Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY






Test Citroen C5 1.6 THP Comfort


Citroen C5 zadebiutowa³ na polskim rynku w 2001 roku. Francuski przedstawiciel klasy œredniej jest bezpoœrednim nastêpc¹ produkowanej przez osiem lat Xantii. Po trzech latach sprzeda¿y producent przeprowadzi³ face lifting modelu, a po kolejnych czterech latach zaprezentowa³ zupe³nie now¹, drug¹ generacjê francuskiej limuzyny, która jest bohaterem naszego najnowszego testu.

Obecnie Citroen oferuje najnowszego C5 w wersji sedan oraz kombi. Do wyboru mamy dwa silniki benzynowe oraz cztery wysokoprê¿ne dysponuj¹ce moc¹ od 110 do 240 KM. Jednostki napêdowe mog¹ wspó³pracowaæ z piêciostopniow¹ lub szeœciostopniow¹ manualn¹ skrzyni¹ biegów oraz z szeœciostopniowym automatem. W ofercie znajdziemy cztery warianty wyposa¿enia – Attraction, Dynamique, Confort oraz Exclusive, które s¹ czêsto uzupe³niane wersjami limitowanymi jak np. obecnie My Way.

W³aœcicielem najtañszej wersji Citroena C5 mo¿emy zostaæ ju¿ za 79 tys. z³. Do redakcyjnego testu otrzymaliœmy Citroena C5 sedan w wersji wyposa¿enia Confort z silnikiem 1.6 THP. Dynamiczny silnik, zawieszenie Hydractive III + oraz wyposa¿enie dodatkowe winduj¹ cenê testowego modelu do ponad 100 tys. z³.


Wygl¹d zewnêtrzny

Nowy C5 wygl¹da nowoczeœnie i presti¿owo. Du¿e nadwozie o wymiarach: d³ugoœæ 4,78 m, szerokoœæ 1,86 m oraz wysokoœæ 1,45 m jest mniej kontrowersyjne ni¿ w pierwszej generacji C5 i prezentuje siê proporcjonalnie oraz stylowo. W najnowszej ods³onie C5 przeobrazi³ siê z liftbacka w sedana - wklês³a szyba tylna nie otwiera siê razem z idealnie p³ask¹ pokryw¹ baga¿nika. Dziêki zastosowaniu nietypowego kszta³tu tylnej szyby, konstruktorom uda³o siê uzyskaæ du¿y i praktyczny otwór baga¿nika. D³ugi zwis przedni, p³ynna linia dachu zakoñczona krótkim i zgrabnym zwisem tylnym tworzy zwart¹ i eleganck¹ liniê francuskiej limuzyny.

Z przodu uwagê zwracaj¹ du¿e chromowane logo producenta, nowoczesne reflektory ukryte za przezroczystymi kloszami oraz stylowo zamontowane lusterka wsteczne. Harmonijna linia bocznych okien, masywne nadkola i chromowane listwy na dole drzwi tworz¹ wyj¹tkowe po³¹czenie dynamiki i elegancji. Tylne œwiat³a przypominaj¹ce te z najnowszego BMW serii 3 dodatkowo nadaj¹ Citroenowi sportowy charakter.

Projektanci nie zawiedli fanów marki i stworzyli nadwozie, które przykuwa uwagê na drodze.

Wnêtrze samochodu

Dwukolorowe wykoñczenie wnêtrza "Mistral/Matinal" to po³¹czenie be¿u i czerni. Wszystkie elementy wnêtrza s¹ wykonane z przyjemnych w dotyku tworzyw, które nawet na polskich drogach nie trzeszcz¹ i nie skrzypi¹. Idealne spasowanie oraz dobre wyciszenie kabiny dodatkowo podnosz¹ komfort podró¿owania. Dziêki zastosowaniu potrójnych uszczelek drzwi i dŸwiêkoszczelnej szyby przedniej w œrodku panuje cisza znana raczej z pojazdów pozycjonowanych o klasê wy¿ej.

Rozstaw osi w stosunku do poprzedniej generacji modelu zosta³ zwiêkszony o 65mm do 2815mm, dziêki czemu pasa¿erowie przednich i tylnych foteli nie bêd¹ narzekaæ na brak miejsca. Przednie fotele s¹ obszerne i komfortowe, podró¿owanie na nich to prawdziwa przyjemnoœæ. Na tylnej kanapie dwie osoby zajm¹ wygodnie miejsce, a brak tunelu œrodkowego pozwoli równie¿ na wygodne przewiezienie trzech osób. Szerokoœæ nad pod³okietnikami z przodu wynosz¹ca 1524 mm i z ty³u 1495 mm sprawia, ¿e ka¿dy bêdzie podró¿owa³ w warunkach jakich mo¿na spodziewaæ siê po limuzynie.

Kierowcê i pasa¿erów ju¿ w podstawowej wersji wyposa¿enia chroni siedem poduszek powietrznych: przednie kierowcy i pasa¿era, boczne przednie, kurtyny powietrze oraz poduszka kolanowa kierowcy. Za dop³at¹ mo¿emy domówiæ jeszcze dwie poduszki boczne tylne. W wyposa¿eniu testowanej wersji znajdziemy równie¿ takie elementy wyposa¿enia jak: elektryczne szyby i lusterka, automatyczn¹ dwustrefow¹ klimatyzacjê, komputer pok³adowy, system audio, nawigacjê satelitarn¹, tempomat oraz wszystkie niezbêdne systemy bezpieczeñstwa. S³owem wszystko co w samochodzie za 100 tys. z³ powinno siê znajdowaæ.

To co wyró¿nia Citroena na tle innych producentów to nieruchomy rdzeñ kierownicy, zastosowany ju¿ wczeœniej w C4 i C4 Picasso. Poza argumentem producenta, ¿e takie rozwi¹zanie pozwala na optymalizacjê kszta³tu poduszki powietrznej w celu zapewnienia lepszej ochrony, ciê¿ko znaleŸæ inne zalety lub wady takiego rozwi¹zana. Po pewnym czasie kierowca nie zwraca uwagi na to nowatorskie rozwi¹zanie. Kierownica pokryta jest skór¹ i bardzo dobrze le¿y w d³oniach. Wyposa¿ona jest w przyciski umo¿liwiaj¹ce sterowanie tempomatem, radioodtwarzaczem, telefonem i komputerem pok³adowym.

Za kierownic¹ znajdziemy zestaw trzech wskaŸników umieszczonych w designerskich tubach. Wszystkie najwa¿niejsze informacje – obrotomierz, ustawienia tempomatu, dane z komputera pok³adowego znajduj¹ siê przed kierowc¹. Dziêki zastosowaniu pierœcieniowych wskazówek projektanci mogli skorzystaæ z rozwi¹zania znanego z Mercedesa – czyli umieœcili wyœwietlacz komputera pok³adowego wewn¹trz prêdkoœciomierza. Kolejne zapo¿yczenie dobrych i sprawdzonych rozwi¹zañ to funkcja znana z Saabów – Night Panel. Citroen nazwa³ j¹ Black Panel, ale polega na tym samym czyli na wy³¹czeniu ca³ego zbêdnego podœwietlenia (radioodtwarzacza, obrotomierza, poziomu paliwa, itp.) i pozostawieniu podœwietlonego jedynie prêdkoœciomierza. Podczas nocnych podró¿y takie rozwi¹zanie w mniejszym stopniu mêczy wzrok kierowcy i pozwala skupiæ siê na obserwowaniu drogi.

Na konsoli centralnej wszystkie przyciski do sterowania radioodtwarzaczem, klimatyzacj¹ i nawigacj¹ s¹ du¿e, porêczne i rozmieszczone intuicyjnie. Ich obs³uga jest ³atwa i nie sprawia najmniejszego problemu. Na tunelu centralnym oprócz automatycznego hamulca postojowego znajdziemy przyciski s³u¿¹ce do regulowania zawieszeniem hydropneumatycznym. Wszystko jest w zasiêgu rêki kierowcy.

Sedan Citroena dysponuje baga¿nikiem o pojemnoœci 467 litrów (z zestawem do naprawy opon), który po roz³o¿eniu asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy powiêksza siê do 1490 litrów. Jest to przeciêtna pojemnoœæ w tej klasie pojazdów, ale regularne kszta³ty baga¿nika i zabudowane zawiasy wnikaj¹ce do œrodka u³atwiaj¹ optymalne wykorzystanie przestrzeni baga¿owej. Jedynym mankamentem baga¿nika jest jego zbyt s³abe oœwietlenie.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Do testów otrzymaliœmy samochód wyposa¿ony w silnik benzynowy o pojemnoœci 1.6 i mocy 155 KM rozwijaj¹cy moment obrotowy 240 Nm. Najmocniejsza jednostka benzynowa w ofercie Citroena jest dynamiczna i elastyczna. Jazda C5 z tym silnikiem to prawdziwa przyjemnoœæ. W po³¹czeniu z szeœciostopniow¹ manualn¹ skrzyni¹ biegów pierwsze 100km/h osi¹ga po 8,6 sekundach i przyspiesza do 210 km/h. Nie jest to oferta dla oszczêdnych. W mieœcie trzeba liczyæ siê ze spalaniem na poziomie 11,5l, natomiast w trasie jest to œrednio 7.3l. Z drugiej jednak strony je¿eli weŸmiemy pod uwagê fakt, ¿e silnik ten musi sobie poradziæ z du¿ym ponad pó³toratonowym autem wartoœci te mo¿na uznaæ za akceptowalne. Pomimo tego, ¿e jest to silnik benzynowy i nie dysponuje tak du¿ym momentem obrotowym jak silniki wysokoprê¿ne to podczas tygodniowego testu ani razu nie mo¿na by³o odczuæ braku mocy. Start spod œwiate³ w mieœcie lub wyprzedzanie na trasie przekonuje nas, ¿e silnik ten jest wart ka¿dego litra spalonej benzyny.

Dla bardziej oszczêdnych Citroen przygotowa³ cztery silniki wysokoprê¿ne. Najmniejszy o pojemnoœci 1.6 i mocy 110 KM, dwa dwulitrowe o mocy 143 KM i 160 KM oraz flagow¹ szeœciocylindrow¹ jednostkê o pojemnoœci 3.0 dysponuj¹c¹ moc¹ 240 KM.

Dynamiczne silniki, bogate wyposa¿enie oraz nowoczesna stylistyka nadwozia to niezaprzeczalne walory Citroena. Jednak francuski producent s³ynie przede wszystkim z zastosowania zawieszenia hydropneumatycznego w swoich samochodach. W wersji wyposa¿enia Confort zawieszenie Hydractive III + wystêpuje jako standard. Zawieszenie bardzo dobrze t³umi wszelkie nierównoœci drogi. Pomimo wra¿enia miêkkoœci zawieszenia samochód prowadzi siê pewnie i w pe³ni przewidywalnie. Istnieje równie¿ mo¿liwoœæ rêcznego zwiêkszenia lub zmniejszenia przeœwitu w zakresie +/- 60 mm. Zawieszenie obni¿y siê do standardowego poziomu po przekroczeniu 40 km/h lub podniesie siê po przekroczeniu 10 km/h. Po aktywowaniu opcji sport ca³e zawieszenie jest dodatkowo utwardzane, co pozwala jechaæ bardziej dynamicznie przy jednoczesnym zachowaniu pe³nej stabilnoœci pojazdu. Dziêki zastosowaniu takiego zawieszenia Citroen wprost p³ynie po drodze niweluj¹c wszelkie nierównoœci. Samochody wyposa¿one w zawieszenie Hydractive III + posiadaj¹ równie¿ automatyczny hamulec postojowy. Hamulec w³¹czany jest automatycznie po wy³¹czeniu silnika i przestaje dzia³aæ po naciœniêciu przez kierowcê peda³u gazu. Dodatkow¹ przydatn¹ funkcj¹ jest system wspomagania ruszania pod górê. Aktywowany jest na wzniesieniach o nachylaniu przekraczaj¹cym 3%. Jego dzia³anie polega na podtrzymaniu dzia³ania hamulca przez dwie sekundy po zwolnieniu peda³u przez kierowcê. Pozwala to na spokojne ruszenie bez ryzyka stoczenia siê pojazdu.

Podsumowanie

Citroen C5 to piêkny i wszechstronny samochód. Bêdzie dobrze s³u¿y³ jako samochód rodzinny, jak równie¿ œwietnie sprawdzi siê jako limuzyna dla prezesa. Eleganckie, presti¿owe wrêcz nadwozie, zastosowanie najnowszych rozwi¹zañ technologicznych w zakresie komfortu i bezpieczeñstwa jazdy czyni go bardzo atrakcyjn¹ ofert¹ na polskim rynku motoryzacyjnym. Wysoka jakoœæ wykoñczenia, dba³oœæ o detale oraz wyposa¿enie dostêpne ju¿ w podstawowych wersjach pozwala mu konkurowaæ na rynku z du¿o bardziej presti¿owymi markami. Niemieccy i japoñscy konstruktorzy maj¹ siê czego obawiaæ, bowiem Francuzi stworzyli samochód na pi¹tkê.

• Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy turbo³adowany

- PojemnoϾ skokowa Р1598 ccm
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 115 (155) przy 6000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 240 przy 1400
- Rodzaj zasilania – Common rail

Osi¹gi

- Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 210
- Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 8,6

Zu¿ycie paliwa

- Cykl miejski (l/100 km) – 9,9
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,5
- Cykl mieszany (l/100 km) – 7,1
- Emisja CO2 (g/km) – 167

Pojemnoœæ zbiornika paliwa: 70 litrów

Wymiary:

- D³ugoœæ/szerokoœæ/wysokoœæ (mm) – 4779/2096/1451
- Rozstaw kó³ osi przedniej (mm) – 1586
- Rozstaw kó³ osi tylnej (mm) – 1557
- Rozstaw osi (mm) – 2815

Napêd: przedni

Uk³ad kierowniczy:

- ze wspomaganiem elektrycznym (zmienne)
- œrednica zawracania (m) – 11,5

Ko³a i opony

- Wymiary opon standardowych - 225/60R16
- Standardowe obrêcze kó³ (") - 16

Masa (kg)

- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1471 kg
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 2065 kg

Pojemnoœæ baga¿nika:

- Minimalna – 439 l ( 467 z zestawem naprawy opon)
- Maksymalna – 1462 l ( 1490 z zestawem naprawy opon)

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Confort. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• Automatyczne w³¹czanie œwiate³ przednich
• Automatyczne wycieraczki przednie
• Blokada elektryczna zabezpieczaj¹ca otwarcie drzwi tylnych i szyb przez dzieci
• Chromowana podstawa dŸwigni zmiany biegów
• Chromowana wstawka w dolnej czêœci przedniego wlotu powietrza
• Chromowane listwy boczne
• Chromowane listwy zderzaków
• Connecting Box
• Elektryczny hamulec postojowy (zawiera funkcjê wspomagania ruszania na wzniesieniu)
• ESP + ASR + Inteligentny System Kontroli Trakcji (oprócz BVA)
• Filtr przeciwpy³kowy / przeciwzapachowy
• Fotele typu CARACTERE (mocniej wyprofilowane)
• Funkcja "Black Panel" sterowana z kierownicy
• Ga³ka dŸwigni skrzyni biegów pokryta skór¹
• Gniazdko 12V w drugim rzêdzie
• Kanapa tylna sk³adana 60/30
• Kierownica regulowana w dwóch p³aszczyznach
• Kierownica z nieruchomym centralnym panelem prze³¹czników 2-ej generacji
• Kieszenie w oparciach foteli przednich
• Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa
• Ko³o zapasowe pe³nowymiarowe
• Komputer pok³adowy
• Listwa dekoracyjna na desce rozdzielczej
• Lusterka boczne sk³adane elektrycznie
• Lusterka boczne sterowane elektrycznie i ogrzewane
• Lusterko wsteczne elektrochromatyczne
• Mocowania Isofix (boczne fotele w drugim rzêdzie)
• Nawiewy w s³upkach bocznych w drugim rzêdzie
• Obrêcze kó³ ze stopów lekkich 17" BALTIQUE z oponami 225/55 R17
• Pod³okietnik centralny przedni z zamykanym schowkiem i uchwytem na puszkê
• Pod³okietnik centralny z ty³u zawieraj¹cy schowek, dwa uchwyty na puszki i otwór na narty
• Podœwietlane lusterka w os³onach przeciws³onecznych
• Podœwietlenie konsoli przedniej sufitowej (dwie diody pomarañczowe)
• Podœwietlenie progów drzwi przednich
• Poduszka kolanowa kierowcy
• Poduszki powietrzne boczne z przodu
• Poduszki powietrzne kurtynowe z przodu i z ty³u
• Poduszki powietrzne przednie kierowcy i pasa¿era (z mo¿liwoœci¹ od³¹czenia)
• Radio CD MP3 + 6 g³oœników + antena dachowa
• Reflektory przeciwmg³owe
• Reflektory przednie z funkcj¹ statycznego doœwietlania zakrêtów do 75° (AFS)
• Reflektory wyposa¿one w funkcjê "Follow Me Home"
• Reflektory wyposa¿one w œwiat³a do jazdy dziennej
• Regulacja lêdŸwiowa fotela kierowcy
• Regulacja na wysokoœæ fotela kierowcy
• Regulacja na wysokoœæ fotela pasa¿era
• Regulator i ogranicznik prêdkoœci
• Schowek na drobiazgi zamykany na konsoli hamulca rêcznego
• Schowek pod panelem radia
• Schowek zamkniêty pod wyœwietlaczem wielofunkcyjnym
• Schowek zamykany w desce rozdzielczej po stronie pasa¿era (z nawiewem)
• Schowek zamykany w dolnej czêœci deski rozdzielczej po stronie kierowcy
• Szyba przednia akustyczna
• Szyby przednie sterowane elektrycznie sekwencyjnie z blokad¹ antyprzytrzaskow¹
• Szyby tylne sterowane elektrycznie sekwencyjnie z blokad¹ antyprzytrzaskow¹
• Trzecie œwiat³o STOP diodowe
• WskaŸnik niezapiêtych pasów dla wszystkich siedzeñ
• Zamek centralny z pilotem (z funkcj¹ domykania szyb / okna dachowego)
• Zapalniczka z przodu / popielniczki z przodu i ty³u
• Zawieszenie Hydractive III+(z regulacj¹ wysokoœci oraz trybem "Sport")

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Confort posiada³ wyposa¿enie dodatkowe w postaci m.in. lakieru metalizowanego oraz systemu nawigacji satelitarnej.

Test przeprowadzony w dniach 20 –27 paŸdziernika 2010r.

Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie Citroen Polska Sp. z o.o. za udostêpnienie samochodu do testu. (Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

02-11-2010

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>