sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI


Test Fiat Bravo Sport 2.0 Multijet

Intensywny czerwony lakier, 17 calowe aluminiowe felgi oraz przyciemniane tylne szyby to cechy charakterystyczne najmocniejszego modelu oferowanego przez wÅ‚oskiego producenta z Turynu. Dynamiczne spoilery, moc 165 koni i moment obrotowy na poziomie 360 Nm w pe³ni uzasadniajÄ… nazwÄ™ Sport.

Fiat Bravo Sport to obecnie topowa wersja modelu, którego pocz¹tki siêgaj¹ 1995 roku. W³aœnie wtedy Fabbrica Italiana di Automobili Torino zaprezentowa³a pierwsz¹ generacjê samochodu, który zast¹pi³ Fiata Tipo. Model o nowatorskiej i atrakcyjnej linii nadwozia zaprojektowanej przez znanego amerykañskiego designera Chrisa Bangle zdoby³ w 1996 roku wraz z swoj¹ piêciodrzwiow¹ odmian¹ Brava tytu³ Samochodu Roku. Po szeœciu latach obecnoœci na rynku Fiat zdecydowa³ siê zakoñczyæ produkcjê Bravo jednoczeœnie prezentuj¹c nowy model – Stilo, co okaza³o siê bardzo nietrafion¹ decyzj¹.

Trzy lata temu do oferty Fiata ponownie wróci³ Bravo. Mo¿na zaryzykowaæ stwierdzenie, ¿e Fiat po³¹czy³ oba popularne modele sprzed kilku lat. Pozostawi³ nazwê z bardziej sportowego trzydrzwiowego Bravo, a dla wiêkszej funkcjonalnoœci doda³ parê drzwi z modelu Brava. W ten oto sposób nowa generacja popularnego modelu próbuje powtórzyæ sukces protoplasty.

Wygl¹d zewnêtrzny

W kszta³cie du¿ych reflektorów przednich oraz wyprofilowaniu maski widaæ inspiracjê mniejszym modelem Grande Punto oraz w³osk¹ mark¹ premium – Maseratti. Masywny zderzak przedni z wbudowanymi œwiat³ami przeciwmgielnymi pe³ni¹cymi funkcjê doœwietlania zakrêtów, wygl¹da solidnie i harmonijnie. Kompakt Fiata posiada mocno pochylon¹ szybê przedni¹, co w po³¹czeniu z lini¹ okien bocznych wznosz¹c¹ siê ku ty³owi dodatkowo podkreœla sportowe aspiracje Bravo. Wersja Sport standardowo wyposa¿ona jest w siedemnastocalowe felgi ze zwracaj¹cymi uwagê czerwonymi zaciskami. WyraŸnie zaznaczone nadkola, podwójna koñcówka wydechu oraz sylwetka przypominaj¹ca czterodrzwiowe coupe to wszystko sprawia, ¿e nadwozie wygl¹da nowoczeœnie i efektownie. W porównaniu do pierwszej generacji Bravo, producent zdecydowa³ siê na znaczne powiêkszenie nadwozia. Obecnie przy wymiarach: d³ugoœæ 4336 mm, szerokoœæ 1792 mm oraz wysokoœæ 1498 mm po nadwoziu mo¿emy spodziewaæ siê funkcjonalnoœci i przestronnoœci. W³osi od zawsze potrafili projektowaæ piêkne samochody, a Fiat Bravo mo¿e bez kompleksów konkurowaæ pod wzglêdem stylistyki np. z Alfa Romeo.

Wygl¹d wewnêtrzny

Œrodek wita nas czerni¹ i czerwieni¹. Dobrej jakoœci czarna tapicerka w po³¹czeniu z czerwonymi elementami oraz czerwone wykoñczenie drzwi pasuj¹ do sportowej stylistyki modelu. Srebrne elementy na desce rozdzielczej, aluminiowe nak³adki peda³ów, wyprofilowana kierownica oraz dŸwignia zmiany biegów w skórze szytej czerwon¹ nici¹ równie¿ przypominaj¹ nam, ¿e nie mamy do czynienia z podstawow¹ wersj¹ Fiata. Zastosowanie na desce rozdzielczej tworzywa imituj¹cego w³ókno wêglowe, dobra jakoœæ plastików oraz wzorowe spasowanie to elementy, które wp³ywaj¹ na pozytywne odczucia kierowcy.

Fotele przednie w wersji Sport s¹ podgrzewane oraz regulowane elektrycznie. W po³¹czeniu z regulacj¹ kierownicy w dwóch p³aszczyznach ka¿dy kierowca swobodnie zajmie optymaln¹ pozycjê. Z ty³u nie jest ju¿ tak przestronnie, niemniej jednak dwóch pasa¿erów bêdzie podró¿owa³o wygodnie. Trzecia osoba na tylnej kanapie tylko na krótkich dystansach.

Zegary dziêki zastosowaniu du¿ej czcionki i przyjemnego dla oka pomarañczowego podœwietlenia s¹ bardzo czytelne. Wyœwietlacz komputera pok³adowego znajduj¹cy siê pomiêdzy prêdkoœciomierzem i obrotomierzem poka¿e nam wszystkie niezbêdne parametry jazdy. Konsola centralna jest skierowana ku kierowcy, co poprawia komfort obs³ugi wszystkich urz¹dzeñ pok³adowych. W górnej czêœci znajdziemy przyciski do obs³ugi œwietnie graj¹cego systemu audio z piêciokana³owym wzmacniaczem oraz 260 watowym subwooferem zamontowanym w baga¿niku. Ca³oœæ sterowana wygodnie z kierownicy. Na kierownicy znajdziemy równie¿ oryginalne rozwi¹zanie Fiata - Blue&Me. Opracowany przy wspó³pracy z Microsoft system pozwala na telefonowanie i ods³uchiwanie wiadomoœci SMS bez odrywania r¹k od kierownicy. System ten umo¿liwia równie¿ sterowanie telefonem g³osowo oraz odtwarzanie plików w formacie MP3 / WMA / WAV. Poni¿ej znajdziemy panel obs³ugi nawiewu oraz dwustrefowej automatycznej klimatyzacji. Przyciski rozmieszczone w sposób maksymalnie upraszczaj¹cy obs³ugê.

W³oski kompakt posiada wyposa¿enie którego nie powstydziliby siê przedstawiciele wy¿szych klas. W testowanym samochodzie mogliœmy znaleŸæ m. in.: sterowane elektrycznie szyby przednie i tylne, fotele przednie regulowane elektrycznie oraz podgrzewane, klimatyzacjê automatyczn¹ dwustrefow¹, reflektory biksenonowe oraz czujniki parkowania przód i ty³. O bezpieczeñstwo kierowcy i pasa¿erów dba ABS, EBD, ASR, MSR, HBA, Hill Holder oraz siedem poduszek powietrznych.

Bravo jest przedstawicielem klasy kompaktowej kupowanej czêsto jako jedyny samochód w rodzinie, wiêc równie¿ musi zapewniæ przyzwoit¹ przestrzeñ baga¿ow¹. Pojemnoœæ 400 litrów z zestawem naprawczym ko³a lub po z³o¿eniu kanapy tylnej 1175 litrów to wartoœci które zapewni¹ miejsce na zakupy, a nawet bezstresowe spakowanie siê na wakacje.

Mankamentem w³oskiego auta s¹ masywne przednie s³upki, które podczas manewrowania np. na parkingu znacznie ograniczaj¹ widocznoœæ. Fiat powinien równie¿ dopracowaæ wyciszenie kabiny. Przy wy¿szych prêdkoœciach obrotowych dŸwiêk silnika staje siê uci¹¿liwy dla uszu. Dodatkowo w wersji Sport za 85 tys. z³ przyda³oby siê troszkê wiêcej „sportowych” akcentów jak np. bia³e tarcze zegarów, czy wykoñczenie elementami aluminium, itp.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Silnik to niew¹tpliwie ta czêœæ nowego Fiata, która bêdzie mia³a fundamentalne znaczenie przy wyborze wersji Sport. Jeszcze do niedawana nikt nie odwa¿y³by siê wyposa¿yæ „usportowionego” modelu w jednostkê wysokoprê¿n¹. Fiat jako kolejny producent wy³amuje siê ze stereotypu i oferuje diesla o pojemnoœci 1956 cm3 dysponuj¹cego moc¹ 165 KM i momentem 360 Nm. Jednostka zamontowana poprzecznie wyposa¿ona we wtrysk bezpoœredni wielofazowy typu Multijet sterowany elektronicznie z turbosprê¿ark¹ o zmiennej geometrii ³opatek i intercoolerem rozpêdza Fiata w 8,2 sekundy do 100km/h. Skuteczne hamowanie zapewni¹ nam wentylowane tarcze przednie o œrednicy 281 mm, tylne o œrednicy 251 mm oraz opony o szerokoœci 225 mm. Niskoprofilowe opony o takiej szerokoœci zachowuj¹ siê nerwowo na koleinach, lecz mimo to zapewniaj¹ bardzo dobr¹ przyczepnoœæ. Dwulitrowy silnik zapewnia dobr¹ dynamikê i elastycznoœæ na ka¿dym biegu. Przyspieszenie na pierwszym i drugim biegu jest wiêcej ni¿ wystarczaj¹ce, natomiast elastycznoœæ potrzebna do bezpiecznego wyprzedzania na wy¿szych biegach w pe³ni potwierdza 360 Nm pod mask¹. Szeœciostopniowa skrzynia dzia³a poprawnie, jednak skok dr¹¿ka móg³by byæ krótszy. Przy takich osi¹gach producent deklaruje spalanie w cyklu mieszanym na poziomie 5,3 litra. W rzeczywistoœci Fiat zadowala³ siê œrednio 6,5 litrami na 100 km w cyklu mieszanym. W trasie na 58 litrowym zbiorniku spokojnie pokonamy ponad tysi¹c kilometrów

Zawieszenie jest twardsze ni¿ w wiêkszoœci kompaktów. W po³¹czeniu z precyzyjnym uk³adem kierowniczym zapewnia du¿o radoœci z jazdy. Przednie zawieszenie na kolumnach McPhersona oraz tylne na belce skrêtnej zapewniaj¹ dobra trakcjê i pewne prowadzenie w ka¿dych warunkach.

Podsumowanie

W³osi zaoferowali samochód którym komfortowo zawieziemy dzieci do szko³y lub pojedziemy do pracy, a w weekend mo¿emy oddaæ siê sportowym pasjom i sprawdziæ granice przyczepnoœci opon. £adna i ponadczasowa sylwetka Bravo nie zestarzeje siê szybko i jeszcze przez wiele lat bêdzie atrakcyjna wizualnie. Producent pokaza³, ¿e jest to dopracowany projekt wykonany starannie z dba³oœci¹ o szczegó³y. W³aœcicielem podstawowej wersji Fiata Bravo mo¿emy staæ siê ju¿ za 46990 z³, jednak aby jeŸdziæ egzemplarzem podobnym do testowego musimy zap³aciæ oko³o 85 tys. z³.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – wysokoprê¿ny (diesel) 2.0 Multijet 16V
- PojemnoϾ skokowa Р1956 ccm,
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) - 121 (165) przy 4000,
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 360 przy 1750,
- Rodzaj zasilania – elektronicznie sterowany, bezpoœredni wtrysk Multijet typu „Common rail, turbina ze zmienn¹ geometri¹ ³opatek i intercoolerem

Osi¹gi
- Prêdkoœæ maksymalna (km/h) – 215,
- Rozpêdzanie 0 - 100 km/h (s) – 8.2,

Zu¿ycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 6.9
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4.3,
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5.3,

Emisja CO2 (g/km) - 139

Pojemnoœæ zbiornika paliwa: 58 litrów Wymiary: 4336/1792/1498 [d³ugoœæ/szerokoœæ/wysokoœæ] (w milimetrach)

Napêd: przedni

Uk³ad kierowniczy:
- ze wspomaganiem elektrohydraulicznym,
- œrednica zawracania (m) – 10.4 ,

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych - 225/45 R17 ,
- Standardowe obrêcze kó³ (") - 17 ,

Masa (kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1360 kg,
- Maksymalna masa przyczepy – 1300 kg

Pojemnoœæ baga¿nika:
- 400 l,
- 1175 l z podniesionymi i z³o¿onymi oparciami tylnej kanapy(z zestawem naprawy ko³a).

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Sport. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:
• ABS+EBD (rozdzielacz si³y hamowania)
• Blue&Me™: system g³oœnomówi¹cy z technologi¹ Bluetooth™, przyciskami sterowania
w kole kierownicy, zestaw wskaŸników z wyœwietlaczem wielofunkcyjnym,
odtwarzacz MP3 z portem USB, i funkcj¹ g³osowego odczytu wiadomoœci SMS
• Centralny zamek sterowany pilotem
• Chromowane listwy poni¿ej linii okien bocznych
• Chromowane obwódki dysz nawiewu powietrza oraz chromowane wstawki na pod³okietnikach drzwi
• Chromowane obwódki zestawu wskaŸników
• Dual Drive™ elektryczne wspomaganie kierownicy z funkcj¹ „CITY”
• ESP (elektroniczna stabilizacja toru jazdy) +ASR/MSR/HBA i Hill Holder
• Felgi ze stopów lekkich 17", 15-ramienne, o sportowym wygl¹dzie, opony 225/45
• Fotel kierowcy z regulacj¹ podparcia odcinka lêdŸwiowego
• Fotel kierowcy z regulacj¹ wysokoœci
• Immobiliser Fiat CODE
• Kierownica z przyciskami sterowania systemem Blue&Me™ lub Blue&Me Nav™
• Kierownica, ga³ka dŸwigni zmiany biegów i dŸwignia hamulca rêcznego pokryte skór¹
• Klamki wewnêtrzne drzwi w kolorze metalizowanej czerni
• Klamki wewnêtrzne drzwi z chromowan¹ obwódk¹
• Klamki wewnêtrzne podœwietlane oraz oœwietlenie sufitowe z efektem „Night Design”
• Klamki zewnêtrzne w kolorze nadwozia
• Konsola centralna z uchwytem na napoje
• Kurtyny powietrzne
• Lusterka boczne regulowane elektrycznie, podgrzewane z czujnikiem
temperatury zewnêtrznej
• Lusterka boczne w kolorze nadwozia
• Lusterka w os³onach przeciws³onecznych kierowcy /pasa¿era
• Lusterko podœwietlane w os³onie przeciws³onecznej pasa¿era
• Oœwietlenie sufitowe przednie z lampk¹ do czytania oraz tylne
• Panel deski rozdzielczej z wykoñczeniem a` la w³ókno wêglowe
• Pasy bezpieczeñstwa przednie z napinaczami, ograniczonym napiêciem i czujnikami zapiêcia
• Pod³okietnik przedni z ch³odzonym schowkiem
• Poduszka powietrzna pasa¿era z wy³¹cznikiem poprzez My Car
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Poduszki powietrzne przednie (poduszka powietrzna kierowcy z systemem Smart Dual Stage)
• Radioodtwarzacz CD z MP3, system nag³oœnienia Hi-Fi 40 W, 4 g³oœniki, 2 g³oœniki wysokotonowe
• Schowek pod fotelem pasa¿era
• Spojlery: tylny i boczne
• Sportowe przednie fotele i stylizacja wnêtrza
• Stylizacja sportowa: spojler tylny, spojlery boczne, chromowana koñcówka rury wydechowej, sportowa stylizacja wskaŸników, sportowe nak³adki na peda³y, dywaniki
• System nag³oœnienia Hi-Fi z 5-kana³owym wzmacniaczem, 260 W subwoofer typu bass-reflex, 4 g³oœniki, 4 g³oœniki wysokotonowe
• Szyby przednie sterowane elektrycznie z funkcj¹ automatycznego domykania i zabezpieczeniem przed przyciêciem palców
• Szyby tylne sterowane elektrycznie z zabezpieczeniem przed przyciêciem palców
• Œrodkowy tylny zag³ówek z regulacj¹ wysokoœci
• Œwiat³a przeciwmgielne z funkcj¹ doœwietlania zakrêtów
• Trzypunktowe uchwyty ISOFIX (2 na tylnej kanapie)
• Tylna kanapa 3-osobowa dzielona 60/40
• Tylna klapa otwierana elektrycznie z systemem „Logo Push”
• Zag³ówki przednie i tylne z regulacj¹ wysokoœci
• Zderzaki w kolorze nadwozia
• Zestaw wskaŸników z komputerem pok³adowym i ustawieniami kierowcy My Car

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Sport posiada³ wyposa¿enie dodatkowe w postaci:
• Aktywne zag³ówki z systemem „Antiwhiplash”
• Czujniki parkowania tylne i przednie
• Fotel pasa¿era z regulacj¹ wysokoœci
• Fotele przednie elektrycznie regulowane i podgrzewane
• Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa z tylnym nawiewem i filtrem przeciwpy³kowym (z niezale¿n¹ regulacj¹ temperatury)
• Lakier metalizowany z dodatkiem miki
• Pasy bezpieczeñstwa tylne z napinaczami
• Pod³okietnik tylny
• Poduszka powietrzna kolanowa dla kierowcy
• Przyciemniane szyby
• Reflektory biksenonowe
• System antykradzie¿owy z alarmem (z czujnikiem objêtoœciowym i przechy³u)

Test przeprowadzony w dniach 15 - 22 listopada 2010r.
Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – INFO-EKSPERT

Serdecznie dziêkujemy firmie FIAT AUTO POLAND S.A. za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

29-11-2010

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl