sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOŚCI



Test Renault Scenic 1.4 16V TCe Privilege


Jak każdy liczący się producent samochodów również Renault ma w swojej ofercie rodzinnego vana. Stale rosnąca konkurencja oraz zwiększające się oczekiwania klientów zmuszają do oferowania coraz lepszych produktów. Takim właśnie udoskonalonym produktem jest najnowszy Renault Scenic. Trzecia już generacja tego popularnego modelu jest skierowana do tych klientów, którzy szukają połączenia dynamicznego nadwozia, wzorowej funkcjonalności oraz właściwości jezdnych porównywalnych z mniejszymi nadwoziami.

Od 1996 roku Scenic znalazł 3,3 miliona nabywców na całym świecie. Obecny model oferowany jest w polskich salonach od 2009 roku. W ofercie dostępne są 3 linie wyposażenia. Podczas pięciodniowego testu mieliśmy do dyspozycji samochód w najbogatszej wersji Privilege. W cenniku znajdziemy jeszcze limitowaną wersję Tech Run oraz najtańszą Authentique. Do wyboru mamy trzy silniki benzynowe oraz trzy wysokoprężne dysponujące mocą od 105 do 140 KM. Testowany model wyposażony był w silnik benzynowy o pojemności 1397 cm3 i mocy 130KM.

Wygląd zewnętrzny

Dwa boczne wloty powietrza wykończone matowym chromem oraz duże, zachodzące daleko na maskę reflektory dominują z przodu nowego Scenica. Mocno pochylona szyba przednia i opadająca ku tyłowi linia dachu dodatkowo akcentują dynamikę sylwetki. Duże błotniki w połączeniu z wyraźnie zarysowanymi nadkolami optycznie powiększają nadwozie i sprawiają, że samochód wygląda solidnie. Wysokie drzwi boczne na dole chronione przez masywne listwy boczne oraz zwężająca się ku tyłowi linia okien podkreślają płynną linię Scenica. Z tyłu znajdziemy dwuczęściowe światła w kształcie bumerangu zachodzące na boki nadwozia. Dzięki zastosowanym zmianom oraz nowym rozwiązaniom bryła pojazdu prezentuje się atrakcyjne i nowocześnie.

Wnętrze samochodu

Najnowszy Scenic bazuje na kompaktowym Megane III. W porównaniu do modelu drugiej generacji nadwozie jest dłuższe o 85 mm, szersze o 40 mm i wyższe o 17 mm. Dzięki dużej powierzchni szyb widoczność w każdą stronę jest bardzo dobra, a wnętrze pojazdu doskonale doświetlone. Duża szyba przednia i zwiększony rozstaw słupków przednich (w porównaniu do poprzednika o ponad 8%) spowodowały, że kąt widzenia na boki zwiększył się do 87 stopni. Przesunięcie poprzeczki nad przednią szybą zwiększyło kąt widzenia do góry do 31 stopni.

Dwukolorowa deska rozdzielcza Scenica wykonana jest z miękkiego w dotyku tworzywa typu „soft touch”. Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje duży kolorowy wyświetlacz zastępujący standardowe zegary przed kierownicą. Wyświetlacz oprócz funkcji prędkościomierza i obrotomierza pokazuje również dane z komputera pokładowego oraz radioodtwarzacza. Dodatkowo znajdziemy na nim informacje m.in. z czujników parkowania, tempomatu czy organicznika prędkości. Dla zwiększenia czytelności kierowca ma możliwość zmiany koloru wyświetlacza.

Obok dużego ekranu LCD znajduje się monitor nawigacji satelitarnej. Nawigacja Carminat Tom Tom sterowana jest za pomocą dźwigienki oraz przycisków umieszczonych przed podłokietnikiem przednim. Ekran o przekątnej 5.8 cala ułatwia korzystanie z nawigacji, a zastosowanie karty SD pozwala na bezproblemowe aktualizowanie map. Poniżej na konsoli centralnej znajdziemy przyciski odpowiedzialne za sterowanie radioodtwarzaczem oraz dwustrefową automatyczną klimatyzacją. Wszystko rozmieszczone intuicyjnie i proste w obsłudze.

W Scenicu nie znajdziemy standardowej stacyjki. Zastępuje ją kieszeń na kartę Hand Free oraz przycisk Start/Stop, którym uruchamiamy silnik. Rozwiązanie praktyczne i wygodne.

Z przodu dzięki szerokiemu zakresowi regulacji foteli zarówno kierowca jak i pasażer zajmą wygodne miejsce. Fotele przednie są komfortowe i zapewniają dobre podparcie boczne. Tapicerka materiałowa została połączona ze skórą ekologiczną. Z tyłu producent umieścił trzy oddzielne fotele. Każdy z nich posiada indywidualną regulację wzdłużną oraz regulację pochylenia oparcia. Fotele tylne możemy złożyć lub całkowicie wymontować powiększając tym samym przestrzeń bagażową. Jeżeli z tyłu podróżują 2 osoby możemy złożyć środkowy fotel, dzięki czemu uzyskamy wygodny podłokietnik. Zwiększenie o 17 mm rozstawu osi pozwoliło wygospodarować dla pasażerów tylnych miejsc jeszcze więcej miejsca. Z tyłu oparć foteli przednich znajdziemy kieszenie oraz rozkładane stoliki.

Jak na rodzinnego vana przystało Scenic oferuje mnóstwo schowków o łącznej pojemności 86 litrów. Oprócz schowków mamy do dyspozycji przestrzeń bagażową o pojemności 437 litrów, którą po wyjęciu tylnych foteli możemy powiększyć do 1837 litrów. Złożenie tylnych foteli oraz oparcia przedniego fotela pasażera pozwoli nam przewieźć przedmioty o długości do 2,5 metra.

Silnik i właściwości jezdne

Silnik 1.4 16V TCe 130 jest przykładem downsizingu czyli silnika o małej pojemności z którego uzyskiwana jest zwiększona moc przy niskim spalaniu. Przy pojemności zaledwie 1397 cm3 generuje 130 KM mocy i 190 Nm momentu obrotowego. Silnik ten pozwala na rozpędzenie samochodu do 190 km/h, a pierwszą „setkę” osiągamy już po 10,5 sekundach. 190Nm zapewnia dynamikę i elastyczność na każdym biegu. Osiągi są więcej niż wystarczające w codziennym użytkowaniu rodzinnego pojazdu. Dzięki sześciostopniowej skrzyni biegów oraz wskaźnikowi zalecanego biegu możemy osiągnąć kompromis pomiędzy dynamiczną jazdą i akceptowalnym spalaniem. Producent deklaruje spalanie na poziomie 9,8 l w mieście, 7,3 l w cyklu mieszanym oraz 5,9 l w cyklu pozamiejskim. W teście uzyskałem spalanie o około 1-1.5l większe. Przy masie pojazdu 1320 kg oraz wysokim nadwoziu stawiającym większe opory powietrza podczas jazdy, wyniki te należy uznać za przyzwoite. Zastosowanie łańcucha rozrządu oraz wydłużenie przeglądów do 30 tys. km ma na celu zwiększenie niezawodności jednostki oraz ograniczenie kosztów eksploatacyjnych.

Zawieszenie Scenica jest miękkie jak można byłoby się tego spodziewać po francuskim aucie. Jednocześnie samochód prowadzi się pewnie i nie zaskakuje kierowcy swoim zachowaniem na drodze. Konstrukcja układu jezdnego zapożyczona z nowego Megane zapewnia właściwości trakcyjne zbliżone do niższych wersji nadwoziowych oraz znaczne ograniczenie przechyłów bocznych.

Zastosowanie nowego zmiennego elektrycznego wspomagania kierownicy zapewnia większą precyzję i szybkość reakcji przedniej osi. Scenic pomimo wysokiego nadwozia prowadzi się pewnie i stabilnie.

Podsumowanie

Atrakcyjna linia nadwozia i funkcjonalność to cechy Scenica, które z pewnością spodobają się klientom poszukującym rodzinnego vana. Nowoczesna i przestronna kabina, mnóstwo przydatnych schowków oraz duże możliwości adaptacji wnętrza to cechy oczekiwane w tej klasie pojazdu. Właściwości jezdne porównywalne z mniejszymi samochodami w połączeniu z dynamicznym silnikiem mogą zachęcić do zakupu również tych klientów, którzy do tej pory jeździli hatchbackami lub kombi. Za Scenica w testowanej wersji trzeba zapłacić aż 90 340 zł. Jeżeli ktoś zadowoli się mniej dynamicznym silnikiem i uboższym wyposażeniem może stać się jego posiadaczem już za 58 800 zł.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik
1.4 TCE/130 KM
Pojemność skokowa – 1397 ccm,
Średnica cylindra x skok tłoka (mm) – 78 x 73.1
Liczba cylindrów / zaworów – 4/16,
Stopień sprężania – 9.1 : 1,
Maksymalna moc kW CEE (KM) przy (obr./min) - 96 (130) przy 5500,
Maksymalny moment obrotowy Nm CEE przy (obr./min) – 190 przy 2250,
Rodzaj wtrysku – wielopunktowy.

Układ kierowniczy - ze zmiennym, elektrycznym wspomaganiem,
Średnica zawracania (m) – 10.05

Osiągi
Prędkość maksymalna (km/h) – 168,
Rozpędzanie 0 - 100 km/h (s) – 10.5 ,
1000 m ze startu zatrzymanego (s) – 31.8,

Zużycie paliwa i emisja CO2 wg Dyrektywy Europejskiej nr 93/116 (w l/100 km i g/km)

Emisja CO2 (g/km) - 178 ,
Cykl miejski (l/100 km) – 9.8,
Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.9,
Cykl mieszany (l/100 km) – 7.3 ,

Zawieszenie
Przednie - typu McPherson z trójkątnym wahaczem dolnym,
Tylne – oś pólsztywna

Układ hamulcowy
Przód: tarcze wentylowane średnica (mm) – 296,
Tył: tarcze pełne średnica (mm) - 260,

Koła i opony
Wymiary opon standardowych - 205/50 R16 ,
Standardowe obręcze kół (") – 6,5 J 16 ,

Masa (kg)
Masa własna pojazdu gotowego do jazdy - 1320 ,
Maksymalna dopuszczalna masa całkowita - 1894 ,
Maksymalna dopuszczalna masa całkowita zestawu pojazdów - 3194 ,
Maksymalna dopuszczalna masa przyczepy hamowanej - 1300 ,
Maksymalna dopuszczalna masa przyczepy niehamowanej – 695.

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Privilege. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• 2 lampki do czytania w drugim rzędzie
• 3-punktowe pasy bezpieczeństwa w drugim rzędzie
• 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z przodu, z podwójnymi napinaczami dostosowującymi się do siły zderzenia i ogranicznikami napięcia
• 3-ramienna kierownica z regulacją wysokości i głębokości ustawienia
• ABS + system wspomagania nagłego hamowania AFU
• Automatyczne blokowanie drzwi w trakcie jazdy
• Automatycznie włączane światła awaryjne w przypadku gwałtownego hamowania
• Automatyczny hamulec postojowy
• Boczne listwy ochronne drzwi w kolorze nadwozia
• Boczne poduszki powietrzne chroniące klatkę piersiową / miednice na miejscach przednich
• Boczne żaluzje przeciwsłoneczne w drugim rzędzie, ze zwijaczem w płacie drzwiowym
• Centralne lusterko umożliwiające kontakt wzrokowy z dziećmi siedzącymi na tylnych miejscach
• Czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera dostosowujące się do siły zderzenia
• Deska rozdzielcza z kolorowym, wielofunkcyjnym ekranem LCD wykonanym w technologii TFT, z możliwością indywidualnych ustawień
• Dodatkowo przyciemniane szyby (tylne boczne + szyba tylna i boczne stałe)
• Drugi rząd: 3 niezależne fotele z możliwością składania i wyjmowania
• Kieszenie w oparciach przednich foteli
• Dwufunkcyjny filtr powietrza (usuwający zapachy / przeciwpyłkowy)
• Dywaniki podłogowe
• Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne
• Elektryczne zmienne wspomaganie układu kierowniczego
• Elektrycznie podnoszone szyby przednie i tylne ze sterowaniem impulsowym i zabezpieczeniem przed przycięciem palców
• Elektrycznie składane lusterka boczne
• Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, asferyczne po stronie kierowcy
• Fotel kierowcy z regulacją podparcia lędźwiowego
• Fotel kierowcy z regulacją wysokości
• Fotel pasażera z przodu składany umożliwiający przewóz długich przedmiotów
• Fotel pasażera z przodu z regulacją wysokości
• Funkcja oświetlenia drogi do domu
• Gniazdo 12V w drugim rzędzie / gniazdo 12V w bagażniku
• Karta Renault Hands Free
• Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa, z bocznymi nawiewami w drugim rzędzie
• Komputer pokładowy
• Lampka sufitowa z przodu
• Lampki do czytania dla kierowcy i pasażera
• Lampki oświetlające podłoże wbudowane w drzwi przednie i tylne
• Lusterko wewnętrzne o 2 położeniach dzień / noc
• Możliwość ręcznej dezaktywacji poduszki powietrznej pasażera z przodu
• Obręcze kół ze stopu metali lekkich 16"
• Oświetlenie schowka w desce rozdzielczej / oświetlenie bagażnika
• Pakiet bezpieczeństwa: poduszki kurtynowe + sygnalizacja dźwiękowa i wizualna niezapięcia pasów bezpieczeństwa pasażera
• Podświetlane lusterka w osłonach przeciwsłonecznych
• Radioodtwarzacz 4x15W CD MP3 Bluetooth®
• Regulator-ogranicznik prędkości
• Schowek na okulary po stronie kierowcy
• Schowki w podłodze przed przednimi fotelami oraz fotelami w drugim rzędzie
• Stoliki typu lotniczego w oparciach przednich foteli
• Sygnalizacja dźwiękowa i wizualna niezapięcia pasów bezpieczeństwa (SBR) na fotelu kierowcy
• System kontroli toru jazdy ESC (ESP®) z funkcją zapobiegania poślizgowi kół ASR (z możliwością wyłączenia) i funkcją kontroli podsterowności
• System mocowania fotelika dla dziecka Isofix na 3 fotelach w drugim rzędzie
• System wspomagania parkowania tyłem
• Szuflady pod fotelami w drugim rzędzie
• Szuflady pod przednimi fotelami
• Wycieraczki przedniej szyby o zmiennej częstotliwości pracy z czujnikiem deszczu z przodu (SBR) + sygnalizacja dźwiękowa niezapięcia pasów bezpieczeństwa na miejscach tylnych
• Zagłówki na fotelach przednich z regulacją wysokości / i kąta pochylenia
• Zagłówki na fotelach w drugim z regulacją wysokości, wsuwane w oparcie
• Zapalniczka + przenośna popielniczka
• Środkowa konsola z podłokietnikiem i schowkiem
• Światła przeciwmgielne

Testowany samochód oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Privilege posiadał wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Lakier metalizowany „Czarna Perła”
• System nawigacji Carminat Tom Tom
• Reflektory bi-ksenonowe ze spryskiwaczami i funkcją doświetlania zakrętów
• Czujniki parkowania – tył
• Koło zapasowe pełnowymiarowe

Test przeprowadzony w dniach 5 - 9 sierpnia 2010r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Renault Polska Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

13.08.2010

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl