sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Nowe Porsche 911 Speedster wchodzi do produkcji

Ju¿ w chwili debiutu jako pojazd koncepcyjny 911 Speedster* zd¹¿y³o wzbudziæ sensacjê. Teraz Porsche wprowadza dwumiejscowy, otwarty wóz do produkcji. 911 Speedster ³¹czy w sobie aspiracje purystycznej, zorientowanej na kierowcê maszyny z motorsportow¹ technik¹ nadaj¹c¹ siê do codziennego u¿ytku. Za jego bazê konstrukcyjn¹ pos³u¿y³y modele 911 R (rocznik 2016) oraz 911 GT3. Wysokoobrotowy, wolnoss¹cy silnik typu bokser o pojemnoœci 4 litrów i mocy 375 kW (510 KM) zapewnia emocjonalne wra¿enia dŸwiêkowe w kokpicie. Po³¹czono go z szeœciostopniow¹, manualn¹ skrzyni¹ biegów GT. Wizualnie Speedster nawi¹zuje do swojej w³asnej historii – do przodka wszystkich samochodów sportowych Porsche, modelu 356 „No. 1” Roadster z 1948 r. Tak¿e limitowana edycja nowego 911 Speedster przypomina ten pojazd. W po³owie 2019 r. w zak³adach Porsche w Zuffenhausen w Niemczech powstanie dok³adnie 1948 egzemplarzy modelu.

Koncepcyjne wydanie 911 Speedster œwiêtowa³o swoj¹ œwiatow¹ premierê w 2018 r., w trakcie uroczystoœci z okazji rocznicy „70 lat sportowych samochodów Porsche” w Zuffenhausen. PóŸniej model zaliczy³ szereg kolejnych publicznych wystêpów: na Festiwalu Prêdkoœci w Goodwood, na zlocie Rennsport Reunion VI na torze Laguna Seca w Kalifornii oraz podczas paryskiego salonu samochodowego w paŸdzierniku.

Liczne elementy prototypowej wersji modelu Speedster mo¿na teraz znaleŸæ – w tej samej lub zbli¿onej formie – w wydaniu seryjnym. Jego wizytówk¹ jest estetycznie ukszta³towana pokrywa miêkkiego dachu z dwoma wybrzuszeniami, czyli kluczowy element tego rodzaju sportowych aut od czasów 911 Speedster z 1988 r. To jak dot¹d najwiêkszy i najbardziej skomplikowany pojedynczy panel z tworzywa sztucznego wzmocnionego w³óknem wêglowym, jakiego Porsche u¿y³o w modelu seryjnym. Dwa elementy wykoñczeniowe na wybrzuszeniach kryj¹ komponenty systemu ochrony w razie dachowania, który nale¿y do standardowego wyposa¿enia nowego dwumiejscowego pojazdu – podobnie jak w przypadku 911 Carrera Cabriolet.

Zastosowane w prototypie bazowe poszycie zast¹piono dachem z tkaniny o lekkiej konstrukcji, który – pomimo purystycznej formy – nadaje siê do codziennego u¿ytku. W po³¹czeniu ze skrócon¹, obni¿on¹ ram¹ przedniej szyby oraz mniejszymi bocznymi oknami nadaje on 911 Speedster charakterystyczny, atletyczny profil. Wyj¹tkowo nisko poprowadzona linia profilu – tzw. flyline – wyró¿nia³a ju¿ historyczne modele, takie jak Porsche 356 Speedster z 1954 r..

Obs³uga dachu nie wymaga wysi³ku: centralny hak blokuj¹cy w ramie przedniej szyby i obie boczne blokady miêkkiego poszycia zwalnia siê za naciœniêciem przycisku. Du¿a tylna pokrywa, wykonana z lekkiego kompozytu wêglowego, jest elektrycznie odblokowana i czêœciowo odsuwana do ty³u. Nastêpnie nale¿y j¹ rêcznie odchyliæ i ju¿ mo¿na schowaæ dach za tylnymi siedzeniami – sk³ada siê go na kszta³t litery „Z”. Po z³o¿eniu poszycia pozostaje zamkn¹æ pokrywê, co równie¿ nie wymaga u¿ycia szczególnej si³y. Dach rozk³ada siê w ten sam sposób – jedynie ¿ebra dachowe przy lewej i prawej listwie os³aniaj¹cej musz¹ zostaæ rêcznie wciœniête rêcznie w swoje uchwyty, tak by wyczuwalnie wskoczy³y na miejsce.

Tylny spojler i tylny zderzak z 911 GT3 Touring

Lekka konstrukcja wyznacza priorytety tak¿e w przypadku innych elementów nadwozia 911 Speedster. Przednika pokrywa z kompozytów wêglowych – o 2 kg l¿ejsza ni¿ ta w 911 GT3 – oraz b³otniki z tego samego materia³u pochodz¹ z 911 R. Przedni zderzak zapo¿yczono z GT3, ale jego spoiler zosta³ zaprojektowany zupe³nie od nowa. Zamiast zastosowanych w prototypie lusterek bocznych Talbot produkcyjna wersja modelu otrzyma³a elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka Sport Design. Wysuwany, aerodynamicznie zoptymalizowany tylny spojler oraz tylny zderzak to z kolei przystosowane na potrzeby nowego 911 Speedster elementy z 911 GT3 Touring.

W kabinie uwagê zwracaj¹ w pe³ni kube³kowe fotele z kompozytów wêglowych z boczkami i zag³ówkami wykoñczonymi czarn¹ skór¹, która pokrywa równie¿ pod³okietniki na obiciach drzwi oraz skrócon¹ dŸwigniê zmiany biegów. Œrodkowe panele siedzeñ obszyto skór¹ perforowan¹. Lekkie panele drzwi z czarnymi taœmami i siatki do przechowywania drobiazgów pozwoli³y dodatkowo ograniczyæ masê w³asn¹ samochodu.

Zag³ówki, karbonowe os³ony progów drzwi i tarczê umieszczonego poœrodku obrotomierza zdobi logo „Speedster”. Wszystkie wskaŸniki maj¹ bia³e wskazówki oraz czarne tarcze z zielonymi oznaczeniami – co stanowi nawi¹zanie do s³ynnego przodka, Porsche 356 Speedster. Na zabudowie za fotelami znalaz³a siê plakietka limitowanej edycji wraz z numerem seryjnym danego egzemplarza 911 Speedster – ³¹cznie model powstanie w liczbie 1948 sztuk.

Opcjonalnie Porsche oferuje nowe 911 Speedster z pakietem Heritage Design (cena w Niemczech: 21 634,20 euro z VAT). Zaprojektowany przez Style Porsche i ucieleœniony przez Porsche Exclusive Manufaktur, pakiet ten na nowo interpretuje klasyczne elementy z lat 50. i 60. XX wieku. Sk³adaj¹ siê na niego m.in. wnêtrze w konfiguracji ³¹cz¹cej kolory czarny i koniakowy ze z³otymi detalami oraz specjalne malowanie przedniej partii nadwozia na bia³o, po³¹czone z bazowym, srebrnym lakierem GT Silver Metallic. Ca³oœæ dope³niaj¹ inspirowane historycznymi pojazdami wyœcigowymi naklejki na drzwiach i przedniej pokrywie. Nabywcy mog¹ wybraæ w³asne, maksymalne dwucyfrowe numery startowe – jak w przypadku samochodu prezentowanego na zdjêciach. Herby Porsche i z³ote logotypy odpowiadaj¹ wzorom u¿ywanym w latach 50. i 60. ubieg³ego stulecia.

Wysokoobrotowy silnik o mocy 510 KM

Serce nowego 911 Speedster pochodzi z 911 GT3. Wolnoss¹cy, szeœciocylindrowy silnik typu bokser o pojemnoœci 4 litrów to rasowa jednostka GT. Swoj¹ maksymaln¹ moc – 375 kW (510 KM) – osi¹ga przy 8400 obr./min, a jego maksymalna prêdkoœæ obrotowa wynosi 9000 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartoœci 470 Nm jest tu generowany przy 6250 obr./min. Nowe 911 Speedster przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,0 s i osi¹ga prêdkoœæ maksymaln¹ 310 km/h.

W porównaniu z poprzednim 911 GT3 czterozaworowa jednostka nowego 911 Speedster zosta³a wyposa¿ona w dwa filtry cz¹stek sta³ych dla silnika benzynowego (GPF) i spe³nia normê emisji spalin Euro 6d TEMP EVAP-ISC (EU6 DG). Mimo to osi¹ga o 10 KM wy¿sz¹ moc. To rezultat drobiazgowych udoskonaleñ, takich jak wysokociœnieniowe wtryskiwacze benzyny ze zoptymalizowanym kszta³tem natrysku oraz zmodyfikowany uk³ad dolotowy z indywidualnymi przepustnicami, które zapewniaj¹ bardziej spontaniczn¹ reakcjê na ruchy peda³em gazu. Nowo opracowany, lekki sportowy uk³ad wydechowy ze stali nierdzewnej wa¿y o 10 kg mniej (w³¹cznie z dwoma filtrami cz¹stek sta³ych).

Zgodnie z statusem 911 Speedster jako samochodu dla kierowcy, Porsche oferuje je wy³¹cznie z szeœciobiegow¹ sportow¹ przek³adni¹ manualn¹. Skrzyniê wyposa¿ono w funkcjê automatycznego „podbijania” obrotów (tzw. auto-blip), która podczas redukcji biegu precyzyjnie, w niezale¿ny sposób kompensuje ró¿nice w prêdkoœci obrotowej silnika pomiêdzy prze³o¿eniami poprzez automatyczne otwarcie przepustnicy. Funkcja ta mo¿e zostaæ aktywowana w dowolnym momencie, niezale¿nie od wybranego ustawienia systemu aktywnego t³umienia PASM (Porsche Active Suspension Management). Sportowe przeniesienie si³y napêdowej uzupe³nia mechaniczna, asymetryczna blokada tylnego mechanizmu ró¿nicowego.

Filozofia GT stoj¹ca za nowym 911 Speedster ma równie¿ swoje odzwierciedlenie w konstrukcji podwozia, która bazuje na rozwi¹zaniach zastosowanych w 911 GT3 oraz 911 R i korzysta m.in. ze sportowego uk³adu skrêtnych tylnych kó³ i dynamicznych mocowañ silnika. Uk³ady kontroli, takie jak Porsche Torque Vectoring (PTV), Porsche Stability Management (PSM) oraz PASM ze sportowym zestrojeniem i obni¿onym o 25 mm przeœwitem, zosta³y precyzyjnie przystosowane do wymagañ nowego modelu. Dwumiejscowy wóz z otwartym nadwoziem przemieszcza siê na ko³ach z 20-calowymi, kutymi obrêczami Speedster mocowanych centraln¹ œrub¹. Standardowe wyposa¿enie obejmuje hamulce PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake) z perforowanymi i wewnêtrznie wentylowanymi, ceramiczno-kompozytowymi tarczami.

W Niemczech ceny nowego 911 Speedster zaczynaj¹ siê od 269 274 euro (z VAT i lokaln¹ specyfikacj¹ wyposa¿eniow¹). Model mo¿na ju¿ zamawiaæ w Porsche Centrach.

Ponadto z okazji debiutu nowego modelu oddzia³ Porsche Design Timepieces zaprojektowa³ dwa specjalne zegarki – „911 Speedster chronograph” oraz „911 Speedster Heritage Design chronograph”. Ich liczbê równie¿ ograniczono do 1948 egzemplarzy. Mog¹ zamawiaæ je wy³¹cznie przyszli w³aœciciele 911 Speedster. Zegarki s¹ dostêpne w Porsche Centrach na ca³ym œwiecie od maja 2019 r., w cenie 9950 euro z VAT za sztukê.


*911 Speedster: zu¿ycie paliwa w cyklu ³¹czonym 13,8 l/100 km; emisje CO2 w cyklu ³¹czonym 317 g/km

Porsche 09-05-2019


Copyrights 2017: www.millenium.pl