sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Test Toyota RAV4 2.0 Premium

Toyota na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesiêcy zwiêkszy³a konkurencyjnoœæ swojej oferty wprowadzaj¹c do gamy pojazdów kilka atrakcyjnych nowoœci. Segment kompaktów zasilony zosta³ przez nowego Aurisa oraz kolejn¹ ods³onê popularnej Corolli. Paletê pojazdów hybrydowych uzupe³ni³ Yaris, Auris, Prius + i Plug-in. Natomiast najprê¿niej rozwijaj¹cy siê i ciesz¹cy siê nies³abn¹c¹ popularnoœci¹ segment SUVów od marca tego roku reprezentuje najnowsza czwarta generacja Toyoty RAV4. Historia tego modelu dostêpnego w ponad 150 krajach œwiata rozpoczê³a siê ponad 19 lat temu. Od tego czasu trzy poprzednie generacje wszechstronnego, japoñskiego SUV’a znalaz³y na ca³ym œwiecie ponad 4,5 mln w³aœcicieli.

Wygl¹d zewnêtrzny

Stylistyka zewnêtrza najnowszej RAV’ki jest odzwierciedleniem aktualnego, nowoczesnego designu marki. Ostre krawêdzie, odwa¿ne linie i nieszablonowe kszta³ty to cechy rozpoznawcze najnowszych produktów z Kraju Kwitn¹cej Wiœni. Najbardziej zauwa¿aln¹ zmian¹ w stosunku do poprzednich generacji modelu jest brak ko³a zapasowego na pokrywie baga¿nika, która otwiera siê teraz tradycyjnie do góry, a nie jak wczeœniej na bok. Poziome klosze œwiate³ tylnych, du¿y spoiler dachowy oraz praktyczny, czarny, nielakierowany zderzak tylny wspó³graj¹ z obszernymi pi¹tymi drzwiami. Profil auta tworzy szeroka linia okien, masywne drzwi, opadaj¹ca linia dachu i 18” (w wersji Premium wymagaj¹ce dop³aty) aluminiowe tarcze kó³. Przód nowej Toyoty jest zbli¿ony do frontów Aurisa, Verso po faceliftingu lub Corolli – charakterystyczne smuk³e reflektory oraz poziome chromowane listwy zbiegaj¹ siê do centralnie osadzonego logo producenta. Zwieñczeniem przedniej czêœci nadwozia jest trapezowy wlot powietrza, który w po³¹czeniu z czarn¹ os³on¹ zderzaka przedniego przypomina orurowanie charakterystyczne dla samochodów terenowych. SUV zbudowany na platformie Avensisa jest o ponad 20 cm d³u¿szy, o 3 cm szerszy i 2.5 cm ni¿szy od generacji produkowanej do roku 2012.

Wnêtrze pojazdu

Zwiêkszona d³ugoœæ i szerokoœæ nadwozia odczuwalna jest wewn¹trz kabiny. Zarówno z przodu jak i w drugim rzêdzie siedzeñ miejsca (dla czterech osób) jest pod dostatkiem. Przednie fotele dziêki obszernym siedziskom i optymalnie wyprofilowanym oparciom zapewniaj¹ wygodn¹ pozycjê niezale¿nie od wzrostu podró¿uj¹cych. Kanapa tylna z regulacj¹ k¹ta pochylenia oparcia pozwala na komfortow¹ podró¿ dwóm doros³ym osobom, ewentualnie trójce dzieci. Trzej doroœli pasa¿erowie bêd¹ narzekaæ na niedostatek miejsca na wysokoœci bioder, ramion i g³owy. Niewielkim pocieszeniem mo¿e byæ fakt, ¿e niezale¿nie od po³o¿enia foteli przednich z ty³u nigdy nie brakuje miejsca na kolana. Jest to m.in. zas³uga zwiêkszonego o 10 cm rozstawu osi wynosz¹cego obecnie 266 cm.

Projekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej jest najbardziej oryginaln¹ koncepcj¹ w gamie japoñskiego producenta. Elementem wyró¿niaj¹cym model RAV na tle innych pojazdów Toyoty jest biegn¹ca przez 2/3 szerokoœci kabiny pó³ka pokryta przyjemn¹ w dotyku skór¹. Ponad ni¹ umiejscowiony zosta³ panel sterowania dwustrefow¹ klimatyzacj¹, 6.1-calowy dotykowy, wyœwietlacz systemu multimedialnego Toyota Touch (radioodtwarzacz CD + MP3, kamera cofania, zestaw g³oœnomówi¹cy Bluetooth, z³¹cze iPod) oraz praktyczny otwarty schowek przed fotelem pasa¿era. Poni¿ej zaprojektowano kolejny (tym razem zamykany) schowek oraz znajduj¹ce siê na konsoli centralnej przyciski podgrzewania foteli przednich, podgrzewania szyby przedniej, gniazdo USB oraz gniazdo 12V. Pomiêdzy fotelami przednimi na tunelu centralnym wykoñczonym imitacj¹ w³ókna wêglowego do dyspozycji podró¿uj¹cych oddano dwa g³êbokie uchwyty mieszcz¹ce kubki / butelki z napojami oraz dwa p³ytsze schowki s³u¿¹ce do przechowywania drobiazgów.

Miejsce pracy kierowcy to przede wszystkim trójramienna kierownica z du¿ymi, wygodnymi w obs³udze przyciskami steruj¹cymi telefonem, systemem audio i komputerem pok³adowym. Przed pokrytym skór¹ wieñcem ko³a kierownicy osadzono trzy czytelne zegary wœród których centralne miejsce zajmuje prêdkoœciomierz. W dolnej czêœci wskaŸnika aktualnej prêdkoœci wbudowano wyœwietlacz komputera pok³adowego o miniaturowej (jak na dzisiejsze standardy) wielkoœci. Skutkiem tego jest mo¿liwoœæ wyœwietlenia na niewielkim ekranie tylko jednej informacji jednoczeœnie. Ogólnie pozytywny obraz przestrzeni pasa¿erskiej psuje równie¿ brak nawiewów klimatyzacji dla drugiego rzêdu siedzeñ, brak oœwietlenia schowka pasa¿era oraz archaiczny zegarek na szczycie konsoli centralnej.

Za funkcjonaln¹ przestrzeni¹ pasa¿ersk¹ znajduje siê obszerny baga¿nik o kubaturze 547 litrów. Po roz³o¿eniu asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy otrzymujemy p³ask¹ pod³ogê, a pojemnoœæ przestrzeni baga¿owej roœnie do 1746 litrów. Atutem du¿ego baga¿nika jest bardzo niski, wynosz¹cy zaledwie 64 cm próg za³adunku. Baga¿e w konkurencyjnych modelach musimy dŸwigaæ nawet o prawie 20 cm wy¿ej. Dostêp do baga¿nika w najdro¿szej wersji wyposa¿enia realizowany jest za pomoc¹ sterowanej elektrycznie (za pomoc¹ pilota lub przycisku w kabinie) pokrywy.

Oferta Toyoty RAV4 obejmuje trzy wersje wyposa¿enia: Active, Premium i Prestige. Ju¿ w podstawowej kompletacji na liœcie wyposa¿enia standardowego znajdziemy: 7 poduszek powietrznych, spryskiwacze reflektorów przednich, œwiat³a do jazdy dziennej LED, czujnik ciœnienia w oponach, przednie reflektory przeciwmgielne, 17-calowe stalowe felgi, podgrzewane fotele przednie o zwiêkszonym podparciu bocznym, klimatyzacjê manualn¹, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnêtrzne, kierownicê wielofunkcyjn¹, kolumnê kierownicy regulowan¹ w pionie i poziomie, wspomaganie kierownicy, komputer pok³adowy, szyby regulowane elektrycznie oraz system audio z Bluetooth. Wariant Premium wyposa¿ony jest dodatkowo w czujnik deszczu i zmierzchu, tempomat, elementy wnêtrza pokryte skór¹, dwustrefow¹ automatyczn¹ klimatyzacjê, kamerê cofania i system Toyota Touch. Na liœcie wyposa¿enia standardowego topowej, najdro¿szej odmiany Prestige znajdziemy ponadto: 18-calowe aluminiowe tarcze kó³, przyciemniane szyby tylne, skórzan¹ tapicerkê, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, elektrycznie sterowan¹ pokrywê baga¿nika i sk³adane lusterka zewnêtrzne, czujnik cofania oraz system „Inteligentny kluczyk”.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Paleta silników japoñskiego SUV’a sk³ada siê z trzech jednostek: dwóch wysokoprê¿nych o mocach 124 i 150 KM oraz jednostki benzynowej w któr¹ wyposa¿ony by³ testowy egzemplarz o mocy o 2 KM wy¿szej ni¿ w najmocniejszym Dieslu. 152 KM w po³¹czeniu z 195 Nm momentu obrotowego umo¿liwiaj¹ osi¹gniecie 100 km/h po 9.9 sekundy i rozpêdzenie wa¿¹cego 1570 kg samochodu do prêdkoœci 185 km/h. Dynamiczna jazda t¹ jednostk¹ wymaga utrzymywania wysokich obrotów, co skutkuje zwiêkszonym zapotrzebowaniem na paliwo oraz wy¿szym poziomem ha³asu wewn¹trz kabiny. W codziennej eksploatacji dwulitrowy silnik zadowala siê 10 litrami benzyny na ka¿de 100 km w mieœcie i 8 litrami podczas jazdy pozamiejskiej. Z czterocylindrow¹ jednostk¹ wspó³pracuje manualna szeœciostopniowa skrzynia biegów charakteryzuj¹ca siê du¿¹ precyzj¹ wybierania prze³o¿eñ i optymalnymi d³ugoœciami prowadzenia (skokami) dr¹¿ka zmiany biegów. Za dop³at¹ 7500 z³ mo¿emy zamieniæ j¹ na bezstopniow¹ skrzyniê CVT.

Zawieszenie nowej RAV’ki oparte jest na kolumnach McPhersona z przodu i podwójnych wahaczach z ty³u. Duet ten doskonale radzi sobie z t³umieniem nierównoœci, gwarantuj¹c przy tym pewne, stabilne, nieobarczone nadmiernymi przechy³ami nadwozia prowadzenie w ka¿dych warunkach.

Przeœwit wynosz¹cy 18.7 cm w po³¹czeniu z napêdem 4x4 pozwala na zjechanie Toyot¹ RAV4 z utwardzonych dróg. Mo¿liwoœæ bezproblemowego pokonywania leœnych duktów, poruszania siê w lekkim terenie, bezpieczniejsze prowadzenie w warunkach zimowych, czy ³atwiejsze pokonywanie wy¿szych krawê¿ników w mieœcie to atuty tej miejskiej terenówki. W codziennej eksploatacji na nawierzchniach o dobrej przyczepnoœci napêd przekazywany jest na oœ przedni¹. W warunkach kiedy ko³a osi przedniej trac¹ przyczepnoœæ do 50% momentu obrotowego przekazywane jest na oœ tyln¹. Dodatkowo istnieje mo¿liwoœæ zblokowania napêdu 4x4 (tylko do prêdkoœci 40 km/h) lub aktywacji trybu „Sport”, który m.in. przekazuje 10% mocy na oœ tyln¹, co zdecydowanie poprawia kontrolê nad pojazdem podczas pokonywania zakrêtów.

Podsumowanie

Nowy model z Japonii to projekt uniwersalny i funkcjonalny. Atrakcyjny design zewnêtrzny, przestronna kabina i obszerny baga¿nik to atuty, które doceni¹ klienci. Najtañsza wersja nowej Toyoty kosztuje 96 900 z³, co na tle konkurencji (VW Tiguan – 93 190 z³, Honda CR-V – 96 200 z³, Ford Kuga 97 900 z³) stanowi bardzo atrakcyjn¹ ofertê. Wzbogacenie gamy silnikowej o dwulitrowego Diesla, który pozwoli³ producentowi na zaoferowanie korzystniejszej ceny pozbawionej wy¿szej akcyzy, mo¿liwoœæ wyboru pomiêdzy napêdem na jedn¹ lub dwie osie, czy wreszcie wysokie wartoœci odsprzeda¿y, które osi¹gaj¹ produkty Toyoty na rynku wtórnym sprawiaj¹, ¿e nowa Toyota RAV4 jest propozycj¹, któr¹ warto rozwa¿yæ poszukuj¹c nowoczesnego SUV’a.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
- PojemnoϾ skokowa Р1987 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 111 (152) przy 6200
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 195 przy 4000

PojemnoϾ zbiornika paliwa: 60l

Wymiary
- D³ugoœæ (mm) – 4570
- WysokoϾ (mm) Р1660
- Szerokoœæ bez lusterek (mm) –1845
- Rozstaw osi (mm) – 2660

Napêd
- 4x4

Uk³ad kierowniczy
- ze wspomaganiem

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych – 225/65 R16
- Standardowe obrêcze kó³ – 17” (aluminiowe)

Masa(kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1570
- Dopuszczalna masa ca³kowita pojazdu – 2110

Pojemnoœæ baga¿nika: 547 l

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Premium. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:

• ABS, EBD, BA
• Aktywne zag³ówki
• Automatyczna klimatyzacja dwustrefowa
• Bluetooth
• Boczne kurtyny powietrzne
• Boczne panele pokryte skór¹
• Centralny zamek sterowany pilotem
• Chromowana listwa okienna
• Chromowana listwa przedniego zderzaka
• Czujnik ciœnienia powietrza w oponach
• Czujniki deszczu (automatyczne wycieraczki)
• Czujniki zmierzchu (automatyczne œwiat³a)
• Deska rozdzielcza pokryta skór¹
• Elektrochromatyczne lusterko wewnêtrzne
• Elektryczna regulacja szyb przednich i tylnych
• Elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnêtrzne
• ISOFIX na skrajnych tylnych miejscach
• Kamera cofania (widok na ekranie 6,1")
• Kierownica wielofunkcyjna
• Kierunkowskazy w lusterkach
• Kieszenie w oparciach przednich foteli
• Ko³o dojazdowe
• Komputer pok³adowy
• Lakierowane klamki i lusterka zewnêtrzne
• Lusterka w os³onach przeciws³onecznych
• Os³ona pod tylny zderzak
• Podgrzewane fotele przednie
• Podgrzewanie wycieraczek przedniej szyby
• Poduszka kolanowa kierowcy
• Przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasa¿era
• Przednie lampy przeciwmgielne
• Regulacja kierownicy w pionie i w poziomie
• Rozk³adane oparcie tylnej kanapy w proporcji 60:40
• Skórzana kierownica i ga³ka dŸwigni zmiany biegów
• Sportowe fotele
• Sygnalizacja niezapiêtych pasów bezpieczeñstwa
• System multimedialny Toyota Touch, dotykowy ekran 6,1", MP3, WMA, 6 g³oœników
• System opóŸnionego wy³¹czania œwiate³ po zgaszeniu silnika „Follow me home”
• System stabilizacji toru jazdy (VSC+) i kontrola trakcji (TRC)
• System wspomagaj¹cy pokonywanie podjazdu (HAC)
• Spryskiwacze reflektorów
• Œwiat³a do jazdy dziennej typu LED
• Tapicerka materia³owa
• Tempomat
• Tylny spojler dachowy
• Wspomaganie kierownicy
• Zabezpieczenie tylnych drzwi przed otwarciem przez dzieci
• Zag³ówki z regulacj¹ wysokoœci
• Z³¹cze Aux-In do pod³¹czania urz¹dzeñ zewnêtrznych i port USB

Wyposa¿enie dodatkowe:

• Pakiet Executive (Reflektory Bi-ksenonowe, 18” aluminiowe tarcze kó³, szyby tylne przyciemniane, drzwi baga¿nika sterowane elektrycznie, lusterka zewnêtrze sterowane elektrycznie)
• System multimedialny Toyota Touch&Go (nawigacja)
• Lakier bia³y per³owy

Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert

Test przeprowadzony w dniach 2.08–9.08.2013r.

Serdecznie dziêkujemy firmie Toyota Motor Poladnd za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

28.08.2013

>

Copyrights 2017: www.millenium.pl