sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOŚCI



Test Hyundai ix20 1.6 CVVT Style

Podczas paryskiego Mondial de l'Automobile w 2010 roku Hyundai zaprezentował nowy model ix20. Minivan będący bliźniaczym projektem z Kią Venga uzupełnia bogatą ofertę samochodów osobowych, sportowych i rekreacyjnych południowokoreańskiego producenta. Pozycjonowany pomiędzy i20 oraz ix35 walczy o względy klientów w licznie obsadzonym segmencie MPV.

Wygląd zewnętrzny

ix20 jest drugim europejskim modelem (po ix35) stworzonym według założeń nowej stylistyki Fluidic Sculpture (Opływowa Rzeźba). Wysokie (1600 mm), jednobryłowe nadwozie przypomina małego crossovera. Sześciokątny wlot powietrza, duże podłużne reflektory przednie i światła przeciwmgielne idealnie wkomponowane w zderzak tworzą dynamiczny przód. Przetłoczenia na masce i drzwiach bocznych, wyraźnie zarysowane nadkola oraz prawie pionowo poprowadzona szyba tylna to elementy nawiązujące do segmentu SUVów. Duża szyba przednia może przechodzić w łagodnie opadający dach lub dostępne za dopłatą (4000 zł) panoramiczne, regulowane elektrycznie okno. Tył nadwozia z wyraźnie zaakcentowanym spoilerem, poziomymi światłami i potężnym zderzakiem w kształcie litery H dopełniają nieszablonową sylwetkę.

Dziewięć kolorów nadwozia, aluminiowe tarcze kół, chromowane lusterka i przyciemniane szyby tylne podnoszą atrakcyjność nadwozia, które różni się diametralnie od archaicznych sylwetek Getza lub Matrixa.

Wnętrze pojazdu

Kabina Hyundaia ix20 jest obszerna i dzięki dużej powierzchni szyb znakomicie doświetlona. Skórzano–materiałowa, czekoladowa tapicerka dostępna jest w najdroższych wersjach wyposażenia - Style oraz Premium. W tańszych opcjach wygodne fotele obite są dobrej jakości materiałem, który zastępuje skórę również na podłokietnikach w drzwiach.

Po zajęciu miejsca za kierownicą odczuwalna jest znacznie większa niż w typowych hatchbackach przestrzeń nad głową. Duży zakres regulacji fotela oraz kolumny kierownicy pozwoli nawet wysokim kierowcom na zajęcie wygodnej pozycji. Zaskoczeniem może być duża ilość miejsca na tylnej kanapie. Dwie podróżujące tam osoby nie będę narzekały na brak miejsca na kolana i nad głową. Trzech pasażerów może uskarżać się jedynie na niewystarczającą szerokość tylnej kanapy.

Miejsce pracy kierowcy zostało zaprojektowane nowocześnie i praktycznie. Czarne plastiki są ozdobione „plastikowym” aluminium, a całość została podświetlona neonowym niebieskim kolorem. Jaskrawe podświetlenie zegarów i konsoli centralnej możemy ściemnić, tak aby podczas nocnych podróżny nie męczyło ono zbytnio oczu.

Zegary i wyświetlacz komputera pokładowego zaprojektowano tak, aby wszelkie informacje prezentowane były w czytelny sposób. Znalazło się nawet miejsce na czujnik temperatury płynu chłodzącego z którego zrezygnowano w bliźniaczej Vendze.

Obsługa radioodtwarzacza i klimatyzacji na konsoli centralnej jest prosta i nie wymaga (jak np. w Oplu Insignia) wcześniejszego zapoznania się z instrukcją obsługi. Nawet najbardziej designerski panel klimatyzacji nie sprawia problemów w codziennym użytkowaniu.

W najtańszej wersji wyposażenia Classic znajdziemy podstawowe elementy z zakresu bezpieczeństwa (6 poduszek powietrznych i ABS) oraz skromny pakiet podzespołów podnoszących komfort podróżowania takich jak np. szyby przednie elektryczne, zamek centralny czy elektryczne wspomaganie kierownicy. Wraz ze wzrostem ceny zwiększa się również ilość elementów wyposażenia standardowego, które możemy dodatkowo wzbogacić o nawigację satelitarną czy asystenta parkowania z kamerą cofania. Różnica pomiędzy najtańszą i najdroższą wersją wyposażenia (przy tym samym silniku) wynosząca ponad 22 tys. zł pozwoli na zakup relatywnie taniego pojazdu za 47 tys. lub cieszenia się samochodem za 70 tys. z kompletacją wyposażenia z klasy małych aut premium.

Przestrzeń bagażową ix20 dzięki regulowanej wzdłużnie kanapie, podwójnej podłodze bagażnika oraz składanym oparciom możemy powiększyć z 440 do 1486 litrów.

Silnik i właściwości jezdne

Każdy spośród czterech silników dostępnych w ofercie możemy doposażyć w pakiet BlueDrive. Proekologiczny zestaw obejmujący system Start & Stop (ISG) oraz opony o obniżonych oporach toczenia ma pomóc w ograniczeniu zużywanego paliwa i emisji dwutlenku węgla. O ile w silnikach wysokoprężnych o mocach 77 KM i 90 KM z deklarowanym średnim spalaniem na poziomie 4,5 l/ 100 km nie jest to element szczególnie pożądany, to w jednostkach benzynowych powinien on ograniczyć koszty eksploatacji. Średnie spalanie przekraczające 6 l/ 100 km i zużycie paliwa w mieście o ponad litr większe w jednostkach zasilanych benzyną bezołowiową powinno zachęcić klientów do zainwestowania 2000 zł w ten pakiet. W praktyce jednak pomimo aktywnego systemu ISG oraz delikatnego traktowania pedału przyśpieszenia w mieście spalanie w najmocniejszym silniku benzynowym o pojemności 1.6 litra i 125 KM oscylowało w granicach 8,5 l/ 100km. Podczas testu pomimo wielokrotnych prób nie udało się zanotować spalania poniżej 8 l/ 100 km, co nie jest optymistyczną wróżbą dla pakietu BlueDrive. Biorąc pod uwagę moc samochodu oraz jego wagę (1180 kg) są to wartości jak najbardziej akceptowalne jednak nieadekwatne do „ekologicznej” wersji. W cyklu mieszanym silnik zużywa 6,4 l na każde przejechane 100km, a poza miastem 5,7 l/ 100km.

Silnik charakteryzuje się przyzwoitymi osiągami, które zaspokoją oczekiwania większości kierowców. Maksymalny moment obrotowy na poziomie 156 NM osiągany przy 4200 obr./min. umożliwia bezpieczne wyprzedzanie na każdym biegu. Prędkość 100km/h zobaczymy na liczniku po upływie 10,9 sekundy, a po naciśnięciu pedału hamulca z maksymalną silą pojazd zatrzyma się na odcinku 39 metrów.

Silnik współpracuje z 6-biegową manualną przekładnią. Dźwignia zmiany biegów pozwala na lekkie i precyzyjne zmiany przełożeń. Optymalną zmianę biegu ułatwia znajdujący się na desce rozdzielczej wskaźnik zalecanego przełożenia.

Zawieszenie podobnie jak w Vendze oparto na kolumnach McPhersona i belce skrętnej jednak zestrojono je bardziej komfortowo. Koreańczyk prowadzi się lekko i przyjemnie, ale wyższe prędkości podczas pokonywania zakrętów lub nagłe zmiany kierunku jazdy skutkujące przechyłami nadwozia przypominają, że jedziemy wysokim rodzinnym pojazdem.

Podsumowanie

Hyundai planuje sprzedawać rocznie w całej Europie 55 tysięcy egzemplarzy modelu ix20. Większa niż w i30 przestrzeń pasażerska i wyższa pozycja za kierownicą może zachęcić do zakupu klientów, którzy rozważali kupno hatchbacka. Natomiast niższa cena i mniejsze gabaryty nadwozia mogą skłonić tych którzy zastanawiali się nad pełnowymiarowym SUVem. Atrakcyjność oferty koreańskiego producenta podnosi program gwarancyjny „5-Year Triple Care” obejmujący 5-letnią gwarancję bez limitu kilometrów, 5-letnią opiekę techniczną oraz 5-letnie assistance.

Dane techniczne

Silnik – benzynowy
- Pojemność skokowa – 1591 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 92 (125) przy 6300
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 156przy 4200

Osiągi - Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) – 10,9
- Prędkość maksymalna – 184 km/h

Zużycie paliwa - Cykl miejski (l/100 km) – 7.4
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 5.7
- Cykl mieszany (l/100 km) – 6.4
- Emisja CO2 (g/km) – 148

Pojemność zbiornika paliwa: - 48 l.

Wymiary
- Długość (mm) – 4100
- Wysokość (mm) – 1600
- Szerokość (mm) – 1765
- Rozstaw osi (mm) – 2615
- Rozstaw kół przednich (mm) - 1553
- Rozstaw kół tylnych (mm) - 1557

Napęd
- na oś przednią

Układ kierowniczy
- ze wspomaganiem,
- średnica zawracania (m) – 10.4

Koła i opony
- Wymiary opon standardowych – 205/55 R16
- Standardowe obręcze kół – 16” (aluminiowe)

Masa (kg)
- Masa własna pojazdu gotowego do jazdy – 1180 kg.

Pojemność bagażnika: - 440 l.

Kompletacja wyposażenia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposażenia Style. Pojazd w tej wersji standardowo wyposażony jest między innymi w:
• ABS z asystentem hamowania (EBD)
• Aktywne zagłówki
• Aluminiowe obręcze kół
• Audio RDS/CD/MP3
• Blokada drzwi tylnych
• Boczne poduszki kurtynowe z przodu i z tyłu
• Centralny zamek z immobiliserem
• Chromowane klamki zewnętrzne
• Czujnik deszczu
• Dwa gniazdka 12V
• Elektroniczny rozdział siły hamowania
• Elektryczne wspomaganie kierownicy
• Elektrycznie podgrzewana szyba przednia (częściowo)
• ESP z funkcją HAC
• Głośniki 4szt. + 2 tweetery
• Kanapa tylna z oparciem dzielonym 60:40
• Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach
• Kieszenie w oparciach siedzeń przednich
• Klimatyzacja elektroniczna z chłodzonym schowkiem
• Koło zapasowe dojazdowe
• Komputer pokładowy
• Lampki do czytania z przodu
• Lusterka boczne elektrycznie sterowane i podgrzewane
• Lusterka boczne w kolorze nadwozia
• Lusterko wsteczne fotochromatyczne
• Obniżana podłoga bagażnika
• Obręcze kół R16/6
• Opony 205/55
• Oświetlenie przedziału bagażowego
• Podgrzewane siedzenia przednie
• Podłączenie AUX, USB, iPod
• Podłokietnik przedni
• Podświetlane lusterko do makijażu
• Połączenie Bluetooth
• Przednia poduszka boczna
• Przednie poduszki powietrzne
• Przednie szyby elektrycznie sterowane
• Przednie światła przeciwmgielne
• Przyciemniane tylne szyby
• Przygotowanie ISOFIX
• Regulacja wysokości siedzenia kierowcy
• Schowek na okulary
• Siatka zabezpieczająca bagaż
• Składany kluczyk z alarmem sterowanym pilotem
• Skórzana kierownica i gałka zmiany biegów
• Sortownik pod podłogą bagażnika
• Spoiler dachowy
• Statyczne doświetlenie zakrętów
• Światła do jazdy dziennej
• Tapicerka skórzano-materiałowa
• Tylne szyby elektrycznie sterowane
• Wyłącznik poduszki powietrznej pasażera
• Zasłona przestrzeni bagażowej
• Zdalne sterowanie audio na kierownicy

Oprócz wyposażenia standardowego dla wersji Style posiadał między innymi wyposażenie dodatkowe w postaci:
• Lakier metalizowany
• Zestaw Blue Drive
• Lakier metalizowany

Test przeprowadzony w dniach 31.IX – 7.X 2011r.
Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziękujemy firmie Hyundai Motor Poland Sp. z o.o. za udostępnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrzeżone)

18.11.2011


Copyrights 2017: www.millenium.pl