sekretariat - 

22 560 70 00

godziny pracy - 

8:00 - 16:00

WIADOMOÅšCI

Test Alfa Romeo MiTo 1.4 Distinctive

Scudetto na masce od lat jest symbolem w³oskiego stylu i sportowych emocji. Tarcza Alfa Romeo z czerwonym krzy¿em sztandaru miejskiego Mediolanu i w¹¿ Viscontich od 2008 roku zdobi maskê najmniejszego modelu - MiTo. Ma³a Alfa zawdziêcza swoj¹ nazwê pierwszym literom miasta w którym zosta³a zaprojektowana - Milano oraz miasta w którym jest produkowana – Torino. Za 47 400 z³ mo¿emy staæ siê w³aœcicielami w³oskiego hatchbacka inspirowanego piêkn¹ Alf¹ 8C Competizine.

Wygl¹d zewnêtrzny

Sportowa stylistyka Alfa Romeo by³a od zawsze jej najwiêkszym atutem. Piêkne linie nadwozia kolejnych modeli z Turynu przyci¹ga³y klientów pomimo niechlubnej opinii o ich awaryjnoœci. MiTo kultywuje najlepsze tradycje marki i pod wzglêdem stylistycznym nie ustêpuje poprzednim modelom. WyraŸne przet³oczenia na masce zbiegaj¹ce siê ku scudetto, owalne reflektory w chromowanych obwódkach oraz agresywne linie zderzaka podkreœlaj¹ w³oski temperament marki. W¹ska linia okien, bezramkowe drzwi i muskularne nadkola z 17-calowymi obrêczami to detale po¿¹dane w ma³ym samochodzie klasy premium. Szeroki ty³ z krótkim zwisem, charakterystyczne okr¹g³e lampy tylne oraz monogram MiTo idealnie wieñcz¹ sylwetkê 3-drzwiowego hatchbacka. Zbudowany na p³ycie pod³ogowej Grande Punto model ma zaledwie 4063 mm d³ugoœci, 1720 mm szerokoœci oraz 1446 wysokoœci.

Je¿eli zapragniemy nadaæ naszej Alfie bardziej indywidualny charakter mo¿emy wybraæ spoœród 13 rodzajów obramowañ œwiate³, 14 wariantów obudowy lusterek, kilku modeli aluminiowych tarcz kó³ lub naklejek zdobi¹cych nadwozie.

Wygl¹d wewnêtrzny

Wnêtrze pomimo niewielkich rozmiarów zapewnia komfortow¹ podró¿ na przednich fotelach oraz mo¿liwoœæ przewiezienia dwóch niewysokich osób na tylnej kanapie. Piêkna linia nadwozia nie idzie niestety w parze z praktycznoœci¹, dlatego widocznoœæ do ty³u lub mo¿liwoœæ obserwacji otoczenia przez pasa¿erów tylnych siedzeñ jest mocno ograniczona poprzez ma³¹ szybê tyln¹ i ma³e designerskie okienka boczne.

Wykoñczenie przestrzeni pasa¿erskiej budzi mieszane uczucia. Jaskrawo czerwona tapicerka skórzana wymagaj¹ca dop³aty 4000 z³ podkreœla przynale¿noœæ do segmentu ma³ych pojazdów klasy premium, jednak materia³y imituj¹ce karbon i aluminium na desce rozdzielczej jednoznacznie daj¹ nam do zrozumienia, ¿e siedzimy tylko w dro¿szym Fiacie. Mimo to, elementy wnêtrza s¹ dobrze spasowane, a na poprzecznych nierównoœciach plastiki nie wydaj¹ nieprzyjemnych dŸwiêków.

Trójramienna skórzana kierownica œwietnie le¿y w d³oniach i w po³¹czeniu z dobrze wyprofilowanymi fotelami przednimi pozwala komfortowo prowadziæ ma³¹ Alfê. Przed oczami kierowcy znajduj¹ siê cztery czytelne zegary i wyœwietlacz komputera pok³adowego znany z Fiata lub Lancii. Na konsoli centralnej dominuje wyœwietlacz systemu audio (system audio Hi-Fi Bose za dop³at¹ 2500 z³), a pod nim konsola do obs³ugi klimatyzacji. Konsola centralna nie jest niestety zorientowana na kierowcê jak mia³o to miejsce w modelach 156 lub 159. Na tunelu centralnym umieszczono gniazdo USB, a pod wygodnym pod³okietnikiem znajdziemy przyciski ogrzewania foteli przednich (1150 z³). Na samym szczycie deski rozdzielczej znajduje siê uchwyt / gniazdo do monta¿u opcjonalnej nawigacji TomTom. Kabina MiTo jest dobrze wyciszona, a do wewn¹trz przy wiêkszych prêdkoœciach obrotowych dobiega przyjemny basowy pomruk uk³adu wydechowego.

Baga¿nik o pojemnoœci 270 litrów wystarczy na weekendowe zakupy, jednak wysoki próg za³adunku skutecznie utrudnia jego zagospodarowanie.

Najmniejsza Alfa oferowana jest w czterech wersjach wyposa¿enia: Junior, Progression, Distinctive oraz Quadrifoglio Verde. Ju¿ w podstawowej wersji o bezpieczeñstwo bierne podró¿uj¹cych dba 7 poduszek powietrznych, a komfort podró¿owania zapewni seryjny radioodtwarzacz, wspomaganie kierownicy, elektryczne sterowanie szybami i lusterkami oraz komputer pok³adowy.

Silnik i w³aœciwoœci jezdne

Sercem Alfy mo¿e byæ jeden z siedmiu silników o mocy od 70 do 170 KM. Zwolennicy ekonomicznej i spokojnej jazdy mog¹ wybraæ benzynow¹ jednostkê o pojemnoœci 1.4 litra i mocy 70, 78 i 105 KM lub diesla 1.3 litra o mocy 95 KM. Dla amatorów bardziej dynamicznego podró¿owania przygotowano silniki benzynowe o pojemnoœci 1.4 litra generuj¹ce moc 135 KM i 170 KM oraz diesla 1.6 litra o mocy 120 KM i momencie 320 Nm.

Jednostki benzynowe o mocach 105, 135 i 170 KM wykonane s¹ w technologii MultiAir. Dziêki temu rozwi¹zaniu charakteryzuj¹ siê wiêksz¹ o 10-35% moc¹ maksymaln¹, wiêkszym nawet o 15% momentem obrotowym w niskim zakresie obrotów oraz zu¿yciem paliwa i emisj¹ CO2 ni¿sz¹ nawet o 10%. Testowany egzemplarz wyposa¿ony by³ w silnik o pojemnoœci 1.4 litra o mocy 135 KM i momencie 206 Nm. Wartoœci te pozwalaj¹ na rozpêdzenie wa¿¹cej 1170 kg MiTo do 100km/h w 8,2 sekundy. Podczas spokojnej jazdy w mieœcie jednostka zadowoli siê zu¿yciem przekraczaj¹cym tylko nieznacznie 8 l / 100km.

Z jednostk¹ benzynow¹ wspó³pracowa³a dwusprzêg³owa automatyczna skrzynia biegów TCT z mo¿liwoœci¹ sekwencyjnej zmiany biegów. Pomimo ogólnie dobrego wra¿enia i przyjemnej pracy podczas redukcji skrzynia potrafi siê pogubiæ, co skutkuje szarpaniem lub zbyt d³ugim oczekiwaniem na jej reakcjê. Ka¿da Alfa Romeo MiTo wyposa¿ona jest standardowo w system D.N.A., który zmienia charakterystykê uk³adu kierowniczego, sterowanie silnikiem i szybkoœæ reakcji systemów kontroli trakcji. Tryb Normal w którym dzia³anie wspomagania uk³adu kierownicy, reakcja na naciœniecie peda³u gazu oraz interwencja systemów VDC, ASR, DST s¹ standarowe pozwala na spokojn¹ jazdê przy niskim spalaniu. Po przestawieniu pokrêt³a systemu na pozycjê A – aktywujemy tryb All Weather, który ma zapewniæ maksymaln¹ trakcjê w warunkach s³abej przyczepnoœci. Dwie z trzech opcji systemu D.N.A. byæ mo¿e pozwol¹ ograniczyæ spalanie lub bezpieczniej pokonywaæ zakrêty podczas deszczu, ale prawdziw¹ przyjemnoœæ z jazdy zapewnia sportowy tryb - Dynamic. Aktywacja trybu D w 135-konnej Alfie pozwala poczuæ sportowego ducha marki. Ka¿de muœniêcie peda³u gazu wywo³uje natychmiastow¹ reakcjê silnika. Elektroniczne systemy kontroluj¹ce trakcjê dzia³aj¹ zdecydowanie póŸniej, a ko³o kierownicy jest mniej wspomagane przez co ka¿dy ruch wymaga u¿ycia wiêkszej si³y. W trybie tym aktywowany jest równie¿ system Q2 symuluj¹cy dzia³anie samoblokuj¹cego siê mechanizmu ró¿nicowego, który zapewnia lepsze zachowanie pojazdu na zakrêtach. Wykorzystanie pe³nych mo¿liwoœci samochodu w trybie Dynamic obarczone mo¿e byæ spalaniem oscyluj¹cym w granicach 12 l / 100 km, jednak dŸwiêk silnika przy 6 000 obrotów i zachowanie siê samochodu w szybko pokonywanych zakrêtach w 100% rekompensuj¹ wy¿sze zu¿ycie paliwa.

Stabilnoœæ i bezpieczeñstwo podczas jazdy zapewnia twardo zestrojone zawieszenie przednie na kolumnach McPhersona z przodu i belka skrêtna z ty³u. Wewn¹trz przednich i tylnych amortyzatorów zastosowano dodatkow¹ sprê¿ynê, która zapobiega nadmiernym przechy³om nadwozia. Idealny obraz uk³adu jezdnego Alfy niweczy œrednica zawracania, która wynosi a¿ 11,25 metra. Dla porównania Renault Espace potrzebuje na ten manewr 11,3 metra, a Citroen DS3 tylko 10,4 metra.

Podsumowanie

Ponad 100-letnia historia marki Alfa Romeo obfitowa³a w modele budz¹ce wiele emocji. Projektant Alfy - Orazio Santa Puglia powiedzia³ kiedyœ, ¿e “Alfa Romeo nie jest zwyk³¹ fabryk¹ samochodów: to auta, które oferuj¹ coœ wiêcej ni¿ pojazdy zbudowane w konwencjonalny sposób. To rodzaj chorobliwego entuzjazmu do œrodka transportu.” Ma³a MiTo kontynuuje „styl Alfy” i do³¹cza do grona w³oskich samochodów ³¹cz¹cych niepowtarzaln¹ liniê nadwozia z przyjemnoœci¹ z jazdy. Podczas zakupów ma³ych samochodów premium bardzo czêsto zamiast rozs¹dkiem kierujemy siê emocjami i w³aœnie do takich klientów skierowana jest najmniejsza alfa.

Dane techniczne testowanego samochodu:

Silnik – benzynowy
- PojemnoϾ skokowa Р1368 cm3
- Maksymalna moc kW (KM) przy (obr./min) – 99 (135) przy 5000
- Maksymalny moment obrotowy Nm przy (obr./min) – 206 przy 1750

Osi¹gi
- Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s) – 8.2
- Prêdkoœæ maksymalna – 207 km/h

Zu¿ycie paliwa
- Cykl miejski (l/100 km) – 7.1
- Cykl pozamiejski (l/100 km) – 4.5
- Cykl mieszany (l/100 km) – 5.5
- Emisja CO2 (g/km) – 126

PojemnoϾ zbiornika paliwa: - 45 l.

Wymiary
- D³ugoœæ (mm) – 4063
- WysokoϾ (mm) Р1446
- SzerokoϾ (mm) Р1720
- Rozstaw osi (mm) – 2511
- Rozstaw kó³ przednich (mm) - 1483
- Rozstaw kó³ tylnych (mm) - 1475

Napêd
- na oœ przedni¹

Uk³ad kierowniczy
- ze wspomaganiem,
- œrednica zawracania (m) – 11.25

Ko³a i opony
- Wymiary opon standardowych - 195/55 R16
- Standardowe obrêcze kó³ - 16

Masa (kg)
- Masa w³asna pojazdu gotowego do jazdy – 1170 kg.
- Masa maksymalna przyczepy niehamowanej – 500 kg.

Pojemnoœæ baga¿nika : - 270 l.

Kompletacja wyposa¿enia

Testowany samochód to wersja kompletacji wyposa¿enia Distinctive. Pojazd w tej wersji standardowo wyposa¿ony jest miêdzy innymi w:
• Kierownice i dŸwigniê zmiany biegów pokryt¹ skór¹
• Tarcze kó³ aluminiowe 16”, opony 195/55
• Lusterka zewnêtrze w kolorze nadwozia
• Lusterka zewnêtrze podgrzewane
• Zewnêtrzne listwy chromowane w dolnej czêœci szyby
• Wspomaganie kierownicy elektryczne
• Klimatyzacja manualna
• Komputer pok³adowy
• Sterowanie radioodtwarzaczem w kierownicy
• Szyby przednie regulowane elektrycznie
• ABS z EBD
• Czujnik zapobiegaj¹cy zamkniêciu szyby
• Poduszka powietrza przednia kierowcy
• Poduszka powietrzna przednia pasa¿era
• Poduszka powietrzna kolanowa kierowcy
• Poduszki powietrzne boczne przednie
• Kurtyny powietrzne
• System D.N.A. – system kontroli dynamiki pojazdu
• System VDC + Q2
• System wspomagania si³y hamowania
• Zag³ówki przednie „Anti whiplash”
• Radioodtwarzacz CD / MP3 z anten¹ i g³oœnikami

Testowany samochód oprócz wyposa¿enia standardowego dla wersji Distinctive posiada³ miêdzy innymi wyposa¿enie dodatkowe w postaci:

• Safe Lock – blokada drzwi przed otwarciem z zewn¹trz
• Œwiat³a przeciwmgielne
• Spryskiwacze reflektorów
• Dysze spryskiwaczy ogrzewane
• Spoiler tylny
• Tapicerka skórzana Pelle Frau
• Autoalarm
• Reflektory bi-ksenonowe
• Szyba przednia ogrzewana
• Tarcze kó³ aluminiowe 17”, opony 205/45
• Lusterka zewnêtrzne sk³adane i regulowane elektrycznie
• Fotele przednie podgrzewane
• Pakiet Komfort (pod³okietnik przedni, klimatyzacja automatyczna, tempomat, fotel pasa¿era z regulacj¹ lêdŸwiow¹ czujnik parkowania z ty³u)
• Blue & Me – system g³oœnomówi¹cy z technologi¹ Bluetooth
• Zaciski hamulców przednich i tylnych lakierowane
• Pakiet Widocznoœæ (czujnik zmierzchu, czujnik deszczu, lusterko wewnêtrze elektrochromatyczne)
• Lakier pastelowy bia³y
• Sterowanie radioodtwarzaczem i telefonem w kierownicy
• Radioodtwarzacz CD / MP3 z podwójnym tunerem
• System audio Hi-fi Bose

Test przeprowadzony w dniach 22-29 sierpnia 2011r.
Tekst i zdjêcia: Dariusz Wo³oszka – Info-Ekspert
Serdecznie dziêkujemy firmie Fiat Auto Poland S.A za udostêpnienie samochodu do testu.

(Wszelkie prawa do publikacji bez zgody firmy Info-Ekspert zastrze¿one)

2011-09-05

powrót

Copyrights 2017: www.millenium.pl