Przejdź

sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

MOTOTESTY






Test Skoda Fabia 1.6 TDI CR DPF Style

Skoda Fabia produkowana jest nieprzerwanie od 1999 roku i nadal cieszy siê nies³abn¹c¹ popularnoœci¹. Po Fabii pierwszej generacji Skoda zaprezentowa³a w 2007 roku nowy model, który na pocz¹tku prasa/2010 roku poddany zosta³ faceliftingowi. Rosn¹ca sprzeda¿ modeli Fabia, Octavia oraz Superb pozwoli³a Skodzie zaj¹æ pozycjê lidera wœród producentów samochodów osobowych w Polsce. Podczas testu mieliœmy okazjê bli¿ej poznaæ najmniejszy model Skody - Fabiê 1,6 TDI CR DPF 66 kW w wersji wyposa¿enia Style.

Skoda Fabia oferowana jest z silnikami benzynowymi: 1.2/60KM, 1.2/70KM, 1.2TSI/85KM, 1.2TSI/105KM, 1.4/85KM, 1.4TSI/180 oraz wysokoprê¿nymi 1.6 TDI CR wyposa¿onymi w filtr DPF o mocach 75, 90 i 105KM. Silnik 1.4TSI o mocy 180KM dostêpny jest tylko w Skodzie Fabii RS, która standardowo wyposa¿ona jest w 7 stopniow¹ skrzyniê DSG. Skrzyniê tê mo¿emy równie¿ zamówiæ do silnika 1.2TSI o mocy 105KM za dop³at¹ 4500 z³.

Oprócz szerokiej gamy silników mamy równie¿ do wyboru 7 wersji wyposa¿enia: Junior, Classic, Style, Sport, Comfort, Sportline oraz topow¹ wersjê RS. Dodatkowo w ofercie znajdziemy jeszcze uterenowion¹ wersjê Fabii pod nazw¹ Scout.

Obecnie czeski producent oferuje dwa typy nadwozia - kombi oraz piêciodrzwiowy hatchback.

Wygl¹d zewnêtrzny

Pierwsze wra¿enie jest bardzo pozytywne. Z przodu widzimy du¿e reflektory, które w po³¹czeniu ze œwiat³ami przeciwmgielnymi, masywnym chromowanym grillem oraz przet³oczeniami na masce nadaj¹ Fabii dynamiczny i agresywny wygl¹d. Fabia upodobni³a siê do wiêkszej Octavii oraz Roomstera. Ty³ zwieñczony ma³ym spoilerem, pozosta³ bardziej stonowany. Tylne reflektory zachodz¹ce na boki z charakterystycznym podœwietleniem w kszta³cie litery C nie pozostawiaj¹ w¹tpliwoœci, ¿e mamy do czynienia z produktem marki Skoda. Patrz¹c z boku widzimy zgrabnego hatchbacka o d³ugoœci 4000 mm, szerokoœci 1642 mm oraz wysokoœci 1498 mm. Ciekawym akcentem s¹ czarne lakierowane s³upki A i B, które dodaj¹ nadwoziu elegancji. Testowany model wyposa¿ony by³ w aluminiowe 15 calowe obrêcze, co dodatkowo uatrakcyjnia³o jego wygl¹d. W wersji wyposa¿enia Style, Sport oraz Comfort mo¿emy zamówiæ lakierowany dach w kolorze Biel Candy lub Srebrny Brilliant, co z pewnoœci¹ spodoba siê m³odszym u¿ytkownikom Fabii.

Wnêtrze pojazdu

Zajmuj¹c miejsce kierowcy, od razu wiemy, ¿e siedzimy w samochodzie koncernu VW. Wszystko na swoim miejscu. Ka¿dy przycisk, pokrêt³o, wskaŸnik znajduje siê dok³adnie tam gdzie powinien i dok³adnie w miejscu, w którym kierowca siê tego spodziewa. Plastiki dobrej jakoœci, mi³e w dotyku, nie wydaj¹ nieprzyjemnych odg³osów skrzypienia podczas jazdy. Widocznoœæ, pomimo masywnych tylnych s³upków, dobra w ka¿d¹ stronê. Kierownica regulowana w dwóch p³aszczyznach. W testowanym egzemplarzu obszyta by³a skór¹ oraz posiada³a funkcjê sterowania radiem i telefonem. Pomiêdzy obrotomierzem i prêdkoœciomierzem znajduje siê komputer pok³adowy. Podœwietlenie tablicy rozdzielczej na bia³o dodatkowo poprawia jej czytelnoœæ. Ciekawym elementem jest wskaŸnik zalecanego biegu na wyœwietlaczu komputera pok³adowego. Powy¿ej 1500 obrotów/minutê strza³ka w górê sugeruje zmianê biegu na wy¿szy, je¿eli natomiast obroty spadn¹ poni¿ej 1000 obrotów/minutê strza³ka w dó³ podpowiada, ¿e powinniœmy zredukowaæ bieg. Byæ mo¿e nie ka¿dy bêdzie mia³ ochotê na nieustanne obserwowanie wskazañ zaleconego biegu, ale po przejechaniu ponad 1000 km zaobserwowa³em, ¿e stosowanie siê do tych wskazówek zdecydowanie obni¿a spalanie. Na konsoli centralnej znajdziemy radio Swing 2DIN wyposa¿one w CD oraz MP3. Po w³¹czeniu biegu wstecznego wyœwietlacz radia pe³ni funkcjê wyœwietlacza czujnika cofania. Powy¿ej znajdziemy pokrêt³a do obs³ugi klimatyzacji oraz kierunku nawiewu. Pomiêdzy fotelami przednimi hamulec rêczny oraz dŸwignia zmiany biegów obszyte skór¹ (dodatkowa dop³ata), 2 miejsca na napoje, gniazdo 12V, gniazdo AuxIn oraz przyciski do zamka centralnego. Fotele przednie s¹ wygodne i nawet d³u¿sza podró¿ nie powoduje zmêczenia. Pod fotelami umieszczone s¹ dwa praktyczne zamykane schowki. Po stronie pasa¿era 2 schowki. Jeden w standardowym miejscu - podœwietlany, natomiast drugi otwierany do góry w miejscu, gdzie spodziewalibyœmy siê raczej poduszki powietrznej. Poduszka zosta³a przesuniêta bli¿ej szyby czo³owej, dziêki czemu uda³o siê wygospodarowaæ wczeœniej wspomniany dodatkowy schowek. Na dole znajduje siê gniazdo MDI umo¿liwiaj¹ce pod³¹czenie np. Ipoda i sterowanie nim za pomoc¹ radia lub systemu nawigacji. Testowana Fabia wyposa¿ona by³a dodatkowo w elektrycznie otwierane okno dachowe. Szyberdach mo¿emy uchyliæ lub ca³kowicie odsun¹æ. Poza przyjemnoœci¹ jazdy z otwartym dachem, dodatkowo doœwietla on wnêtrze pojazdu. Obok pokrêt³a do sterowania oknem dachowym znajdziemy standardowo przyciski do sterowania oœwietleniem wewn¹trz pojazdu oraz praktyczny schowek na okulary.

Pasa¿erowie tylnej kanapy nie mog¹ narzekaæ na brak miejsca. Kanapa tylna jest wygodna i nawet osoby wysokie nie powinny mieæ problemu z brakiem miejsca nad g³ow¹ i na kolana. Z ty³u znajdziemy kolejne 2 miejsca na napoje oraz kieszenie w fotelach przednich. Elementem, który nie podoba³ mi siê we wnêtrzu Fabii by³y klamki w drzwiach. Dziwny kszta³t trapezu nie odpowiada³ mi i nie u³atwia³ otwierania drzwi. Zdecydowanie lepszym rozwi¹zaniem by³oby zastosowanie standardowych klamek w kszta³cie litery L.

Baga¿nik w Fabii ma pojemnoœæ 300 litrów, a po roz³o¿eniu asymetrycznie dzielonej tylnej kanapy mamy do dyspozycji 1163 litrów. Wartoœci te w po³¹czeniu z regularnymi kszta³tami baga¿nika, praktycznymi kieszeniami, haczykami na których mo¿emy powiesiæ torbê, uchwytami u³atwiaj¹cymi mocowanie ³adunku oraz ³adownoœci¹ 530 kg w wiêkszoœci przypadków powinny sprostaæ oczekiwaniom u¿ytkowników. Pó³kê nad baga¿nikiem mo¿emy zamontowaæ w dwóch pozycjach, standardowo na poziomie zag³ówków lub w po³owie wysokoœci baga¿nika, co pozwala na przewo¿enie rzeczy na pó³ce nie ograniczaj¹c widocznoœci kierowcy do ty³u.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Testowany model wyposa¿ony by³ w turbodo³adowan¹ czterocylindrow¹ jednostkê o pojemnoœci 1598 cm3. Silnik spe³niaj¹cy normy Euro 5 dysponuje moc¹ 90KM i maksymalnym momentem obrotowym 230 Nm osi¹ganym w zakresie 1500-2500 obr/min. Wed³ug danych producenta auto powinno spalaæ w mieœcie 5.1l, poza miastem 3.6l, natomiast w cyklu mieszanym 4.2l. Ja na odcinku 600 km, w 30% cyklu mieszanym, a 70% poza miastem z w³¹czon¹ klimatyzacj¹ uzyska³em œrednie spalanie na poziomie 4.5l na 100 kilometrów, co uwa¿am za dobry wynik. Pomijaj¹c niskie spalanie, nie spodziewa³em siê po tej pojemnoœci i mocy zbyt wiele. Muszê jednak przyznaæ, ¿e silnik 1.6 TDI CR DPF mile mnie zaskoczy³. Pomimo to, ¿e na osi¹gniêcie 100km/h potrzebuje a¿ 12,6 sekundy to silnik sprawia wra¿enie bardzo dynamicznego. Przyœpieszenie na pierwszym i drugim biegu jest wiêcej ni¿ wystarczaj¹ce, a wyprzedzanie na trasie nie sprawia najmniejszych problemów. Zmiana biegów przebiega g³adko i nie nastrêcza problemów. Kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechy³ów w zawieszeniu przednim, oraz wahacze wleczone po³¹czone belk¹ skrêtn¹ w zawieszeniu tylnym sprawiaj¹, ¿e samochód prowadzi siê pewnie, a nierównoœci nawierzchni s¹ dobrze t³umione. Samochód jest dobrze wyciszony, a wiêkszy ha³as pojawia siê przy prêdkoœciach przekraczaj¹cych 120km/h.

Podsumowanie

Skoda Fabia bêdzie trafnym wyborem dla ka¿dego kto szuka niedrogiego i funkcjonalnego (najtañsz¹ wersjê mo¿emy kupiæ ju¿ za 33 500 z³) samochodu miejskiego. Atrakcyjna linia nadwozia, du¿y wybór silników oraz wersji wyposa¿enia pozwoli znaleŸæ ka¿demu kompletacje spe³niaj¹c¹ jego oczekiwania. Dobre materia³y wykoñczeniowe, obszerne wnêtrze i niskie spalanie to tylko niektóre z zalet Fabii po face liftingu. Dziêki nim Fabia prawdopodobnie bêdzie kontynuowa³a sukces poprzednich generacji modelu i zdobywa³a coraz szersz¹ rzeszê klientów. Koszt zakupu Fabii z silnikiem 1.6 TDI CR DPF w wersji wyposa¿enia Style to 52 250 z³, model testowy zosta³ doposa¿ony w elementy o wartoœci 14 540, co daje nam ³¹cznie kwotê 66 790 z³.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik 1.6 TDI CR DPF/90 KM
PojemnoϾ skokowa Р1598 ccm,
Liczba cylindrów / zaworów – 4/16,
Maksymalna moc kW CEE (KM) przy (obr./min) - 66 (90) przy 4200,
Maksymalny moment obrotowy Nm CEE przy (obr./min) – 230 przy 1500-2500,
Uk³ad kierowniczy - wspomaganie elektrohydrauliczne
Œrednica zawracania (m) – 10

Osi¹gi
Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 176,
Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) - 12"6,

Zu¿ycie paliwa i emisja CO2
Emisja CO2 (g/km) - 109,
Cykl miejski (l/100 km) - 5,1,
Cykl pozamiejski (l/100 km) - 3,6,
Cykl mieszany (l/100 km) - 4,2,

Zawieszenie
Przednie - Kolumny McPhersona z dolnymi wahaczami poprzecznymi i stabilizatorem przechy³ów
Tylne - Wahacze wleczone po³¹czone belk¹ skrêtn¹

Uk³ad hamulcowy
Przód: Tarcze wewnêtrznie wentylowane z zaciskami p³ywaj¹cymi
Ty³: Bêbnowe samoreguluj¹ce

Ko³a i opony
Wymiary opon standardowych – 195/55 R15
Masa (kg)
Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy - 1129,
Maksymalna dopuszczalna masa ca³kowita - 1659,
Maksymalna dopuszczalna masa przyczepy hamowanej - 1200,
Maksymalna dopuszczalna masa przyczepy niehamowanej – 500.

Kompletacja wyposa¿enia

Wersja wyposa¿enia Style zawiera:

• Asymetrycznie dzielona tylna kanapa
• Automatyczny wy³¹cznik oœwietlenia wnêtrza
• Boczne poduszki przednie
• Centralny zamek
• Chromowana listwa nad atrapa ch³odnicy
• Chromowana obwódka atrapy ch³odnicy
• Elektrohydrauliczne wspomaganie uk³adu kierowniczego
• Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnêtrzne
• Elektrycznie sterowane szyby przednie
• Fotel kierowcy z regulacj¹ wysokoœci
• Haczyki na ubrania – z ty³u nad drzwiami
• Immobiliser
• Instalacja radiowa z 4 g³oœnikami
• Kierunkowskazy boczne z przyciemnianego szk³a
• Kieszenie w drzwiach przednich
• Kieszenie w tylnej czêœci oparæ foteli przednich
• Komputer pok³adowy
• Konsola œrodkowa z gniazdem 12 V, uchwytem na kubek i schowkiem
• Lakierowane lusterka i klamki zewnêtrzne
• Lampki do czytania z przodu
• Listwy boczne
• Miejsca na 1,5 l butelkê´ w drzwiach przednich
• Pakiet „Chrom” (pierœcieñ podstawy i ga³ki dŸwigni zmiany biegów, przycisk zwalniaj¹cy hamulca
rêcznego, elementy kontrolne kratek nawiewu powietrza w kolorze srebrnym)
• Podgrzewana szyba tylna
• Poduszka powietrzna kierowcy
• Poduszka powietrzna pasa¿era
• Pó³ka nad czêœci¹ baga¿ow¹ (dwupozycyjna)
• Przednie reflektory przeciwmgielne z funkcj¹ Day Light
• Przednie zag³ówki z regulacj¹ wysokoœci
• Przyciemniane szyby
• Regulacja ustawienia œwiate³ przednich z miejsca kierowcy
• Regulowana w dwóch p³aszczyznach kolumna kierownicy
• Schowek górny i dolny w desce rozdzielczej po stronie pasa¿era, zamykany
• Schowek w desce rozdzielczej po stronie kierowcy (pod w³¹cznikiem œwiate³)
• Sk³adane uchwyty nad drzwiami
• Sygnalizacja niezapiêtych pasów kierowcy
• System ABS + MSR + Dual Rate
• System pokolizyjny - ACS
• Trzecie œwiat³o stopu
• Trzy trzypunktowe pasy bezpieczeñstwa z ty³u
• Trzy zag³ówki z ty³u z regulacj¹ wysokoœci
• Trzypunktowe przednie pasy bezpieczeñstwa z regulacj¹ wysokoœci mocowania oraz z
pirotechnicznymi napinaczami pasów przednich
• Tylne œwiat³o przeciwmgielne
• Uchwyty ISOFIX do mocowania fotelika dzieciêcego na dwóch tylnych fotelach
• Wewnêtrzny obieg powietrza z filtrem przeciwpy³kowym
• Wlew paliwa zamykany na kluczyk

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Style posiada³ wyposa¿enie dodatkowe:

• Lakier - Zieleñ Arctic metalizowany - 1 550z³
• Pakiet Play - Radio Swing 2DIN CD+MP3, AuxIn,czujnik parkowania z ty³u+ ESP - 2 200z³
• Pakiet JOY - Climatic, obrêcze kó³ ze stopów lekkich Line 15", zdalne sterowanie centralnego zamka, przednie reflektory projekcyjne - 2 800z³
• Ma³y pakiet skórzany (4-ramienna skórzana kierownica wielofunkcyjna obs³uguj¹ca radio i telefon) - 1 300z³
• Przygotowanie pod telefon GSM II (antena, instalacja, Bluetooth,"MAXI-DOT", bez uchwytu ) - 1900z³
• Gniazdo MDI - 500z³
• Dodatkowe 4 g³oœniki z ty³u - 250z³
• Dezaktywacja czo³owej poduszki powietrznej pasa¿era - 200z³
• Alarm z czujnikiem przechy³u, dezaktywacj¹ funkcji nadzoru wnêtrza - 1 000z³
• Elektrycznie otwierane okno dachowe + lampki do czytania z ty³u + centralny zamek + zdalne sterowanie + 2 sk³adane kluczyki - 2 500z³
• Pakiet schowków: kieszenie w drzwiach tylnych, ramki w nadkolach i elastyczna listwa mocuj¹ca w baga¿niku, Schowki pod fotelami przednimi, Schowek na okulary, Lampki do czytania z ty³u - 200z³
• Zapasowe ko³o STALOWE pe³nowymiarowe - 140z³


Test przeprowadzony w dniach 30.07-07.08 2010r.
Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka - INFO-EKSPERT
Serdecznie dziêkujemy firmie Skoda Auto Polska S.A. za udostêpnienie samochodu do testu.

09.07.2010

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl

>