hill Hold + system monitorowania ciœnienia powietrza w oponach z sygna³em akustycznym + XDS (XDS dla silników powy¿ej 100 KM).

Oprócz silnika 1.4 MPI w który wyposa¿ony by³ testowany model w ofercie Seata znajdziemy silnik 1.2 MPI o mocy 70KM i nowoczesn¹ konstrukcjê 1.2 TSI dysponuj¹c¹ moc¹ 105 KM. Gamê silnikow¹ uzupe³niaj¹ jednostki wysokoprê¿ne o pojemnoœciach 1.2 l i 1.6 l o mocach od 75 do 105KM.

Podsumowanie

Ibiza ST jest dro¿sza od piêciodrzwiowego hatchbacka o 2600 z³. W zamian otrzymamy o 18 cm d³u¿sze nadwozie i o 135 litrów wiêkszy baga¿nik. Model ten jest jednym z nielicznych przypadków, kiedy projektantom uda³o siê zwiêkszyæ funkcjonalnoœæ pojazdu nie pomniejszaj¹c jego walorów stylistycznych. D³ugo oczekiwane kombi Seata zachowa³o sportowy design marki oferuj¹c ergonomiê niedostêpn¹ w hatchbacku. Hiszpañski producent oferuje Ibizê ST w trzech wersjach wyposa¿enia w cenie od 45000 do 67000 z³. Za tak¹ kwotê mo¿emy kupiæ efektowne kombi z dopracowanym uk³adem jezdnym i przemyœlanym wnêtrzem.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
- PojemnoϾ skokowa Р1390 cm3,
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 63 (85) przy 5000 ,
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 132 przy 3800,

Osi¹gi
- Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 177,
- Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 12.4,

Zu¿ycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 8.0,
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4.7,
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5.9,
- Emisja CO2 (g/km) – 139.

PojemnoϾ zbiornika paliwa: - 45 l.

Wymiary:
- D³ugoœæ (mm) – 3940,
- WysokoϾ (mm) Р1490,
- SzerokoϾ (mm) Р1710
- Rozstaw osi (mm) – 2525,

Napêd:
- przedni

Uk³ad kierowniczy:
- ze wspomaganiem,
- œrednica zawracania (m) – 10.48,

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych - 185/60 R15,
- Standardowe obrêcze kó³ (\") - 15 ,

Masa (kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1130 kg,
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 1570kg,

Pojemnoœæ baga¿nika:- 430 l.

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Style. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• 15-calowe felgi stalowe „Mamba” + opony 185/60 R15
• 6 g³oœników + bezpieczna antena dachowa
• ABS
• Centralny zamek z pilotem
• Chromowane relingi dachowe
• Dodatkowe oœwietlenie wnêtrza i lampka do czytania map + oœwietlenie baga¿nika
• Dzielona, sk³adana tylna kanapa
• Elektrycznie otwierana klapa baga¿nika
• Funkcja „Coming Home” opóŸniaj¹ca wy³¹czenie reflektorów
• Gniazdko 12V (w konsoli centralnej)
• Kieszenie boczne w drzwiach przednich i tylnych
• Kieszenie w oparciach przednich foteli
• Klamki w kolorze nadwozia
• Klimatyzacja
• Kolumna kierownicy z regulacj¹ w pionie i poziomie
• Komputer pok³adowy
• Lampy przeciwmgielne z przodu z funkcj¹ doœwietlania zakrêtów
• Lusterka boczne w kolorze nadwozia, podgrzewane, elektrycznie regulowane i sk³adane
• Os³ona przeciws³oneczna z zamykanym lusterkiem po stronie kierowcy i pasa¿era
• Poduszka powietrzna dla kierowcy i pasa¿era
• Poduszki powietrzne boczne ochraniaj¹ce g³owê i klatkê piersiow¹
• Podwójne reflektory przednie z chromowan¹ obudow¹
• Przednie i tylne szyby boczne sterowane elektrycznie
• Radioodtwarzacz + CD + MP3 + AUX-in + sterowanie z kierownicy
• Regulacja wysokoœci fotela kierowcy i pasa¿era
• Schowek pod pod³og¹ baga¿nika
• Sygnalizacja gwa³townego hamowania œwiat³ami awaryjnymi i migaj¹cym œwiat³em „STOP”
• Tempomat
• Tylny spojler ze zintegrowanym trzecim œwiat³em „STOP”
• Uchwyty na kubki (2 z przodu i 1 z ty³u)
• Zaczepy ISOFIX + Top Tether przy skrajnych miejscach tylnej kanapy
• Zag³ówki z regulacj¹ wysokoœci w przednich i tylnych fotelach

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Style posiada³ miêdzy innymi wyposa¿enie dodatkowe w postaci:

• Lakier metalic
• Klimatyzacja Climatronic
• Tarcze kó³ aluminiowe „Ibia”

Test przeprowadzony w dniach 5-10 stycznia 2011r.
Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziêkujemy firmie Iberia Motor Company S.A. za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

31-01-2011 r.

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>