sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Test Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI DSG Comfortline


Volkswagen Transporter produkowany jest nieprzerwanie przez niemiecki koncern od marca 1950 roku. Jest jednym z najlepiej sprzedaj¹cych siê pojazdów u¿ytkowych na œwiecie, od pocz¹tku produkcji do dnia dzisiejszego znalaz³ on oko³o 12 milionów nabywców. Przez ca³y ten czas wielokrotnie siê zmienia³ i ulega³ modernizacjom. Prezentowana odmiana to ju¿ szósta generacja modelu. Po raz pierwszy zaprezentowany zosta³ na specjalnym pokazie zorganizowanym 15 kwietnia 2015 roku w Amsterdamie. Tak jak poprzednie wersje obecna oferowana jest w trzech odmianach: jako samochód u¿ytkowy, osobowy oraz rekreacyjny. Do u¿ytkowych zaliczyæ nale¿y pojazdy z pojedyncz¹ jak i podwójn¹ kabin¹ o nadwoziach typu: furgon, skrzynia oraz kombi. Osobowe to bardzo popularny Caravelle i Multivan. California natomiast to odmiana rekreacyjna (kempingowa). Ró¿norodnoœæ to zaleta modelu. Dostêpny jest on w wersji krótkiej z rozstawem osi, który wynosi 3000mm i d³ugiej z rozstawem 3400mm. Gama konfiguracji uk³adów napêdowych te¿ robi wra¿enie. Trzy wysokoprê¿ne jednostki 2.0 BiTDI i jedna benzynowa 2.0 TSI mog¹ wspó³pracowaæ z 5-cio lub 6-cio biegow¹ przek³adni¹ manualn¹ jak i 7-mio biegow¹ automatyczn¹ DSG. Napêd mo¿e byæ przenoszony na oœ przedni¹ lub obie osie za poœrednictwem uk³adu 4MOTION o rozdziale mocy na oœ przedni¹ i tyln¹ realizowanym za pomoc¹ sprzêg³a Haldex. Model produkowany jest w Hanowerze (Niemcy) oraz w polskich zak³adach w Poznaniu. Konkurencji dla niego nale¿y upatrywaæ w takich pojazdach jak: Mercedes-Benz klasy V, Opel Vivaro, Peugeot Traveller, Ford Transit, Fiat Ducato oraz Renault Trafic.


Wygl¹d zewnêtrzny

6 generacja modelu na pierwszy rzut oka niewiele siê ró¿ni od swojego poprzednika. Nadwozie nowego Multivana jest jednak stylistycznie nieco inne. Ca³kowicie zmieniony zosta³ przód pojazdu. Mocniej zarysowane krawêdzie pokrywy komory silnika, szersze chromowane listwy ozdobne górnej kraty wlotu powietrza ³¹cz¹cej reflektory o bardziej wyrazistym kszta³cie, bardziej masywny zderzak z poszerzon¹ doln¹ os³on¹ ch³odnicy oraz subtelnie wkomponowane œwiat³a przeciwmgielne w doln¹ czêœæ zderzaka to cechy, które wyró¿niaj¹ przedni¹ czêœæ nadwozia. Wspó³czesny design opieraj¹cy siê na zastosowaniu prostych linii i przet³oczeñ powoduje, ¿e profil pojazdu zyska³ wiêcej wyrazistoœci i sta³ siê ponadczasowy. Mocno przyciemniane szyby, przet³oczenia wzd³u¿ne, aluminiowe tarcze kó³ o ciekawym wzorze oraz klamki i lusterka zewnêtrzne lakierowane w kolorze nadwozia nadaj¹ bryle elegancji i dynamiki, sugeruj¹ te¿, ¿e wnêtrze mo¿e byæ równie atrakcyjne. Ty³ to typowe dla rodzaju nadwozia pionowe drzwi z du¿¹ przyciemnian¹ szyb¹ otwierane do góry. Pojazd wystêpuje w dwóch d³ugoœciach 4892 mm 5292 i mm, a uzale¿nione jest to od zastosowanego rozstawu osi 3000 mm lub 3400 mm. Stylistyka nowego Multivana powoduje, ¿e trudno by³oby go pomyliæ z jakimkolwiek pojazdem o podobnej charakterystyce u¿ytkowej wytwarzanym przez konkurencjê.


Wnêtrze samochodu

Multivan ju¿ od samego wprowadzenia go do sprzeda¿y zaskakuje przestronnym wnêtrzem. Ponadto testowany model jest wersj¹ wyd³u¿on¹ o rozstawie osi 3400mm, przez co kabina jest jeszcze bardziej obszerna. W przedniej czêœci znajduje siê miejsce dla kierowcy i jednego pasa¿era. Fotele pokryte poszyciem ze skóry i alcantary s¹ bardzo wygodne, a sposób regulacji pozwala na optymalne ich dopasowanie do cia³a. Wyposa¿one zosta³y dodatkowo w pod³okietniki z regulacj¹ po³o¿enia. Przed kierowc¹ rozpoœciera siê deska rozdzielcza niczym z samochodu osobowego wy¿szej klasy. Kierownica wielofunkcyjna zosta³a obszyta mi³¹ w dotyku skór¹ oraz wykoñczona czarnym po³yskuj¹cym plastikiem i elementami aluminiowymi. Za ni¹ znalaz³ siê tradycyjny zestaw zegarów prêdkoœciomierza i obrotomierza z centralnie umieszczonym wyœwietlaczem komputera pok³adowego. W œrodkowej czêœci kokpitu dominuje 6,5 calowy wyœwietlacz systemu "Discover Media Plus" wyposa¿ony w nawigacje satelitarn¹. Poni¿ej umiejscowiony zosta³ tradycyjny dla marki panel uk³adu automatycznej klimatyzacji. Wykoñczenie podstawy dŸwigni zmiany biegów oraz g³ównego zamykanego schowka deski rozdzielczej czarnym b³yszcz¹cym tworzywem wraz z poziom¹, d³ug¹ listw¹ w kolorze aluminium w dolnej czêœci kokpitu nadaj¹ przedniej czêœci kabiny elegancji bliskiej autu osobowemu. Jak przysta³o na pojazd zbudowany na podbudowie modelu dostawczego, przestrzeni w przedniej jak i tylnej czêœci nadwozia jest pod dostatkiem. Za przednim rzêdem siedzeñ znajduje siê przedzia³ pasa¿erski, gdzie drugi rz¹d siedzeñ to dwa indywidualne, obracane fotele a trzeci kanapa trzyosobowa. Wszystkie te siedzenia osadzone zosta³y na systemie szyn, dziêki czemu mo¿emy je dowolnie umiejscawiaæ w kabinie. Dodatkowo testowany pojazd wyposa¿ony zosta³ w rozk³adany, funkcjonalny stolik, który te¿ mo¿emy dowolnie przesuwaæ na wspomnianym systemie szyn. Dowolne usytuowanie foteli tylnych to du¿a zaleta Multivana, która pozwala na dostosowanie przestrzeni do potrzeb. Kanapa trzeciego rzêdu posiada funkcjê roz³o¿enia, dziêki której mo¿emy uzyskaæ miejsce do le¿enia, wykorzystuj¹c Multivana w roli kampera. Z chwil¹, gdy potrzebujemy zwiêkszyæ przestrzeñ baga¿nika, mo¿emy odpowiednio przesun¹æ do przodu siedzenia zarówno drugiego i trzeciego rzêdu i odpowiednio je zakotwiczyæ. Dostêp do przestrzeni ³adunkowej uzyskujemy poprzez otwarcie pokrywy wyposa¿onej w funkcje domykania automatycznego, która u³atwia jej zamykanie bez u¿ywania wiêkszej si³y, a jednoczeœnie bardzo cicho. Wyciszenie wnêtrza pojazdu to cecha, za któr¹ nale¿y pochwaliæ konstruktorów nowego Multivana. Poziom ha³asu podczas jazdy jest tak niski, ¿e nie powstydzi³oby siê nim niejedno auto osobowe i wynosi 70,00 dB. O funkcjonalnoœci auta decyduje nie tylko przestrzeñ ³adunkowa, ale równie¿ iloœæ schowków a tych w prezentowanym pojeŸdzie jest pod dostatkiem. Sama deska rozdzielca skrywa kilka zamykanych schowków a pod ka¿dym miejscem siedz¹cym producent umiejscowi³ szuflady na drobne przedmioty. Ciekawy i ponadczasowy design oraz wielozadaniowoœæ to zalety wyró¿niaj¹ce model niemieckiej marki.


Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Prezentowany Multivan napêdzany jest najmocniejsz¹ dostêpn¹ w modelu czterocylindrow¹, dwulitrow¹ jednostka napêdow¹. Silnik maksymaln¹ moc¹ 204 KM uzyskuje przy 4000 obr/min. i charakteryzuje siê bardzo du¿ym momentem 450 Nm, który osi¹ga w przedziale pomiêdzy 1400 a 2400obr./min. Parametry jednostki umo¿liwiaj¹ uzyskanie bardzo dynamicznych w³aœciwoœci przy jednoczesnym niskim zapotrzebowaniu na olej napêdowy. Jak podaje producent jego spalanie jest bardzo niskie, w ruchu miejskim potrafi zadowoliæ siê zaledwie 6,3 litrami paliwa na 100km. Mo¿liwoœæ uzyskania maksymalnej prêdkoœci 203 km/h oraz przyœpieszenie od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 9,9 sekundy to cechy ilustruj¹ce mo¿liwoœci testowanego Multivana. Napêd przenoszony jest na ko³a przednie za poœrednictwem 7-biegowej przek³adni DSG. Dzia³a ona bardzo sprawnie, zmiany prze³o¿eñ nastêpuj¹ prawie niezauwa¿alnie dla kierowcy. Konstrukcja zawieszenia z przodu niezale¿ne z kolumnami McPherson oraz tylne równie¿ niezale¿ne z zastosowaniem wahaczy skoœnych, sprê¿yn œrubowych i amortyzatorów teleskopowych sprawia, ¿e stabilnoœæ pojazdu porównywalna jest z samochodem osobowym. Nawet podczas szybkiego pokonywania zakrêtów nadwozie nie przechyla siê oraz przy przeje¿d¿aniu przez nierównoœci nie traci stabilnoœci. Podczas jazdy do kabiny nie przedostaj¹ siê ¿adne odg³osy pracy uk³adu jezdnego pojazdu, co jest zas³ug¹ zastosowanej charakterystyki t³umienia amortyzatorów. Du¿e gabaryty auta mog¹ byæ znacznym utrudnieniem podczas parkowania. Aby zminimalizowaæ ten efekt producent wyposa¿y³ prezentowany model w tylne czujniki parkowania i kamerê cofania. System uruchamia siê z chwil¹ w³¹czenia przez kierowcê biegu wstecznego i wyœwietla na ekranie systemu Discover Media Plus obraz tego, co znajduje siê za pojazdem.


Podsumowanie

Volkswagen Transporter to jeden z najlepiej sprzedaj¹cych siê pojazdów w swojej klasie w Polsce. Nowe oszczêdne jednostki napêdowe, bardzo dobre w³aœciwoœci jezdne, funkcjonalnoœæ, komfort oraz bardzo bogata kompletacja to cechy przemawiaj¹ce za nowym Multivanem. Wielozadaniowoœæ testowanego modelu przedstawia siê tym, ¿e mo¿e on byæ œrodkiem do przewozu osób w luksusowych warunkach jak i pe³niæ rolê rodzinnego vana czy te¿ samochodu dostawczego. Zalet¹ jego oprócz eleganckiego i ponadczasowego design jest z pewnoœci¹ bardzo wysoki poziom bezpieczeñstwa. Ju¿ w standardzie auto wyposa¿one jest w takie systemy jak: ESP – elektroniczny system stabilizacji toru jazdy, ABS – system zapobiegaj¹cy blokowaniu kó³ podczas hamowania, ASR – system zapobiegaj¹cy poœlizgowi kó³ podczas przyspieszania, EDS – elektroniczna blokada mechanizmu ró¿nicowego, MSR – system przeciwdzia³aj¹cy poœlizgowi kó³ napêdowych podczas hamowania silnikiem czy te¿ system automatycznego hamowania po kolizji. Najtañszy Multivan kosztuje 125 276 z³otych brutto. Cena ta dotyczy modelu napêdzanego silnikiem 2.0 TDI o mocy 84KM w wersji Trendline. Natomiast prezentowany pojazd to ju¿ du¿y wydatek, na którego zakup trzeba przeznaczyæ kwotê 261 288 z³otych brutto. Jest to pojazd tak bogato wyposa¿ony, ¿e jego kompletacji nie powstydzi³by siê samochód osobowy klasy premium.


Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprê¿ny (diesel)
• Pojemnoœæ skokowa (ccm) – 1968
• Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 150 (204)
• Maksymalny moment obrotowy Nm w zakresie (obr./min) – 450 w zakresie 1400-2400
• Rodzaj zasilania –Common rail


Osi¹gi
• Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 203
• Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) - 9,9

Zu¿ycie paliwa
• Cykl miejski (l/100 km) – 7,3
• Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5,7
• Cykl mieszany (l/100 km) – 6,3
• Œredni poziom emisji CO2 (g/km) – 164

PojemnoϾ zbiornika paliwa
• Litrów – 80

Wymiary
• D³ugoœæ (mm) – 5304
• Szerokoœæ (mm) – 1904
• Wysokoœæ (mm) – 1990
• Rozstaw osi (mm) – 3400
• Zwis przedni (mm) – 908
• Zwis tylny (mm) – 993
• Przeœwit (mm) – 193

Napêd
• Przedni

Uk³ad kierowniczy
• ze wspomaganiem
• œrednica zawracania (m) – 13,2

Ko³a i opony
• Wymiary opon standardowych - 235/55 R17
• Standardowe obrêcze kó³ (") - 17

Masy
• Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy z kierowc¹ (kg) – 2419
• Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu (kg) – 3080
• Dopuszczalna masa ca³kowita zespo³u pojazdów (kg) – 5300


Kompletacja wyposa¿enia
Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Comfortline. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:
• Akumulator 420 A (75 Ah)
• Alternator 180 A
• Boczne poduszki powietrzne i kurtyny powietrzne dla kierowcy i pasa¿era
• Dach niski, 10 punktów mocowania baga¿nika dachowego
• Deska rozdzielcza komfortowa
• Dogrzewacz
• Drzwi boczne przesuwne po prawej stronie przestrzeni pasa¿erskiej/³adunkowej
• Fotel lewy w kabinie kierowcy z regulacj¹ podparcia odcinka lêdŸwiowego
• Fotel prawy w kabinie kierowcy, regulacja podparcia odcinka lêdŸwiowego
• Fotele obrotowe w II rzêdzie 2 szt.
• Fotele w kabinie kierowcy z regulacj¹ wysokoœci
• G³oœniki 8 szt.
• Hill hold control (uk³ad u³atwiaj¹cy ruszanie z miejsca na wzniesieniach)
• Immobilizer
• Instalacja telefoniczna Bluetooth
• Kierownica obszyta skór¹
• Kierunkowskazy z elementami chromowanymi
• Kieszenie z siatki na drzwiach dwuskrzyd³owych
• Klapa tylna z oknem
• Klimatyzacja Climatic z nawiewem w kabinie kierowcy i przewietrzaniem przestrzeni pasa¿erskiej
• Klosze tylnych lamp standardowe
• Kluczyki sk³adane 2 szt.
• Kolumna kierownicy regulowana w 2 p³aszczyznach
• Ko³paki
• Lampa przeciwmgielna tylna
• Lusterka zewnêtrzne elektrycznie regulowane i ogrzewane
• Lusterko zewnêtrzne lewe asferyczne
• Lusterko zewnêtrzne prawe wypuk³e
• Maskownica ch³odnic, czarna, trzy elementy chromowane
• Materia³y dekoracyjne na desce rozdzielczej "Dark SilverBrushed" "Anthracite Metallic"
• Nawiewy w podsufitce na boczne szyby
• Obudowy lusterek i klamki lakierowane w kolorze nadwozia
• Okna lewe w przestrzeni pasa¿erskiej/³adunkowej
• Okna prawe w przestrzeni pasa¿erskiej/³adunkowej
• Os³ony przeciws³oneczne z lusterkiem podœwietlane
• Ostrze¿enie dŸwiêkowe i kontrolka informuj¹ca o niezapiêtych pasach bezpieczeñstwa kierowcy
• Oœwietlenie stopnia wejœciowego w kabinie kierowcy oraz przestrzeni pasa¿erskiej/³adunkowej
• Oœwietlenie wnêtrza przestrzeni pasa¿erskiej Multivan
• Otwieranie tylnej klapy za pomoc¹ pilota
• Pakiet dla niepal¹cych (gniazdo 12V, uchwyt do kubka w desce rozdzielczej)
• Panel wewnêtrzny drzwi
• Panele œcian bocznych dla Multivan
• Pod³oga w kabinie kierowcy wy³o¿ona wyk³adzin¹ dywanow¹
• Pod³oga w przestrzeni pasa¿erskiej wy³o¿ona wzmocnion¹ wyk³adzin¹ dywanow¹
• Pod³okietniki dla foteli w kabinie kierowcy
• Podsufitka komfortowa w kabinie kierowcy z 2 listwami w przestrzeni pasa¿erskiej
• Podœwietlenie deski rozdzielczej regulowane
• Podœwietlenie stopnia wejœciowego z emblematem "Multivan"
• Poduszki powietrzne i napinacze pasów dla kierowcy i pasa¿era; mo¿liwoœæ dezaktywacji poduszki pasa¿era
• Rolety przeciws³oneczne w bocznych oknach przestrzeni pasa¿erskiej
• Schowki i pojemniki dodatkowe
• Siedzenie trzyosobowe w IV rzêdzie z funkcj¹ spania i schowkiem
• Skórzane obszycie dŸwigni zmiany biegów
• System ABS, ASR, EDS, wspomaganie ruszania pod górê
• System ESP z asystentem hamowania,
• System Rest Assist
• System start-stop, funkcja odzyskiwania energii hamowania
• Szyba przednia termoizolacyjna
• Szyba tylna ogrzewana ze spryskiwaczem i wycieraczk¹
• Szyby sterowane elektrycznie
• Szyby termoizolacyjne (zielone)
• Szyny do monta¿u baga¿nika dachowego
• Œwiat³a do jazdy dziennej
• Tarcze kó³ aluminiowe "Devonport" 7J x 17
• Uchwyty do mocowania ³adunku dla wytrzyma³ego wy³o¿enia pod³ogi
• Uchwyty ISOFIX
• WskaŸnik ciœnienia w oponach
• WskaŸnik poziomu p³ynu do spryskiwaczy
• Wycieraczki przedniej szyby z regulacj¹ prêdkoœci
• Wyœwietlacz wielofunkcyjny "Plus"
• Zabezpieczenie drzwi przesuwnych przed otwarciem przez dzieci
• Zbiornik paliwa 70l
• Zderzaki lakierowane w kolorze nadwozia
• Zestaw naprawczy (kompresor 12V, œrodek uszczelniaj¹cy)
• Z³¹cze USB

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Comfortline posiada³ wyposa¿enie dodatkowe w postaci:
• Aktywny tempomat ACC
• Alarm antyw³amaniowy z w³asnym zasilaniem, funkcj¹ dozoru wnêtrza oraz zabezpieczeniem przed odholowaniem
• Centralny zamek z funkcj¹ SAFE z mo¿liwoœci¹ uruchamiania od wewn¹trz, sterowany pilotem
• City Emergency Brake
• Czujniki parkowania w przednim i tylnym zderzaku oraz kamera wspomagaj¹ca cofanie "RearAssist"
• Elektryczne wspomaganie domykania klapy tylnej
• Front Assist
• Klimatyzacja Climatronic z dodatkowym sterowaniem i listwami nawiewów w przestrzeni pasa¿erskiej
• Ko³o zapasowe pe³nowymiarowe z obrêcz¹ aluminiow¹
• Lusterka zewnêtrzne elektrycznie regulowane, ogrzewane i sk³adane
• Narzêdzia i podnoœnik wzmocnione
• Nawiew powietrza z filtrem wêglowym
• Nawigacja "Discover Media Plus"
• Ogrzewanie fotela lewego i prawego w kabinie kierowcy z niezale¿n¹ regulacj¹
• Otwieranie tylnej klapy za pomoc¹ pilota lub przycisku wewn¹trz
• Pakiet "Lights & Vision"
• Pakiet akustyczny, przyciemnienie szyb
• Przygotowanie do telefonu komórkowego "Comfort" oraz WLAN
• Reflektory LED wraz z tylnymi œwiat³ami w technologii LED
• Szuflady pod trzyosobowym siedzeniem tylnym
• Szyba przednia podgrzewana
• Szyny do monta¿u baga¿nika dachowego
• Œwiat³a przeciwmgielne przednie z funkcj¹ doœwietlania zakrêtów
• Tapicerka siedzeñ z Alcantary
• Zabezpieczenie drzwi i klapy w przestrzeni pasa¿erskiej przed otwarciem przez dzieci
• Zbiornik paliwa 80l

Test przeprowadzony w dniach 18 – 25 listopad 2016r.
Tekst i zdjêcia: Robert Kulczyk – Info-Ekspert

Serdecznie dziêkujemy firmie Volkswagen Group Polska Sp. z o.o. za udostêpnienie samochodu do testu.
(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

Info-Ekspert 09-01-2017


Copyrights 2017: www.millenium.pl