sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Seat Ibiza FR 1.5 TSI – (poza)miejska si³a charakteru

Muszê powiedzieæ, ¿e mam s³aboœæ do tej generacji Seata Ibizy, sam nie do koñca rozumiem dlaczego. Oczywiœcie to bardzo ciekawe auto, nowoczesne i dobrze wygl¹daj¹ce, aczkolwiek na ogó³ emocjonalnie podchodzê do aut sportowych, kultowych lub zadziornych limuzyn. Wiêc, co wp³ywa na to, ¿e w tym przypadku nie mogê przejœæ obojêtnie obok tego hatchbacka?

Generacja pi¹ta Seat Ibizy ujrza³a œwiat³o dzienne w styczniu 2017 roku, a oficjalnie zadebiutowa³a dwa miesi¹ce póŸniej w Genewie. Do testu otrzyma³em najmocniejsz¹ odmianê „FR” z silnikiem benzynowym o pojemnoœci 1.5l z rodziny TSI. Jednostka napêdowa generuje 150 KM mocy i 250 Nm momentu obrotowego, przy masie w³asnej pojazdu wynosz¹cej 1100 kg. To pozwala rozpêdziæ Ibizê do 100 km/h w nieca³e 8 sekund, i podró¿owaæ z prêdkoœci¹ nawet 215 km/h. Auto w trasie jak i w mieœcie, radzi sobie bardzo dobrze, nawet kiedy na pok³adzie mamy komplet pasa¿erów mocy nam nie zabraknie. Do wyboru mamy trzy tryby jazdy: eco, normal i sport. Tryb ekologiczny ma za zadanie dbaæ o jak najmniejsze zu¿ycie paliwa, przy okazji nie pogarszaj¹c znacz¹co osi¹gów, a „sport” uwidoczniæ hiszpañski temperament. Pêtla testowa wykaza³a spalanie na poziomie 7,1 l/100 km w trybie mieszanym, i uwa¿am, ¿e to ca³kiem rozs¹dny wynik. Producent deklaruje wartoœæ nieco poni¿ej 5 l/100, da siê to osi¹gn¹æ, ale poruszaj¹c siê stricte w trasie i stosuj¹c ponadto zasady ekonomicznej jazdy, ale na naszych drogach to nie bêdzie ³atwe. W samochodzie zamontowana by³a 6-biegowa manualna skrzynia biegów. Pracuje precyzyjnie i jeœli ktoœ nie gustuje w DSG, to z czystym sumieniem mogê j¹ poleciæ.

Stylistyka wnêtrza nie zaskakuje, kokpit wykonany zosta³ z twardych materia³ów, na szczêœcie wszystko solidnie zmontowano. Nowy Seat Ibiza mo¿e byæ wyposa¿ony w system multimedialny, z 8-calowym ekranem dotykowym, który wkomponowano centralnie, a zarazem charakterystycznie w deskê rozdzielcz¹. Konfiguruj¹c auto, warto zainteresowaæ siê dobrym nag³oœnieniem „BeatsAudio”, które posiada wzmacniacz 300W, 6 g³oœników i subwoofer.

Kierownica w wersji FR ma modne sp³aszczenie u do³u, dobrze le¿y w d³oniach, a jej wieniec oraz dŸwigniê zmiany biegów wykoñczono skór¹. Poni¿ej ekranu, znajdziemy panel dwustrefowej klimatyzacji, dwa porty USB, wejœcie AUX i ³adowarkê indukcyjn¹. S³owa pochwa³y nale¿¹ siê fotelom przednim, s¹ bardzo wygodne, odpowiednio wyprofilowane, przez co dobrze utrzymuj¹ nasze cia³o w zakrêtach. Wnêtrzu sportowego akcentu dodaj¹ czerwone przeszycia i konfigurowalne oœwietlenie „ambiente”. Moim zdaniem warto zainwestowaæ w okno dachowe, które podkreœli nowoczesny styl naszego wozu.

Pozytywnie zaskakuje kubatura wnêtrza, przestrzeni jest pod dostatkiem (jak na auto segmentu B), wiêc niema powodów do narzekañ. Ibiza zbudowana zosta³a na platformie MQB A0, rozstaw osi wynosi 2 564 mm, szerokoœæ wzglêdem poprzedniczki wzros³a a¿ o 87mm, a d³ugoœæ i wysokoœæ zosta³a praktycznie bez zmian. Seat deklasuje rywali równie¿ pojemnoœci¹ baga¿nika, który ma pojemnoœæ a¿ 355l.

Opisywany hatchback wyposa¿ony mo¿e byæ w szereg systemów, które dbaj¹ o komfort jak i bezpieczeñstwo podró¿y tj. komplet poduszek powietrznych, aktywny tempomat (ACC) - z funkcj¹ wykrywania zmêczenia kierowcy, który dzia³a ca³kiem sprawnie, aczkolwiek jego reakcja bywa zbyt pochopna, przez co samochód zwalnia zbyt mocno. Do tego, nowa generacja ESC, ABS, asystent podjazdu lub Front Assist.

Nowy Seat Ibiza jest bardzo zwrotny, zawieszenie zapewnia kompromis pomiêdzy komfortem, a precyzj¹ prowadzenia. Nierównoœci wybierane s¹ sprawnie, aczkolwiek efektowne felgi 18-calowe, nie pozwalaj¹ o sobie zapomnieæ, kiedy przeje¿d¿amy przez np. zapadniêt¹ studzienkê. Uk³ad kierowniczy jest bezpoœredni, momentalnie reaguje na ruchy kierownic¹ i efektywnie przekazuje kierowcy co dzieje siê z ko³ami.

¯eby staæ siê w³aœcicielem opisywanego auta, nale¿y przygotowaæ minimum 46800 z³ brutto. Testowana wersja FR, to wydatek co najmniej 65100 z³ brutto. W tym miejscu pozostaje jeszcze odpowiedŸ na zadane wczeœniej pytanie. Aktualnie marka Seat jest w ofensywie, samochody z Martorell maj¹ indywidualny styl i charakter, nacechowane s¹ sportow¹ lini¹, a tak¿e minimalizmem, który bardzo mi odpowiada. Wed³ug mojej oceny, taki design przez d³ugi czas pozostanie aktualny. Nowy Seat Ibiza ma bardzo du¿¹ szansê na rynkowy sukces, to jak widaæ dopracowane auto, które w wielu kwestiach jest liderem segmentu B. Nale¿y jednak pamiêtaæ, ¿e konkurencja nie œpi i odpowiedŸ na ten produkt, pojawi siê bardzo szybko.

Tekst i zdjêcia: Mariusz Zbyszyñski

14.06.2019

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl