sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Nowy crossover Ford Puma

Ford zaprezentowa³ dziœ zupe³nie nowy model Puma – kompaktowego crossovera zainspirowanego stylem pojazdów SUV, ³¹cz¹cego osza³amiaj¹cy wygl¹d zewnêtrzny, najwiêksz¹ w swojej klasie pojemnoœæ baga¿nika oraz 48-woltowy, miêkki hybrydowy uk³ad napêdowy.


Nowy model Puma otwiera kolejny rozdzia³ w historii stylistyki marki Ford, wyró¿niaj¹c siê niezwykle charyzmatyczn¹ stylizacj¹, na któr¹ sk³adaj¹ siê wysoko umieszczone przednie reflektory oraz muskularne, op³ywowe linie nadwozia. Kompaktowe proporcje s³u¿¹ podniesionej pozycji kierowcy, zwiêkszaj¹c pewnoœæ jazdy i umo¿liwiaj¹c uzyskanie najwiêkszej w klasie, bezkompromisowej pojemnoœci baga¿nika 456 litrów.

Dynamiczne osi¹gi oraz male zu¿ycie paliwa to zas³uga hybrydowego uk³adu napêdowego EcoBoost Hybrid 48 V. Uk³ad ten to tzw. miêkka hybryda o ca³kowitej mocy 155 KM, gdzie elektryczny moment napêdowy dyskretnie wspiera osi¹gi trzycylindrowej, benzynowej jednostki spalinowej 1.0 EcoBoost o niskim wspó³czynniku tarcia wewnêtrznego.

Wœród zaawansowanych systemów wspieraj¹cych kierowcê i zapewniaj¹cych bardziej bezstresow¹ jazdê oraz prostsz¹ obs³ugê samochodu wymieniæ warto:

• adaptacyjny tempomat (ACC) z systemem Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prêdkoœci (SSR) z funkcj¹ utrzymania pojazdu na œrodku pasa ruchu (LCA), które u³atwiaj¹ jazdê autostradow¹ oraz poruszanie siê w korku,
• nowy system wczesnego informowania, który informuje kierowcê o niebezpieczeñstwie na drodze przed pojazdem zanim znajdzie siê ono w zasiêgu wzroku kieruj¹cego lub polu dzia³ania czujników samochodu.

Ponadto Ford Puma to pierwszy model w tym segmencie, który oferowa³ bêdzie system bezdotykowej obs³ugi pokrywy baga¿nika oraz funkcjê masa¿u lêdŸwiowego odcinka krêgos³upa.

„Nasi klienci jasno zadeklarowali, ¿e potrzebuj¹ kompaktowego auta o wyrazistej stylistyce, które powinno oferowaæ rozwi¹zania przydatne w codziennym ¿yciu i eksploatacji. W rezultacie powsta³ zupe³nie nowy crossover Ford Puma – charyzmatyczny, funkcjonalny i oferuj¹cych liczne technologie, od foteli z funkcj¹ masa¿u po miêkki hybrydowy uk³ad napêdowy”, przekonuje Stuart Rowley, prezes Ford of Europe.

Nowy Ford Puma do³¹cza do rozrastaj¹cej siê europejskiej gamy SUV-ów i crossoverów zainspirowanych autami klasy SUV, któr¹ tworz¹ takie modele, jak m.in. Fiesta Active, Focus Active, EcoSport, Kuga, Edge, oraz nowy Explorer Plug-In Hybrid. Pojazdy klasy SUV stanowi¹ teraz ponad 1/5 samochodów marki Ford sprzedanych w Europie, a ich sprzeda¿ wzros³a w 2018 roku o ponad 19%.

Puma trafi do sprzeda¿y pod koniec roku. Bêdzie produkowana w fabryce Forda Craiova w Rumunii, w któr¹ od 2008 roku Ford zainwestowa³ prawie 1,5 miliarda euro.

Po³¹czenie poruszaj¹cej stylistyki i wzorcowej funkcjonalnoœci

Stylowy, usportowiony i uwodzicielski Ford Puma posiada zoptymalizowan¹ architekturê segmentu B, wzbogacon¹ o optymalny rozstaw osi i kó³, dziêki czemu uda³o siê wypracowaæ proporcje typowe dla przyci¹gaj¹cego wzrok auta klasy SUV.

Nisko poprowadzona i opadaj¹ca linia dachu stanowi charakterystyczn¹ cechê nowego modelu oraz zaprzecza trendom stylistycznym, które promuj¹ „klinowaty” wygl¹d bocznej sylwetki. Zespó³ projektantów stworzy³ czyste w swej formie linie nadwozia, starannie wymodelowany zarys zderzaka oraz dwuczêœciowy zespó³ tylnych œwiate³, a dziêki œcis³ej wspó³pracy z konstruktorami uda³o siê równie¿ opracowaæ bezkompromisow¹ stylizacjê, niezwykle ³atwy dostêp do kabiny oraz odpowiednio pojemny i funkcjonalny przedzia³ baga¿owy.

Wyraziste linie poprowadzono wzd³u¿ ca³ego nadwozia, gdzie silnie zaakcentowane wnêki kó³ maj¹ podkreœlaæ usportowiony charakter Pumy. Wyrazist¹ stylizacjê przedniej czêœci nadwozia podkreœlaj¹ dopracowane reflektory w kszta³cie kanoe, które umieszczono wysoko, tu¿ nad diodowymi œwiat³ami przeciwmg³owymi osadzonymi przy otworach wlotowych zderzaka. Otwory te maj¹ zapewniaæ w³aœciwy op³yw powietrza wokó³ przednich kó³, tym samym redukuj¹c jego zawirowania i poprawiaj¹c w³aœciwoœci aerodynamiczne. Klosze przednich lamp rozci¹gaj¹ siê ku przodowi karoserii, w kierunku charakterystycznej atrapy ch³odnicy, dziêki czemu stylizacja Pumy prezentuje siê bardzo odwa¿nie i przyjaŸnie oraz wyró¿nia siê aerodynamicznym kszta³tem.

„Od samego pocz¹tku naszym celem by³ samochód o wyrazistej, ³atwo rozpoznawalnej sylwetce i w efekcie stworzyliœmy kompaktowego crossovera, który trudno porównywaæ z którymkolwiek z naszych wczeœniejszych dokonañ”, wyjaœnia George Saridakis, kierownik ds. stylizacji nadwozia i wnêtrza, Ford of Europe. „Nowa przepiêkna stylizacja to kolejny rozdzia³ w historii fordowskiej to¿samoœci stylistycznej, a nadrzêdna koncepcja zmys³owego azylu uwzglêdnia przemyœlane i eleganckie rozwi¹zania in¿ynieryjne, które – w po³¹czeniu z niezwykle wyrazistym wnêtrzem – zachwyc¹ i mile zaskocz¹ klientów, spe³niaj¹c ich indywidualne potrzeby i pragnienia.”

Nowy crossover debiutuje na rynku w wyrazistych odmianach, takich jak usportowiona wersja ST-Line czy stylowa Titanium, które idealnie odzwierciedlaj¹ indywidualne preferencje klientów.

Odmiana Titanium wyró¿nia siê unikalnymi 17-calowymi felgami aluminiowymi w odcieniu Pearl Grey oraz chromowanymi elementami dekoracyjnymi atrapy ch³odnicy, bocznych fartuchów oraz lamp przeciwmg³owych. Ponadto tylny dyfuzor oraz doln¹ os³onê pokryto szarym lakierem metalizowanym, a listwy okienne czarn¹ pow³ok¹ o wysokim po³ysku. Kabina wersji Titanium oferuje ko³o kierownicy obszyte materia³em o teksturze skóry naturalnej, drewnopodobne aplikacje obramowañ zespo³u zegarów i panelu instrumentów oraz wyraziste dekoracyjne wstawki materia³owe wewnêtrznych paneli drzwiowych.

Zorientowana na osi¹gi, wersja ST-Line oferowana jest ze standardowymi felgami 18-calowymi lub opcjonalnymi obrêczami 19-calowymi z czarnego aluminium oraz ze sportowo zestrojonym zawieszeniem, w którego sk³ad wchodz¹ zmodyfikowane sprê¿yny oraz amortyzatory. Os³ona ch³odnicy odmiany ST-Line wyró¿nia siê matowymi czarnymi elementami dekoracyjnymi oraz obwódk¹ z czarn¹, po³yskuj¹c¹ pow³ok¹, takimi samymi ramkami lamp przeciwmg³owych oraz dostêpnym w opcji, wiêkszym i praktyczniejszym spojlerem dachowym.

Œmia³e stylistycznie elementy dolnego skrzyd³a wersji ST-Line kieruj¹ strumieñ powietrza do wlotów w przednim zderzaku. W kabinie wersji ST Line znajdziemy sp³aszczony u do³u wieniec kierownicy oraz charakterystyczne czerwone przeszycia, dostêpne w wersji z czêœciowo skórzan¹ tapicerk¹ foteli. Sportowy klimat wnêtrza potêguj¹ równie¿ aluminiowe peda³y i ga³ka zmiany biegów oraz charakterystyczna czarna podsufitka.

Paleta 10 ¿ywych kolorów nadwozia obejmuje Blazer Blue, Frozen White, Race Red, Solar Silver, Agate Black, Lucid Red, Grey Matter, Desert Island Blue, Magnetic oraz Metropolis White.

Ponêtna stylistyka kompaktowego crossovera skrywa wnêtrze o nadzwyczajnej funkcjonalnoœci, któr¹ dodatkowo zwiêkszaj¹ przemyœlane rozwi¹zania transportowe w tylnej czêœci kabiny. Puma oferuje najwiêksz¹ w klasie, bezkompromisow¹ pojemnoœæ baga¿nika o wartoœci 456 litrów. Po z³o¿eniu tylnych foteli, praktyczny przedzia³ baga¿owy mo¿e z powodzeniem pomieœciæ baga¿ o wymiarach 112 x 97 x 43 cm (d³. x szer. x wys.).

Samochód zaprojektowano tak, by spe³niæ z du¿ym zapasem wymagania klientów dotycz¹ce przestrzeni baga¿owej. Puma zapewnia g³êboki, uniwersalny baga¿nik, który mo¿e ³atwo pomieœciæ dwie torby golfowe ustawione w pozycji pionowej.

W baga¿niku u¿ytkownik znajdzie równie¿ 80-litrowy schowek MegaBox o wymiarach 763 x 752 x 305 mm (szer. x d³. x g³.), w którym mo¿na w pozycji pionowej przewoziæ wy¿sze, mniej stabilne przedmioty o wysokoœci do 115 cm, np. roœliny doniczkowe. A po opuszczeniu pokrywy schowka, mo¿e on byæ wykorzystywany do dyskretnego przewozu zabrudzonego sprzêtu sportowego lub ub³oconych kaloszy. Natomiast syntetyczna tapicerka schowka MegaBox oraz korek odp³ywowy w jego dnie umo¿liwiaj¹ proste umycie jego wnêtrza czyst¹ wod¹.

Jeszcze wiêksz¹ funkcjonalnoœæ gwarantuje regulowana pod³oga baga¿nika, której wysokoœæ mo¿na zmieniaæ jedn¹ rêk¹ i dostosowywaæ do wymiarów i masy przewo¿onego baga¿u. Pod³ogê mo¿na ustawiæ w jednym z trzech po³o¿eñ:

• W najni¿szym ustawieniu baga¿nik oferuje najwiêksz¹ pojemnoœæ, a schowek MegaBox zostaje zas³oniêty,

• W wy¿szej pozycji pod³oga tworzyæ bêdzie równ¹ i p³ask¹ powierzchniê ze z³o¿onymi tylnymi fotelami,

• A po ca³kowitym usuniêciu pokrywy pod³ogowej, mo¿e ona byæ przechowywana pionowo za oparciem tylnych foteli, a baga¿nik oferowa³ bêdzie 456 litrów pojemnoœci.

Dla dodatkowej wytrzyma³oœci i trwa³oœci, posiada ona strukturê plastra miodu, na wzór konstrukcji o heksagonalnych komórkach, wykorzystywanej do budowy niezwykle wytrzyma³ych komponentów samolotów odrzutowych i super-samochodów.

Za³adunek baga¿u do nowej Pumy jest teraz niezwykle prosty dziêki debiutuj¹cemu w tej klasie systemowi bezdotykowej obs³ugi pokrywy baga¿nika. System umo¿liwia dostêp do przestrzeni baga¿owej za pomoc¹ prostego ruchu stopy pod tylnym zderzakiem.

Ponadto crossover ten posiada równie¿ innowacyjn¹ pó³kê baga¿nika, dziêki czemu u¿ytkownik nie musi martwiæ siê, co z ni¹ zrobiæ podczas za³adunku lub wy³adunku du¿ych baga¿y. Pó³ka zosta³a zintegrowana z pokryw¹ baga¿nika, co oznacza, ¿e po otwarciu klapy unosi siê razem z ni¹, umo¿liwiaj¹c ³atwy dostêp do wnêtrza. Zalet¹ takiego rozwi¹zania jest równie¿ brak koniecznoœci zastosowania dodatkowych wsporników bocznych. A dziêki swej elastycznej konstrukcji, po zamkniêciu pokrywy baga¿nika pó³ka potrafi odkszta³caæ siê w kontrolowany sposób pod naciskiem wiêkszych ³adunków, które wystaj¹ powy¿ej jej normalnego po³o¿enia.

„Naszym nadrzêdnym celem by³o opracowanie bezprecedensowej funkcjonalnoœci kompaktowego wnêtrza modelu Puma,” wyjaœnia Norbert Steffens, g³ówny in¿ynier modelu Puma. „Unikalny schowek MegaBox oraz pó³ka baga¿nika to przyk³ady innowacyjnych rozwi¹zañ, które pozwoli³y nam wypracowaæ najwy¿sz¹ funkcjonalnoœæ wnêtrza bez uszczerbku dla jego stylistyki i wygl¹du.”

Zaawansowane technologie napêdowe

Na pocz¹tku tego roku Ford poinformowa³, ¿e ka¿dy model, poczynaj¹c od ca³kowicie nowego Focusa otrzyma swoj¹ zelektryfikowan¹ wersjê. Klienci Pumy bêd¹ jednymi z pierwszych, którzy skorzystaj¹ z miêkkiej hybrydy, s³u¿¹cej redukcji zu¿ycia paliwa, która jednoczeœnie wzmocni efekt „radoœci z jazdy”, dziêki lepszym osi¹gom i szybszym reakcjom samochodu.

Technologia napêdowa EcoBoost Hybrid wspomaga benzynow¹ jednostkê 1.0 EcoBoost przy pomocy zintegrowanego, napêdzanego paskiem urz¹dzenia BISG, które ³¹czy w sobie funkcjê rozrusznika i generatora. Standardowy alternator zosta³ zast¹piony zintegrowanym rozrusznikiem/generatorem BISG, który umo¿liwia magazynowanie energii odzyskiwanej podczas wytracania prêdkoœci, któr¹ nastêpnie mo¿na wykorzystywaæ do ³adowania zestawu akumulatorów litowo-jonowych 48V.

BISG dzia³a równie¿ jako silnik elektryczny p³ynnie wspó³pracuj¹cy z trzycylindrow¹ jednostk¹ spalinow¹ o niskich stratach tarcia wewnêtrznego, wykorzystuj¹c zmagazynowan¹ energiê do wzmocnienia momentu obrotowego podczas normalnej jazdy i przyspieszania, a tak¿e do zasilania osprzêtu elektrycznego pojazdu.

Inteligentny, samoreguluj¹cy siê system miêkkiej hybrydy nieustannie monitoruje sposób eksploatacji pojazdu, aby okreœliæ, kiedy i jak intensywnie ³adowaæ akumulator. Pozwala to uzyskaæ wymierne korzyœci i wykorzystywaæ przechowywan¹ w akumulatorze energiê zgodnie z jednym z dwóch planów dzia³ania:

• Substytucja momentu obrotowego z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG, przez co system dostarcza do 50 Nm momentu obrotowego, zmniejszaj¹c obci¹¿enie silnika benzynowego. W efekcie uk³ad podnosi oszczêdnoœæ paliwa o 9 procent wed³ug regu³ cyklu pomiarowego WLTP. Substytucja momentu obrotowego przyczynia siê do niskiego poziomu emisji CO2 (124 g/km) i zu¿ycia paliwa od 5,4 l/100 km dla wariantu 125 KM oraz emisji CO2 (127 g/km) i zu¿ycia paliwa od 5,6 l/100 km w wariancie 155 KM *,

• Uzupe³nienie momentu obrotowego z wykorzystaniem silnika elektrycznego BISG w celu zwiêkszenia ca³kowitego, dostêpnego w uk³adzie napêdowym momentu obrotowego o 20 Nm powy¿ej poziomu osi¹ganego przez sam silnik benzynowy przy pe³nym obci¹¿eniu i dostarczenie o 50 procent wy¿szego momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów. Efektem jest podniesienie dynamiki.

Elektryczne wspomaganie momentu obrotowego pomaga uzyskaæ lepsze, dynamiczniejsze osi¹gi, do 50 wy¿sze wartoœci momentu obrotowego, dostêpnego przy ni¿szych prêdkoœciach obrotowych silnika spalinowego, podwy¿szaj¹c p³ynnoœæ jazdy i zwiêkszaj¹c przyjemnoœæ, jak¹ z prowadzenia samochodu czerpie kierowca. BISG umo¿liwi³ równie¿ in¿ynierom Forda obni¿enie wspó³czynnika kompresji w silniku 1,0 EcoBoost i zastosowanie wiêkszej turbosprê¿arki, na któr¹ zdecydowali siê, aby ograniczyæ skutki wolniejszej reakcji na wciœniêcie peda³u przyspieszenia. By³o to mo¿liwe dziêki wykorzystaniu dodatkowego momentu obrotowego, zwiêkszaj¹cego te¿ prêdkoœæ obrotow¹ silnika i turbosprê¿arki.

BISG jest w stanie ponownie uruchomiæ silnik w oko³o 300 milisekund – mniej wiêcej tyle twa mrugniêcie okiem – pozwala równie¿ na wykorzystanie technologii Auto Start-Stop w modelu Puma EcoBoost Hybrid, by móc dzia³aæ w szerszym zakresie scenariuszy. Zapewnia przy tym jeszcze wiêksz¹ oszczêdnoœæ paliwa, równie¿ podczas jazdy wybiegiem do zatrzymania z prêdkoœci poni¿ej 15 km/h, nawet gdy pojazd jest na biegu z wciœniêtym peda³em sprzêg³a.

– Nasz 1-litrowy silnik EcoBoost dowodzi, ¿e oszczêdnoœæ paliwa mo¿na po³¹czyæ ze wzrostem osi¹gów. System EcoBoost Hybrid przenosi to po³¹czenie na wy¿szy poziom – powiedzia³ Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzeda¿y i serwisu w Ford of Europe. – Wierzymy, ¿e klienci pokochaj¹ p³ynne i natychmiastowe dostarczanie mocy przez nasze napêdy hybrydowe EcoBoost, a jednoczeœnie bêd¹ cieszyæ siê rzadszymi wizytami na stacjach benzynowych.

Ponadto klienci mog¹ wybieraæ wœród zaawansowanych benzynowych jednostek napêdowych EcoBoost oraz wysokoprê¿nych silników EcoBlue, które standardowo wyposa¿ane s¹ w system Auto Start-Stop pozwalaj¹cy na dalsz¹ oszczêdnoœæ paliwa oraz wspó³pracuj¹ z p³ynnie dzia³aj¹c¹ szeœciostopniow¹ przek³adni¹ manualn¹.

Silnik benzynowy EcoBoost o pojemnoœci 1 litra i mocy 125 KM gwarantuje emisjê CO2 od 131 g/km i zu¿ycie paliwa wynosz¹ce 5,8 l/100 km. Po premierze modelu, w jego ofercie pojawi siê póŸniej równie¿ konfiguracja uk³adu napêdowego z opcjonalnym silnikiem wysokoprê¿nym oraz dwusprzêg³ow¹, siedmiostopniow¹ przek³adni¹ automatyczn¹.

Litrowe silniki EcoBoost i EcoBoost Hybrid, pracuj¹ce pod maskami modelu Puma, wyposa¿one s¹ w pierwszy w bran¿y, system dezaktywacji cylindra dla silnika trzycylindrowego, który mo¿e automatycznie wy³¹czyæ z pracy jeden z cylindrów silnika, gdy pe³na pojemnoœæ skokowa nie jest potrzebna, na przyk³ad podczas jazdy z niewielkim zapotrzebowaniem na moc. System mo¿e wy³¹czyæ lub ponownie w³¹czyæ jeden cylinder w ci¹gu 14 milisekund.

Po premierze modelu, w jego ofercie pojawi siê póŸniej równie¿ konfiguracja uk³adu napêdowego z opcjonalnym silnikiem wysokoprê¿nym oraz dwusprzêg³ow¹, siedmiostopniow¹ przek³adni¹ automatyczn¹.

Puma posiada zoptymalizowan¹ architekturê dedykowan¹ pojazdom z segmentu B, znan¹ z modelu Fiesta, który s³ynie ze znakomitych w³aœciwoœci jezdnych. Nowa konstrukcja tylnego zawieszenia kó³ z belk¹ skrêtn¹, wiêkszymi amortyzatorami, sztywniejszymi tulejami oraz zoptymalizowanymi górnymi punktami mocowania pozwala ograniczyæ tarcie i zwiêksza sztywnoœæ konstrukcyjn¹ ca³ego podwozia, co przek³ada siê na najlepsze dynamiczne w³aœciwoœci jezdne w tej klasie.

Technika buduj¹ca zaufanie

Dziêki systemowi 12 czujników ultradŸwiêkowych, 3 radarów oraz 2 kamer, rozmieszczonych dooko³a karoserii samochodu, nowa Puma mo¿e zaoferowaæ bogaty pakiet technologii i systemów Ford Co-Pilot 360, które zapewniaj¹ ochronê, wspomagaj¹ kierowcê podczas jazdy i parkowania oraz sprawiaj¹, ¿e prowadzenie samochodu jest jeszcze bezpieczniejsze, wygodniejszej i bardziej bezstresowe.

Dostêpny z siedmiostopniow¹ automatyczn¹ skrzyni¹ biegów adaptacyjny tempomat (ACC) wzbogacony o system Stop & Go, system rozpoznawania znaków ograniczenia prêdkoœci i system utrzymania na pasie ruchu, pozwala utrzymaæ bezpieczn¹ odleg³oœæ od pojazdów jad¹cych z przodu. System pomaga równie¿ zredukowaæ stres podczas d³ugich podró¿y, utrzymuj¹c pojazd na œrodku pasa ruchu, potrafi te¿ dostosowaæ prêdkoœæ pojazdu do obowi¹zuj¹cych w danym miejscu ograniczeñ, monitoruj¹c znaki drogowe umieszczone przy drodze i nad drog¹. Jest to dodatek do informacji dostarczanych z pok³adowego systemu nawigacji.

Stop & Go pozwala adaptacyjnemu tempomatowi (ACC) doprowadziæ pojazd do ca³kowitego zatrzymania w ruchu wymagaj¹cym zatrzymywania siê i ruszania. Pozwala te¿ automatycznie ruszyæ za poprzedzaj¹cym samochodem, jeœli czas zatrzymania by³ krótszy, ni¿ 3 sekundy. Jeœli czas zatrzymania przekracza 3 sekundy, kierowca mo¿e nacisn¹æ przycisk umieszczony na kierownicy lub delikatnie nacisn¹æ peda³ przyspieszenia.

Dziêki pok³adowemu modemowi FordPass Connect, nowa Puma mo¿e zaoferowaæ system wczesnego informowania o niebezpieczeñstwie na drodze (LHI), który ostrzega kierowcê o zagro¿eniach znajduj¹cych siê trasie samochodu nawet wówczas, gdy zagro¿enie to znajduje siê np. za zakrêtem lub przed pojazdami poprzedzaj¹cymi i kierowca nie jest go w stanie jeszcze dostrzec.

Komunikaty informacyjne systemu LHI wysy³ane s¹ niezale¿nie od komend uk³adu nawigacji satelitarnej, w oparciu o dane HERE Technologies aktualizowane w czasie rzeczywistym. Dane te udostêpniane s¹ przez lokalne w³adze oraz przez pojazdy skomunikowane z chmur¹ danych.

Dziêki temu kierowca informowany jest bezprzewodowo o takich utrudnieniach, jak roboty drogowe czy awaryjne zatrzymanie innego pojazdu, obecnoœæ zwierz¹t, pieszych czy innych przeszkód na jezdni, a nawet o niebezpiecznych warunkach jazdy. Czêsto kierowca otrzymuje te komunikaty ostrzegawcze zanim jeszcze znajd¹ siê one w jego polu widzenia.

Pierwszy raz w modelu Forda z segmentu B zadebiutuje równie¿ tylna, szerokok¹tna kamera (180°), z której obraz mo¿e byæ wyœwietlany na pok³adowym ekranie dotykowym. Dziêki temu, podczas cofania kierowca bêdzie móg³ szybciej zauwa¿yæ pieszych, rowerzystów czy inne pojazdy.

System monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach z funkcj¹ ostrzegania przed pojazdami na drodze poprzecznej ostrzega kierowców wycofuj¹cych samochód z miejsca parkingowego o pojazdach zbli¿aj¹cych siê do niego i mog¹cych znaleŸæ siê na kursie kolizyjnym. System mo¿e w³¹czyæ hamulce, by unikn¹æ lub z³agodziæ skutki kolizji, jeœli kierowca nie zareaguje na wczeœniejsze ostrze¿enia.

Aktywny asystent parkowania (APA) u³atwia kierowcy znalezienie odpowiedniego miejsca do parkowania i zaparkowanie samochodu bez u¿ycia r¹k, za innym pojazdem albo równolegle do innych samochodów. System automatycznych œwiate³ drogowych (AHB) zapobiega oœlepianiu innych u¿ytkowników drogi poprzez inteligentne sterowanie reflektorami samochodu.

Udoskonalona wersja systemu kontroli pasa ruchu (LKA) posiada teraz funkcjê wykrywania skraju jezdni (RED), która potrafi rozpoznaæ kraniec drogi i miejsce jej ³¹czenia z nawierzchni¹ nienadaj¹c¹ siê do bezpiecznej jazdy, np. z nieutwardzonym lub utwardzonym, ¿wirowym poboczem czy pasem zieleni. System potrafi równie¿ zapobiegaæ niekontrolowanemu zjazdowi z jezdni przyk³adaj¹c odpowiednie wartoœci momentu na kierownicy w celu dokonania korekty toru jazdy.

Ponadto technologie wykorzystywane przez Forda Pumê wspomagaj¹ kierowcê podczas jazdy po mieœcie. System aktywnego wspomagania hamowania z funkcj¹ wykrywania pieszych i motocyklistów potrafi wykrywaæ pieszych znajduj¹cych siê na drodze lub w jej pobli¿u, a tak¿e tych, którzy mog¹ wejœæ na drogê przed pojazdem. System zosta³ zaprojektowany w celu redukowania skutków niektórych kolizji czo³owych z udzia³em pojazdów i pieszych, a tak¿e celem pomagania kierowcom w ich unikaniu. Puma zosta³a wyposa¿ona w udoskonalon¹ wersjê systemu, dysponuj¹cego kamer¹ o szerszym k¹cie obiektywu, który pomaga lepiej œledziæ ruchy pieszych.

W razie wypadku, system hamowania po kolizji pomaga zmniejszyæ skutki potencjalnej kolizji wtórnej poprzez automatyczne zastosowanie umiarkowanego ciœnienia hamowania po wykryciu pierwszego zderzenia. Spowolnienie pojazdu mo¿e potencjalnie zmniejszyæ obra¿enia u pasa¿erów i pozwala unikn¹æ dalszych uszkodzeñ pojazdu.

Inne rozwi¹zania zaprojektowane tak, by pomóc kierowcy Pumy w unikaniu wypadków obejmuj¹:

• Zaawansowany system aktywnego unikania zderzenia poprzez ominiêcie przeszkody, zaprojektowany do pracy przy prêdkoœciach jazdy w mieœcie i na autostradzie, wykorzystuje radar i kamerê do wykrywania z wyprzedzeniem wolniej poruszaj¹cych siê lub nieruchomych pojazdów i zapewnia moment skrêcaj¹cy ko³a, co umo¿liwia kierowcy ominiêcie pojazdu, z którym ryzyko kolizji by³oby wysokie,

„Puma oferuje bogaty pakiet technologii, których pró¿no szukaæ w innych modelach z tego segmentu,” przekonuje Steffens. „Takie systemy jak funkcja bezprzewodowego ³adowania czy uk³ad Stop & Go zaprojektowano jako perfekcyjne uzupe³nienie stylu ¿ycia wspó³czesnego klienta. Dziêki nim u¿ytkowanie Forda Pumy staje siê jeszcze prostsze i bardziej intuicyjne.”

Innowacyjne i zachêcaj¹ce

Innowacyjne i zachêcaj¹ce wnêtrze Forda Pumy zaprojektowano jako azyl umo¿liwiaj¹cy odciêcie siê od stresów ¿ycia codziennego, w którym to u¿ytkownicy mog¹ cieszyæ siê pe³n¹ kontrol¹.

Debiutuj¹ce w tym segmencie przednie fotele z funkcj¹ masa¿u lêdŸwiowego odcinka krêgos³upa maj¹ zbawienny wp³yw na napiête miêœnie pleców i sprawiaj¹, ¿e jazda staje siê jeszcze bardziej relaksuj¹ca. System oferuje trójstopniowy zakres intensywnoœci i kierunku masowania.

Ponadto przednie fotele posiadaj¹ wê¿sz¹ konstrukcjê oparæ, co pozwala wygospodarowaæ wiêcej przestrzeni na nogi w drugim rzêdzie siedzeñ. Natomiast siedzisko tylnej kanapy wyprofilowano tak, aby u³atwiæ wsiadanie i wysiadanie z pojazdu. Co wiêcej, fotel kierowcy wyposa¿ono w system regulacji wysokoœci siedziska.

Zale¿nie od wybranej wersji wyposa¿enia, przednie i tylne fotele Forda Pumy mog¹ posiadaæ zdejmowane pokrowce, które mo¿na praæ i tym samym utrzymywaæ wnêtrze w idealnym stanie. Klienci maj¹ nawet mo¿liwoœæ indywidualnego doboru kolorystyki i stylizacji pokrowców, a zintegrowane suwaki znacznie u³atwiaj¹ ich demonta¿.

Pe³nowymiarowe, otwierane panoramiczne okno dachowe sprawia, ¿e kabina Forda Pumy jest jeszcze bardziej przestronna i lepiej doœwietlona. Okno, które wykonano z hartowanego i przyciemnianego szk³a, sk³ada siê z dwóch paneli zajmuj¹cych niemal ca³¹ szerokoœæ dachu.

Takie rozwi¹zania, jak zintegrowana bezprzewodowa ³adowarka do smartfonów pozwalaj¹ ³atwiej sprostaæ codziennym wyzwaniom ¿ycia zawodowego i towarzyskiego. ¯adne z dwóch gniazd USB nie musi teraz byæ zajête przez kabel do tradycyjnego ³adowania, bowiem bezprzewodow¹ ³adowarkê umieszczono tu¿ pod panelem instrumentów. Urz¹dzenie to potrafi wykryæ kompatybilny sprzêt elektroniczny i samoczynnie zainicjowaæ procedurê ³adowania.

Podczas ³adowania indukcyjnego urz¹dzenia mog¹ pozostaæ pod³¹czone przez Bluetooth do systemu ³¹cznoœci i rozrywki SYNC 3, co pozwala kierowcy sterowaæ za pomoc¹ prostych poleceñ g³osowych dŸwiêkiem, nawigacj¹ i pod³¹czonymi smartfonami. System SYNC 3 obs³ugiwany jest poprzez 8-calowy kolorowy ekran dotykowy. Jest on kompatybilny z Apple CarPlay i Android Auto™.

System FordPass Connect z modemem pok³adowym sprawia, ¿e nowy Ford Puma staje siê mobilnym punktem dostêpowym Wi-Fi, gwarantuj¹cym ³¹cznoœæ bezprzewodow¹ nawet dla 10 urz¹dzeñ. Dziêki aplikacji mobilnej FordPass, system oferuje szereg wygodnych us³ug, takich jak funkcja lokalizacji pojazdu, funkcja statusu pojazdu, która informuje kierowcê o poziomie paliwa w zbiorniku, stanie instalacji alarmowej, koniecznoœci wymiany oleju, itd.,. a tak¿e funkcja zdalnego ryglowania i odryglowania zamków drzwi oraz zdalnego uruchamiania silnika w wersjach wyposa¿onych w siedmiostopniow¹ przek³adniê automatyczn¹.**

Opcjonalny system nag³oœnienia firmy B&O zosta³ przygotowany z myœl¹ o jakoœci dŸwiêku klasy premium, który zachowuje czystoœæ brzmienia niezale¿nie od warunków jazdy.

Jednym z elementów 10-g³oœnikowego zestawu jest zintegrowany subwoofer (150 x 200 mm), który gwarantuje niezwyk³¹ jakoœæ tonów niskich. Mimo i¿ subwoofer umieszczono w baga¿niku, nie ogranicza on pojemnoœci przedzia³u baga¿owego. Po³o¿enie g³oœników wysokotonowych zosta³o zoptymalizowane, aby uzyskaæ szersz¹ scenê dŸwiêkow¹ na poziomie siedzeñ, zapewniaj¹c wspania³e wra¿enia akustyczne na wszystkich miejscach w samochodzie. Sercem systemu jest wzmacniacz sygna³u cyfrowego o mocy 575 watów, który odpowiada za wyrównanie i miksowanie dŸwiêku, oferuje te¿ wybór trybów dŸwiêku przestrzennego.

Ponadto kierowca mo¿e dostosowaæ rodzaj i kolejnoœæ wyœwietlania informacji systemów wspomagania jazdy i wskazówek nawigacji dziêki w pe³ni konfigurowalnemu zespo³owi cyfrowych zegarów o powierzchni 12,3 cala. W celu p³ynnego wkomponowania modu³u wskaŸników w deskê rozdzielcz¹ zastosowano technologiê swobodnego formowania, umo¿liwiaj¹c¹ wygiêcie górnych krawêdzi. Panel zawiera obwody wbudowane w wyœwietlacz, umo¿liwiaj¹c projektantom nadanie mu kszta³tów wykraczaj¹cych poza tradycyjn¹ prostok¹tn¹ formê.

Dodatkowo 24 bitowy w pe³ni konfigurowalny zestaw wskaŸników wyœwietla szczegó³owe, bardziej intuicyjne obrazy i ikony w pe³nym spektrum kolorów, dziêki czemu staj¹ siê jaœniejsze, mniej mêcz¹ce dla oczu i ³atwiejsze do odczytania.

– Nabieramy przekonania, ¿e Puma trafi w gusta Europejczyków planuj¹cych zakup samochodu kompaktowego – powiedzia³ Rowley. – Do³o¿yliœmy wszelkich starañ, by zapewniæ klientom po¿¹dan¹ przez nich uniwersalnoœæ samochodu, dziêki której bêd¹ mogli jeŸdziæ najlepiej wygl¹daj¹cym samochodem, jaki kiedykolwiek posiadali.


# # #


Android i Android Auto s¹ zastrze¿onymi znakami towarowymi firmy Google Inc.

*Deklarowane zu¿ycie paliwa / zu¿ycie energii, emisja CO2 i zasiêg napêdu elektrycznego mierzone s¹ zgodnie z wymaganiami i specyfikacjami technicznymi regulaminów europejskich (WE) 715/2007 i (WE) 692/2008 w aktualnym brzmieniu. Informacje dotycz¹ce zu¿ycia paliwa oraz emisji CO2 odnosz¹ siê do danej wersji modelu, a nie do konkretnego egzemplarza. Przyjêta procedura testowa pozwala na porównanie wyników uzyskanych przez ró¿ne typy pojazdów oraz ró¿nych producentów. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e na rzeczywiste zu¿ycie paliwa lub energii elektrycznej, poziom emisji CO2 oraz zasiêg w bezemisyjnym trybie jazdy ma równie¿ wp³yw styl prowadzenia pojazdu oraz szereg innych czynników niezwi¹zanych z technik¹ motoryzacyjn¹. CO2 jest g³ówn¹ przyczyn¹ powstawania efektu cieplarnianego, którego konsekwencj¹ jest zjawisko globalnego ocieplenia klimatu.
Po 1 wrzeœnia 2017 roku niektóre nowe pojazdy otrzymuj¹ homologacjê typu zgodnie ze zharmonizowan¹ œwiatow¹ procedur¹ testow¹ dla lekkich pojazdów (WLTP), zgodnie z ostatni¹ zmian¹ (UE) 2017/1151 Jest to nowa, bardziej realistyczna procedura testowa przeznaczona do pomiaru zu¿ycia paliwa i emisji CO2. Od 1 wrzeœnia 2018 roku, WLTP w pe³ni zast¹pi³ poprzedni cykl testowy NEDC, który przesta³ byæ aktualn¹ procedur¹ testow¹. W okresie przejœciowym odchodzenia od pomiarów w cyklu NEDC, zu¿ycie paliwa i emisja CO2 s¹ podawane zarówno w cyklu NEDC, jak i WLTP. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e nieuchronnie wyst¹pi¹ ró¿nice wyników otrzymanych wed³ug starej i nowej procedury testowej, zarówno co do zu¿ycia paliwa, jak emisji CO2, poniewa¿ niektóre elementy testu uleg³y zmianie. Na przyk³ad ten sam samochód mo¿e mieæ inne zu¿ycie paliwa i emisjê CO2 mierzone wed³ug NEDC oraz WLPT.

**W regionach, w których jest to dozwolone przez prawo.

Ford 26-06-2019


Copyrights 2017: www.millenium.pl