Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY





Test Ford Ranger 3.2 Wildtrack

Pickupy jeszcze do niedawna by³y bardzo rzadkim widokiem na polskich drogach. Du¿e, u¿ytkowe pojazdy kojarzy³y siê bardziej z rynkiem amerykañskim ni¿ europejskim. Stan ten zmieni³ siê w 2005 roku kiedy to nagle wzros³a popularnoœæ samochodów z odkryt¹ przestrzeni¹ ³adunkow¹. By³o to nastêpstwem nowych regulacji podatkowych pozwalaj¹cych przedsiêbiorcom na odliczenie podatku VAT od pickupów. Na zmianach podatkowych i wzmo¿onym zainteresowaniu klientów skorzystali ci producenci, którzy maj¹ w swojej ofercie takie w³aœnie modele, a wœród nich znalaz³ siê Ford z modelem Ranger.

Wygl¹d zewnêtrzny

Jak przysta³o na model o amerykañskich korzeniach, Ranger jest du¿y i efektowny. Wysokie nadwozie osadzone na osiemnastocalowych felgach, bia³y przykuwaj¹cy uwagê lakier i kontrastowe czarne elementy karoserii nie pozwalaj¹ przemieszczaæ siê potê¿nym Fordem niezauwa¿onym. Ponad piêæ metrów d³ugoœci – 5359 mm, 1850 mm wysokoœci i 1848 mm szerokoœci w zestawieniu z mas¹ 2155 kg podkreœlaj¹ jego muskularn¹ i solidn¹ sylwetkê. Uzupe³nieniem „amerykañskiego” wizerunku tego modelu s¹ masywne, wyraŸnie podkreœlone nadkola, stalowe stopnie boczne, stopieñ w zderzaku tylnym czy efektowny pa³¹k na skrzyni ³adunkowej.

Pickup Forda dostêpny jest w trzech wersjach nadwozia – z kabin¹ pojedyncz¹, przed³u¿on¹ oraz podwójn¹. Najkrótsza wersja oferuje tylko dwa miejsca siedz¹ce i skrzyniê ³adunkow¹ o d³ugoœci a¿ 2317 mm. Wariant z przed³u¿on¹ przestrzeni¹ pasa¿ersk¹ posiada dwa dodatkowe niepe³nowymiarowe miejsca dla pasa¿erów kosztem krótszej skrzyni ³adunkowej – 1847 mm. Najd³u¿sza odmiana z podwójn¹ kabin¹ oferuje komfortow¹ przestrzeñ pasa¿ersk¹ z tyln¹ pe³nowymiarow¹ kanap¹ i najkrótsz¹ skrzyni¹ ³adunkow¹ o d³ugoœci 1615 mm.

Wnêtrze pojazdu

Mankamentem wielu pickupów jest ascetyczna, ma³o wygodna przestrzeñ pasa¿erska. Po³o¿enie maksymalnego nacisku na walory u¿ytkowe ma czasami negatywne skutki dla komfortu podró¿uj¹cych. W Rangerze na szczêœcie ten problem nie wystêpuje. Wykoñczenie wnêtrza, jakoœæ materia³ów, ich spasowanie, a nawet wyciszenie kabiny nie ustêpuje samochodom osobowym. Czterodrzwiowe nadwozie zapewnia optymalne warunki podró¿owania dla czterech (a na krótkich dystansach dla piêciu) osób. Stopieñ ze stali nierdzewnej u³atwia zajêcie miejsc w wysoko osadzonej kabinie. Wnêtrze wita nas dwukolorow¹ skórzan¹ tapicerk¹ z designerskimi materia³owymi wstawkami. Obszerne, ogrzewane fotele przednie zapewniaj¹ wygodn¹ pozycjê niezale¿nie od wzrostu podró¿uj¹cych. Elektryczna regulacja fotela kierowcy, du¿y pod³okietnik centralny i optymalne wyprofilowanie oparæ zapewniaj¹ wysoki komfort podró¿y. W drugim rzêdzie równie¿ jest zaskakuj¹co du¿o miejsca. Jednak wysoki tunel centralny i rozk³adany pod³okietnik sprawiaj¹, ¿e podró¿uje siê tam najwygodniej w dwuosobowym sk³adzie.

Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej przypomina inne produkty z gamy Forda. Znajdziemy tutaj charakterystyczny, ³atwy w obs³udze panel systemu audio, trzy intuicyjne pokrêt³a do dwustrefowej klimatyzacji czy niewielki piêciocalowy wyœwietlacz systemu audio i nawigacji. Niestety czytelnoœæ osadzonego w g³êbokiej wnêce ekranu nie jest najlepsza, a grafika systemu nawigacji co najmniej archaiczna. Radioodtwarzaczem, tempomatem i telefonem mo¿emy sterowaæ z kierownicy o wzorowo wyprofilowanym wieñcu. Przed oczami kierowcy znajduj¹ siê zegary z niebiesko-bia³ym podœwietleniem oraz niewielki wyœwietlacz komputera pok³adowego. Ciekawym rozwi¹zaniem jest umieszczenie wyœwietlacza kamery cofania w lusterku wstecznym, które jest przecie¿ pierwszym miejscem na które odruchowo kierujemy wzrok po wrzuceniu biegu wstecznego.

Do dyspozycji podró¿nych oddano przestrzeñ baga¿ow¹ o wymiarach: d³ugoœæ 1615 mm, szerokoœæ 1560 mm i wysokoœci 511 mm, co daje kubaturê do wysokoœci burt ok. 1287 litrów. Skrzynia ³adunkowa w topowej wersji Wildtrack mo¿e byæ przykryta dostêpn¹ za dop³at¹ aluminiow¹ rolet¹, która zabezpieczy nasze baga¿e przed niepo¿¹danymi spojrzeniami oraz niesprzyjaj¹cymi warunkami atmosferycznymi. Dope³nieniem obszernej przestrzeni baga¿owej s¹ a¿ 23 schowki w kabinie - od standardowych mieszcz¹cych du¿e butelki z napojami po 11.5-litrowy mieszcz¹cy 15-calowego laptopa.

Ford Ranger dostêpny jest w czterech kompletacjach wyposa¿enia: XL, XLT, Limited oraz Wildtrack. Najbogatsza pod wzglêdem wyposa¿enia i najatrakcyjniejsza pod k¹tem designu zewnêtrznego odmiana Wiltrack zawiera praktycznie wszystkie elementy po¿¹dane w tej klasie pojazdu.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Sercem tego potê¿nego pickupa jest jednostka o adekwatnej pojemnoœci a¿ 3.2 litra i nieparzystej liczbie piêciu cylindrów. Napêdzany olejem napêdowym silnik generuje moc 200 KM i gigantyczny moment obrotowy wynosz¹cy 470 Nm. Przy masie przekraczaj¹cej dwie tony pozwala to na rozpêdzenie Rangera do 100 km/h w 12.3 sekundy i osi¹gniêcie prêdkoœci maksymalnej na poziomie 175 km/h. Codzienna eksploatacja w mieœcie obarczona jest zu¿yciem paliwa na poziomie 13-14 litrów na 100 km, natomiast po opuszczeniu metropolii po ka¿dych przejechanych 100 km w baku Forda ubywa ok 8 litrów oleju napêdowego. 80-litrowy bak pozwala wiêc na pokonanie bez tankowania od 570 do 1000 km.

Z wysokoprê¿n¹ jednostk¹ wspó³pracuje szeœciostopniowa manualna skrzynia biegów. Precyzja wybierania prze³o¿eñ nie jest idealna, a krótkie prze³o¿enia zmuszaj¹ do czêstej zmiany biegów. Za dop³at¹ 7000 z³ mo¿emy zamieniæ j¹ na szeœciobiegow¹ przek³adniê automatyczn¹, która nieznacznie podniesie spalanie i pogorszy osi¹gi ale jednoczeœnie podniesie komfort podró¿y.

Za niwelowanie niedoskona³oœci nawierzchni w Rangerze odpowiedzialne jest przednie niezale¿ne zawieszenie z podwójnymi wahaczami, teleskopowymi amortyzatorami o dwukierunkowym dzia³aniu oraz stabilizatorem poprzecznym i tylne oparte na resorach piórowych. Jak w wiêkszoœci pickupów takie rozwi¹zanie funkcjonuje najlepiej przy obci¹¿onej skrzyni ³adunkowej. Jednak nawet podczas jazdy z pust¹ przestrzeni¹ ³adunkow¹ Ford prowadzi siê pewnie oraz przewidywalnie, i tylko na wiêkszych nierównoœciach poprzecznych nieobci¹¿ona tylna oœ nieprzyjemnie podskakuje.

Napêd 4x4, niemal 23-centymetrowy przeœwit, k¹t natarcia i zejœcia wynosz¹cy 28 stopni, czy g³êbokoœæ brodzenia równa 800 mm pozwalaj¹ bez problemu pokonywaæ teren niedostêpny dla „miejskich terenówek”. Tam gdzie koñcz¹ siê mo¿liwoœci SUV’ów i crosoverów Ford Ranger radzi sobie doskonale. Oprócz mo¿liwoœci zmiany rodzaju napêdu (2H, 4H i 4L) w trudnych warunkach z pomoc¹ kierowcy przychodz¹ systemy kontroli podjazdu, zjazdu czy uk³ad kontroli wywrócenia pojazdu. W praktyce mo¿liwoœci trenowe Rangera s¹ wiêcej ni¿ wystarczaj¹ce i w wiêkszoœci przypadków jedynym ograniczeniem dla tego pickupa s¹ wy³¹cznie umiejêtnoœci kierowcy.

Podsumowanie

Ranger jest pomostem pomiêdzy samochodami osobowymi i dostawczymi. £¹czy funkcje samochodu rodzinnego s³u¿¹cego jako codzienny œrodek transportu do pracy oraz pojazdu pracuj¹cego dla przedsiêbiorcy, rolnika lub leœnika. Relatywnie przystêpna cena (od 92 681 z³), trzy rodzaje kabin oraz oszczêdne siniki wysokoprê¿ne s¹ ciekaw¹ propozycj¹ na tle konkurencji. Ponadto, efektowny design zewnêtrzny mo¿e zainteresowaæ klientów którzy szukaj¹ samochodu nietuzinkowego, wyró¿niaj¹cego siê na ulicach, natomiast ponadprzeciêtne w³aœciwoœci terenowe mog¹ zwróciæ uwagê tych dla których mo¿liwoœci miejskich terenówek s¹ niewystarczaj¹ce.

Dane techniczne

Silnik – diesel
- PojemnoϾ skokowa Р3196 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 147(200) przy 3000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 470 przy 1500-2750

PojemnoϾ zbiornika paliwa: 80l

Wymiary
- D³ugoœæ (mm) – 5359
- WysokoϾ (mm) Р1850
- Szerokoœæ (mm) –1848
- Rozstaw osi (mm) – 3220

Napêd
- 4x4

Uk³ad kierowniczy
- ze wspomaganiem

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych – 265/60 R18
- Standardowe obrêcze kó³ – 18” (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 2155
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 3200

Pojemnoœæ baga¿nika: 1287 l

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Wildtrack. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• ABS na 4 ko³a, sterowany elektronicznie
• Ciemne szyby w tylnej czêœci
• Czujniki cofania
• Dywaniki pod³ogowe – dywanowe
• ESP – program elektronicznej stabilizacji toru jazdy z sygnalizacj¹ hamowania awaryjnego (EBL), systemem kontroli hamowania na zakrêcie (CBC), kontrol¹ hamowania silnikiem (EDC), wspomaganiem nag³ego hamowania (EBA), systemem kontroli obci¹¿enia pojazdu (LAC), systemem kontroli zjazdu ze wzniesienia (HDC), wspomaganiem ruszania pod górê (HSA), systemem kontroli ko³ysania przyczepy (TSA) i systemem
• Fotele – tapicerka skórzana
• Ga³ka dŸwigni biegów – pokryte skór¹ z wk³adk¹ w kolorze satynowego chromu
• Immobilizer (PATS) – elektroniczny
• Kamera cofania
• Kierownica – pokryta skór¹ ze sterowaniem audio i tempomatu
• Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
• Kolumna kierownicza – z regulacj¹ k¹ta pochylenia
• Lusterka boczne – sk³adane elektrycznie, z lampkami oœwietlaj¹cymi pod³o¿e
• Lusterka boczne – sterowane elektrycznie i ogrzewane, obudowy lakierowane na czarno z kierunkowskazami
• Lusterko wsteczne – samoczynnie œciemniaj¹ce siê (elektrochromatyczne)
• Obrêcze z lekkiego stopu – 18”x8 z oponami 265/60 R18
• Poduszki boczne
• Poduszki powietrzne – chroni¹ce g³owê i okolice klatki piersiowej
• Poduszki powietrzne – kierowcy i pasa¿era z przodu
• Poduszki powietrzne – poduszka powietrzna na wysokoœci kolan kierowcy
• Przednia szyba – elektrycznie ogrzewana z ogrzewanymi dyszami spryskiwaczy
• Przednie fotele – fotel kierowcy z elektryczn¹ regulacj¹ wysokoœci, przód–ty³, k¹ta pochylenia oparcia i pochylenia fotela (zawiera regulacjê podparcia krêgos³upa)
• Przednie fotele – ogrzewane
• Przednie lampy przeciwmgielne
• Przygotowanie do monta¿u tachografu cyfrowego
• Radio/CD z systemem nawigacji satelitarnej, kolorowym wyœwietlaczem wielofunkcyjnym, CD kompatybilne z MP3, kolorowy wyœwietlacz matrycowy 5”, 6 g³oœników (w tym 2 wysokotonowe), sterowanie audio z ko³a kierownicy, gniazdo AUX i USB do zewnêtrznych Ÿróde³ muzyki, zestaw g³oœnomówi¹cy Bluetooth® z funkcj¹ sterowania g³osem
• Reflektory – z automatycznym w³¹czaniem
• Reling dachowy – w kolorze aluminium
• Sportowa nak³adka skrzyni – aerodynamiczna, kompozytowa
• Stopnie boczne – z polerowanego chromu
• Szyby – przednie, sterowane elektrycznie
• Szyby – tylne, sterowane elektrycznie
• Tempomat
• Trzystopniowy uk³ad kontroli trakcji wyposa¿ony we w³¹cznik, dzia³aj¹cy poprzez hamulce i uk³ad sterowania prac¹ silnika.
• Tylne siedzenie – 3–osobowe z zag³ówkami z regulowana wysokoœci¹ i pod³okietnikiem centralnym
• Wspomaganie uk³adu kierowniczego
• Wycieraczki – automatyczne z czujnikiem deszczu

Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert

Test przeprowadzony w dniach 02.09–09.09.2013r.

Serdecznie dziêkujemy firmie Ford Polska Sp. z o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

16.10.2013

> >

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>