sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

SsangYong XLV – nieco inaczej ni¿ wszyscy

Do modelu XLV podchodzi³em z rezerw¹, patrz¹c na zdjêcia, design nadwozia nie do koñca mi odpowiada³. Odnosi³em wra¿enie, ¿e konstruktorzy mieli dobre intencje, ale do projektu wdar³ siê pewnego rodzaju chaos, a na koniec nie by³o ju¿ czasu na poprawki. Jednak to tylko subiektywne odczucia, sprawdŸmy, co tak naprawdê auto potrafi.

Niektórzy twierdz¹, ¿e miejskie crossovery nie maj¹ sensu, ja uwa¿am jednak inaczej. Takie auta zapewniaj¹ odpowiedni kompromis pomiêdzy funkcjonalnoœci¹ na co dzieñ, a wygl¹dem. Minusem jest to, ¿e niekiedy miejsca we wnêtrzu jest nieco za ma³o. Dlatego marka SsangYong stworzy³a model XLV, czyli wiêkszego brata Tivoli. Projekt nadwozia budzi skrajne emocje, jednym siê podobna, a drugim nie – ciê¿ko znaleŸæ osobê, która bêdzie mia³a neutralne zdanie. Mimo wszystko uwa¿am, ¿e w³aœnie w indywidualizmie stylistycznym tkwi si³a modelu. Egzemplarz udostêpniony do testu wyposa¿ony by³ w 18-calowe felgi, przyciemniane szyby, relingi dachowe i tylny spojler, co w po³¹czeniu z bia³ym kolorem, dawa³o ciekawy efekt wizualny.

We wnêtrzu pierwsze na co zwróci³em uwagê, to wygl¹d konsoli centralnej. W górnej jej czêœci zamontowano ekran do obs³ugi multimediów, a poni¿ej panel steruj¹cy uk³adem wentylacji. Zegary maj¹ klasyczny kszta³t, pomiêdzy nimi znajdziemy ekran monochromatyczny komputera pok³adowego, a po lewej stronie (pod kratk¹ nawiewu), przyciski do obs³ugi systemów wspomagaj¹cych jazdê. Obs³uga – intuicyjna. Ekran inforozrywki dobrze reaguje na dotyk, a grafika jest bardzo czytelna. Mankamentem jest
brak polskiej wersji jêzykowej.

Materia³y wykoñczeniowe s¹ poprawnej jakoœci, górne partie deski rozdzielczej i boczków drzwi wykonane zosta³y z miêkkich tworzyw, a dolne z twardszych. Efekt koñcowy jest pozytywny i ca³kiem przyjemny dla oka. Kierownica zosta³a obszyta skór¹ i bardzo dobrze le¿y w d³oniach. Dodatkowo wszystko solidnie spasowano i zmontowano.

Kabina jest bardzo przestronna, nawet wysocy pasa¿erowie nie bêd¹ narzekaæ na brak miejsca, co ciekawe, w XLV tylny tunel œrodkowy praktycznie nie istnieje, a to zapewnia dodatkow¹ przestrzeñ na nogi dla osoby siedz¹cej poœrodku kanapy. Fotele przednie s¹ wygodne, czêœciowo wykoñczono je skór¹, maj¹ odpowiedni¹ sprê¿ystoœæ, jednak¿e mog³yby byæ nieco lepiej wyprofilowane. Baga¿nik ma pojemnoœæ a¿ 720 litrów, dzielony jest fabryczn¹ pó³k¹, dodatkowo do dyspozycji mamy gniazdo 12V, mocowania na torby i kieszenie w nadkolach.

Testowy SsangYong XLV wyposa¿ony by³ w silnik benzynowy o pojemnoœci 1.6l (oznaczenie E-XGI 160). Jednostka napêdowa legitymuje siê mocn¹ 128 KM i momentem obrotowym wynosz¹cym 160 Nm. Motor nie posiada turbiny, wiêc do efektywnej pracy potrzebuje wy¿szych obrotów – najlepiej powy¿ej 2800 obr./min. Silnik zosta³ poprawnie wyciszony, i nie wpada w niepotrzebne wibracje, jedynie przy szybszej jeŸdzie jest on intensywniej s³yszalny, a to za spraw¹ zestopniowania skrzyni biegów. Przek³adnia pracuje dobrze i z niez³¹ precyzj¹, a lewarek zmiany biegów stawia odpowiedni opór.

Pêtla testowa wykaza³a œrednie spalanie na poziomie 7,9 l/100 km. Uwa¿am, ¿e to ca³kiem rozs¹dny wynik, musimy pamiêtaæ, ¿e XLV to doœæ du¿e auto. Najni¿sze zanotowane, to 5,1l/100 km na trasie przy prêdkoœci ok. 90 km/h, a najwy¿sze - 9,1 l/100 km podczas przemieszczania siê autostrad¹.

Model XLV prowadzi siê bardzo dobrze, uwa¿am, ¿e to jedna z wiêkszych zalet tego samochodu. Zawieszenie efektywnie wybiera nierównoœci i zosta³o zestrojone komfortowo, co bardzo pasuje do auta tego segmentu. Dodatkowo kierowca ma mo¿liwoœæ wyboru si³y wspomagania, do dyspozycji ma trzy tryby: Comfort, Normal i Sport, i wed³ug mnie najbardziej optymalnym, jest pierwszy. Zapewnia optymalne wyczucie pojazdu.

Najtañsza wersja SaangYonga XLV to koszt 61 990 z³ brutto. Za t¹ cenê otrzymujemy opisany silnik benzynowy, wersjê Crystal Base w kolorze bia³ym i manualn¹ skrzyniê biegów. W standardzie dostajemy komplet systemów bezpieczeñstwa czynnego, szeœæ poduszek powietrznych, mocowanie ISOFIX, komputer pok³adowy, tempomat, centralny zamek oraz diodowe œwiat³a do jazdy dziennej. Producent oferuje tak¿e odmiany Crystal, Amber, Onyx oraz Sapphire, tak¿e jest w czym wybieraæ.

Podsumowuj¹c, po teœcie XLV zrobi³ na mnie pozytywne wra¿enie, oferuje korzystny stosunek jakoœci, wyposa¿enia do ceny. Design to sprawa indywidualna, mo¿na byæ pewnym, ¿e nie bêdziemy spotykali takiego samego auta kilkanaœcie razy dziennie, a to mo¿na uznaæ za du¿y plus. Samochód jest wygodny, pakowny, dobrze siê prowadzi i podkreœla indywidualizm marki.

Tekst i zdjêcia: Mariusz Zbyszyñski

18.07.2019


Copyrights 2017: www.millenium.pl